ČO PRINÁŠA NOVÝ POPULÁR 1/2018

novy_popular_1_18

 

Hudobný časopis Nový Populár prináša pravidelne články o muzikantoch, ktorých autormi sú často iní muzikanti. Aj prvé tohtoročné číslo dokazuje, že nejeden z nich sa vie rovnako pútavo vyjadrovať hudobnými frázami, ale aj slovami a myšlienkami.

„Tata“ Ľuboš Dzúrik z trenčianskej kapely CHVM píše v svojom pravidelnom stĺpčeku Vážsky chórus o tom, čo všetko predchádzalo Cene za prínos do hudby, ktorú v rámci Rádiohláv 2017 získal Mišo Kaščák. Toho síce väčšina publika pozná ako frontmana skupiny Bez ladu a skladu a organizátora Pohody, no jednou z jeho mnohých podôb je aj punker Vajco, ktorý so svojou skupinou Vydrapená Bužírka Punk System pred časom vydal pozoruhodné 2LP V.B.P.S.

Nový zahraničný spolupracovník Populáru Milan Poláček píše v svojej rubrike Americká sonda o skrumáži hudobných legiend, ktoré ohlásili svoj odchod do penzie. Zaujalo ho tiež aj tohtoročné odovzdávanie cien Grammy vzďaľujúce sa obvyklým hudobným kritériám.

Domáce hudobné korene mapuje ako obvykle Juraj Gonšor reflexiou na pokračovanie televíznej šou Zem spieva a rozsiahlejšou recenziou albumu Piesne spod Salatína skupiny Prešporok.

Témou Prečo potrebujeme písanie o hudbe prispel (pôvodne na web Rádia_FM) Peter Dolník alias Faun a za Nový Populár ho doplnil aj Martin Chrobák.

V rubrike Čo počúva...hovorí o svojich poslucháčskych tipoch promotér festivalu Eurotrialog, hudobný menežér, fotograf a cyklista Romek Hanzlík.

Cestovateľ Ján Graus nás vo svojich reportážach prenesie pod pódia, na ktorých stáli klávesový mág Don Airey (Blue Note, NMnV) a prog-rockový princ Steven Wilson (Gasometer, Wien).

Ukážka z recenzovaného koncertu S. Wilsona:

 

 

Dobrá hudba z Wegartuprináša perličky noviniek zo svetovej a čiastočne i domácej hudby, ktorá si nepotrebuje nič dokazovať a predsa patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo sa za posledné mesiace urodilo.

Medzinárodné dianie na jarnej domácej scéne mapujú podujatia v bluesrockovom Múzeum obchodu v Podunajských Biskupiciach, ale aj priebežný Mikulášsky jazzový festival.

Carpet Cabinet, skupina mladých hudobníkov z Brna a Senice hrá modernú zmes funky rocku jazzu beat boxu a rapu. V rozhovore, ktorý publikujeme v spolupráci s webom Music Press, hovoria okrem iného o tom, že Technológie budú dominovať aj v jazze.

Členovia kapely Carpet Cabinet zároveň listujú v novom čísle Populáru a pozývajú k jeho četbe vo videoupútávke na Youtube kanále časopisu:

 

 

Jedným z pozoruhodných albumov minulého roka, ktorý si všimlo rozhodne menej vyhlasovateľov výročných ankiet, než by si zaslúžil, je Veľký voz od formácie Babokalyps (Hevhetia, 2017). Speváčka Barbora Koláriková sa stala tvárou tohto vydania a do povedomia priaznivcov kvalitných menšinových žánrov sa zapísala ako členka prievidzkej skupiny Fairy Tale.

Stredná dvojstrana patrí komentovanej fotogalérii z udeľovania cien Rádiohlavy 2017. Autorom momentiek je grafik a fotograf Waldo Švábenský, ktorý je v tomto čísle  zároveň aj autorom editoriálu Chvála inakosti. Všetci, ktorí Walda poznajú by mu priali, aby ho osud jedného z jemu najbližších ľudí k tejto téme radšej nepriviedol, no na druhej strane možno práve príbeh mladého Gabriela, o ktorom sa čitatelia viac dozvedia na stránke www.gabrielsvabensky.sk pomôže niečo zmeniť a prispeje k pochopeniu neznámeho.

Do sveta undergroundu nás zavedie obšírna recenzia dvojalbumu skupiny CHVM a postranného projektu jej kapelníla s názvom Modré auto

Veľkou inšpiráciou pre členov týchto trenčianskych kapiel hrajúcich neuchopiteľný sarkastický punk bol jeden z nestorov českého undergroundu Mikoláš Chadima a jeho bandExtempore. V rozhovore s Mikolášom sa dočítame, že tento večný rebel, aktivista Jazzové sekce, signatár Charty 77, zakázaný autor, performer a vydavateľ mnohých hudobných samizdatov už 25 rokov vysvetľuje svojim kolegom, v čom je dobré byť zastupovaný autorskými organizáciami ako sú OSA a SOZA.

Článok klávesáka, speváka a rokenrolového entuziastu Andiho Raya Haverdu pripomenie, že od smrti jedného z menej známych, no o to vplyvnejších pionierov tejto hudby, Carla Perkinsa, uplynulo už 20 rokov. Perkinsove skladby boli nahrávané takými umelcami (a súčasne jeho priateľmi), ako Elvis Presley, The Beatles, Jimi Hendrix a Johnny Cash, ktorí mu spoločne zaistili miesto v histórii populárnej hudby.

Okrem toho Nový Populár ako obvykle ponúka aj množstvo recenzií nových, prevažne domácich albumov, ale aj novinky a testy zo sveta hudobných nástrojov a vybavenia.

 

Časopis vyšiel s finančnou podporou  SOZA

 

novy_popular

Web: www.popular.sk                                                                          

Listovanie NP 1/18: http://www.popular.sk/listovanie/2257

Facebook: www.facebook.com/nupopu

Youtube: www.youtube.com/novypopular

Soundcloud: http://soundcloud.com/nupopu

Twitter: http://twitter.com/NovyPopular

Článok patrí k časopisu: