CHIKI LIKI TU-A * Slzy tvý mámy šedivý a spol. (recenzia CD)

chiki-liki-tua

Na šiesty album Chiki Liki Tu-a sme čakali jednu dekádu a možno viacerým z nás pár vrások medzičasom pribudlo. Predstavovať jedného z najvýraznejších vlajkonosičov slovenskej undergroundovej scény je zbytočné a to aj napriek tomu, že členovia kapely sa komercii, popularite a masovému obdivu snažia už roky vyhýbať. Kvalitu nejde utajiť a tento projekt má u nás a v zahraničí veľkú armádu fanúšikov. Ucelený systém dvanástich skladieb pozostáva z už vydaných singlov, ale aj nových kusov plných novej energie. Svojské myšlienkové pochody a spôsob koncipovania silných myšlienok s výrazne banálnym podtónom a cynizmom sú pre Chiki Liki typické. Už pred časom sa stala skladba Letáky so svojim originálnym videoklipom hviezdou internetu. Ďalší singel Prezident má oproti skladbe Letáky diametrálne odlišný charakter. Pri prvotnom posluchu vyznievajú ideové roviny dosť teritoriálne a skupina v nemalej miere užíva nárečové slová. Nekonvenčný postoj k životu, realite a umeniu nejde zaprieť a ich roztomilá kritika nenaberá rozmer, na ktorý by sa človek dokázal hnevať. V tejto dimenzii sa nachádza skladba Miller a už z názvu je zrejmé, komu je venovaná. Okrem satiry a ľahkovážnosti sa však na albume nachádzajú skladby s životným odkazom a štatútom vyzretosti. Aranže majú funkčný a neprekomplikovaný rozmer s výrazným gitarovým zvukom bez násobného skreslenia. Žánrovo sa už, ako obyčajne, kapela nachádza v medzipriestore funky-jazz-rocku. Mierne rozpačito pôsobí rimejk skladby Ci Jeho, ktorá je tentokrát nahratá v lepšej kvalite a to je pravdepodobne jediný dôvod umiestnenia na album. Aj po rokoch kapela prekvapuje invenciou a poslucháčovi určite odporúčam tiež skladby DPH, či Úradnícku. Nepriamo je možné celý album definovať ako nesmierne pokorné dielo prešovskej legendy.

****

Tomáš Ilečko