DUŠAN ANTALÍK * Zvukár z teba môže spraviť klauna, alebo génia

 

Dušan Antalík, zakladateľ dnes už legendárnej skupiny Team, vydal po dvadsiatich dvoch rokoch svoj druhý sólový album s názvom Fikcia. Desať skladieb, ktorých autorom je po hudobnej i textovej stránke, si Dušan Antalík sám aj naspieval. Fúzia rocku a popu odzrkadľuje život muzikanta, ktorý so svojou kapelou Team dosiahol maximum v česko-slovenských pomeroch. Ponúka osobnú výpoveď, v niektorých momentoch až veľmi intímnu, rovnako aj pohľad skúseného hudobníka na súčasný svet. Dušan sa pri skladaní hudby a textu snaží do diela dostať práve to, čo momentálne prežíva, cíti. Napriek situácii okolo seba, či u nás alebo vo svete, je optimista a verí, že zvíťazí zdravý rozum, cit a láska.

 

Nasledujúci text je doplnkom k rozhovoru v časopise Nový Populár 4/2017. V tejto časti, ktorá sa už do tlačeného čísla nezmestila, Dušan porozprával o svojej technickej výbave a kľukatej ceste, ktorá viedla k stabilizácii a definitívne obľúbeným značkám.

Perfekcionista Dušan Antalík má vysoké nároky aj na svoju výbavu. Už dlhšie preferuje špičkové gitary Paul Reed Smith. Túžil po nich už dávnejšie, ale až časom dozrela doba, kedy sa mu tieto drahé americké nástroje stali dostupnými. Keď prvýkrát v obchode jeden z nich vyskúšal aj osobne, ihneď nadobudol pocit, že na gitaru PRS hráva už desať rokov. Predtým, keď prechádzal z Gibsonov na Fendre, mal s tým trochu problém. Keď prechádzal zo značky Fender na Music Man, bol problém ešte výraznejší. Nástroj sa mu zvukovo páčil, ale nebol si na ňom istý. Keď prešiel na PRS, cítil, že našiel to čo podvedome hľadal. V súčasnosti má už 3 alebo 4 gitary PRS a je s nimi šťastný. Paul Reed Smith chcel vytvoriť hybrid medzi Fenderom a Gibsonom. Jeho gitary sa dokážu priblížiť aj zvuku Fender, ale majú tučnejší tón, bohatší v basoch a pritom pevný.

 

dusan_antalik

 

Čo sa týka aparátov, Dušan hral dlho na zosilňovače Marshall, ale, ako hovorí: „z toho ma veľmi boleli uši. Hlava a kabinet Marshall majú takú špecifickú vlastnosť, že keď pred nimi stojíš, naplno schytávaš ten ich charakteristický stredovo-výškový fokus, a to je veľmi bolestivé.“ Potom prešiel na americký aparát Soldano. To už bolo mäkšie a príjemnejšie. Neskôr som zistil, že veľa gitaristov, ktorých som mal rád, napríklad Steve Stevens, Van Halen, Steve Lukather, používajú zosilňovače značky Custom Audio Amplifiers. „Keď som sa dostal k jednému preampu tejto značky, zistil som, že to je to, čo vlastne celý život hľadám. Odvtedy, už asi 15 rokov používam tieto univerzálne aparáty. Môžeš hrať na tom jazz, ale aj najtvrdší heavy metal.“ Dušan popri tom ČO hrá, považuje za dôležitý faktor komunikatívnosti aj to, ako pekne to znie. Zosilňovače Custom Audio má rád preto, že vedia byť veľmi univerzálne a pritom príjemné. Kabinety používa tiež Custom Audio, osadené sú však klasickými reproduktormi Celestion V30. Používa dva polovičné boxy 2 x 12“ a napája ich stereo signálom. Jadro pritom tvorí suchý zvuk situovaný v strede a efekty jeho panorámu iba dofarbujú. Kedysi používal systém „wet-dry-wet“ s tromi kabinetmi, dva s efektami a jeden v strede čistý. Prestal s tým, keď zistil, že zvukári používajú do hlavného PA zvuk, aký sa im hodí, nie aký si namieša. Odvtedy sa vrátil k stereu, kde si celý pomer upraveného a pôvodného signálu namieša nemenným spôsobom sám.

 

antalik

 

Pred turné so skupinou Team si vo finále prenajmú halu, kde týždeň skúšajú a dolaďujú detaily vystúpenia so zvukármi. Je to nákladný spôsob generálky, ale prejaví sa to na kvalite zvuku počas turné. Posledné dve šnúry boli toho príkladom. Ocenia to tak muzikanti na pódiu, ako aj diváci v hale. Výsledkom je príjemný a zrozumiteľný sound, v ktorom je čitateľná každá nota. Podľa spätnej väzby od divákov i osobných skúseností z koncertov, takýto zvuk nedosahuje ani veľa svetovo známych skupín.

 

„Zvukár z teba môže spraviť klauna, alebo génia. Pokiaľ muzikanti hrajú solídne, tak môže kapele pomôcť veľmi. Preto máme svojho vlastného zvukára a režiséra, ktorý chodí s nami spolu s technikom. Spoločne nastavujú PA a sú to jedni z najdôležitejších ľudí pre zabezpečenie kvalitného koncertu. Celý ansámbl tvorí až 110 ľudí a 4-5 kamiónov techniky. Nikdy nevieme, či pri týchto nárokoch nebolo turné, ktoré hráme to posledné. Logistika takého turné je veľmi náročná a nemôže si to u nás dovoliť veľa iných skupín."
 

MARTIN CHROBÁK
Foto archív Dušana Antalíka

 

Článok patrí k časopisu: