KAMELOT * Babí léto (recenzia CD)

kamelot

Roman Horký s kapelou Kamelot vydali po viac ako tridsiatich rokoch existencie v poradí už osemnásty album Babí léto. Ide o vyváženú kolekciu trinástich piesní, citlivo a poctivo aranžovaných a typicky pre country hudobníkov - dobre zahraných a nahraných. Je radosť počuť hudobníkov, ktorí sa nepresadzujú na úkor piesne a pocit súdržnosti potvrdia bezchybnými vokálmi, aké sme od čias Haberovho Teamu na Slovensku nepočuli. V troch piesňach spoluúčinkujú hostia - Vyznání (Ilona Csáková), Rajské údolí (Dalibor Janda), Kavčice (Petr Bende), ktorí vhodne dopĺňajú spevácku polohu Romana Horkého. Hoci skladby sa nesú v témach typických pre folk, country a trampskú kultúru, pozornému uchu neunikne, že muzikanti z kapely pozorne načúvajú a ich hudobný aj inštrumentálny záber je široký. Na albume nájdeme skladby o prírode, cestách, priateľoch, o živote. Striedanie žánrov je úplne suverénne, pre kapelu je country hudba vzletovou a pristávacou plochou pre rôzne výlety. Nie sú to ale príliš vzdialené polohy a všetky sú „americké“ v najlepšom zmysle slova. Prevládajúca pohoda sa naruší silným existenciálnym a politickým posolstvom v piesni Kavčice, ktorá poslucháčov prenáša do temného obdobia protektorátu. Kapela na pozadí jemnej, ale napätej direstraitsovskej atmosféry podáva nesmierne drsný príbeh skutočných ľudí a ich zmárnených životov. To je poloha pravej folk a country hudby, ktorá okrem zábavy plní aj úlohu kroniky ľudských príbehov. Podobne je to aj v piesňach o polárnom dobrodruhovi menom Jan Eskymo Welzl a Chceš to vzdát s príbehom kandidáta vied, ktorého alkohol priviedol až k strate rodiny a exekúcii. Ku každej piesni je v booklete krátky úvod doplňujúci obsah textu alebo ilustrujúci okolnosti vzniku piesne, čo pripomína konferovanie na koncerte. V každom prípade to pôsobí vo vzťahu k piesňam zbližujúco. Kamelot sú skvelí, poctiví muzikanti a pozorní ľudia, ktorí sa pohybujú v časom overených hudobných vodách, ale nie sú žánrovo ani názorovo uzavretí. Album odporúčam milovníkom Dire Straits, Druhej Trávy a samozrejme Kamelotu.

JÁN GLEMBA