DOGG * Duet, Opus Dei, Grassvater, ​Game

dogg

 

Hudobný skladateľ Matúš Široký: „Na niečom tak uletenom som ešte nepracoval”

 

Na jeseň 2017 sa do našich kín dostal nový slovenský film DOGG. Ide o netradičné spracovanie 4 bizarných príbehov, ktorých ústredným motívom je strach, a to v rozličných formách. Štyria režiséri - Slavomír Zrebný, Viliam Csino, Enrik Bistika a Jonáš Karásek - vytvorili ojedinelý filmový koncept s osobitým rukopisom. 

Hudba v každej z poviedok zohráva dôležitú úlohu, priamou súčasťou príbehu je aj v prvej  poviedke DUET režiséra Slavomíra Zrebného. Tento príbeh nás konfrontuje s aktuálnou hrozbou narastajúceho terorizmu. Violončelistka Elena (Monika Hilmerová) sa po traumatickom zážitku vracia domov, tu sa však vytúženého pokoja nedočká. O hudobnú stránku filmu sa postaral jeden z najaktívnejších slovenských hudobných skladateľov Peter Machajdík.

„Keď ma môj kamarát z tínedžerských rokov, Maroš Hečko oslovil kvôli spolupráci na novom filme, bol som tým veľmi potešený a zároveň i poctený. Po prečítaní si scenára poviedky Duet som mal hneď predstavu o tom, aká by v jej filmovom prevedení mala byť hudba. Vznikla citlivo-mrazivo-intímna hudba, ktorú ešte navyše svojou úžasnou muzikalitou vycibril violončelista Jozef Lupták.“ Jozef Lupták sa postaral aj o hodiny violončela pre hlavnú postavu Moniku Hilmerovú.
 

povala
 

Peter Machajdík žije striedavo na Slovensku a v Berlíne, odkiaľ si prináša množstvo skúseností: „Berlín mi dal svojim pestrým kultúrnym záberom najmä obrovský rozhľad a toleranciu, a zároveň ma naučil byť "pri zemi". Ani tí najväčší umelci sa tam na nič nehrajú, sú ľudskí, nearogantní. A nielen umelci. Je to niečo, čo často postrádam na Slovensku. Mladým hudobníkom by som odporúčal viac investovať do spoznávania toho, čo je za hranicami Slovenska a menej vrážať do konzumu, pritom si ale nezabudnúť vážiť i kraj, z ktorého pochádzajú.“

 

dogg

 

V ďalšej poviedke, OPUS DEI sa príbeh odohráva v dome, ktorý si nesie od II. svetovej vojny temné tajomstvo. K napätej atmosfére prispieva aj zvukový dizajn, ktorého autorom je hudobný producent Matej Hlaváč. Jeho prácu mohli filmoví fanúšikovia zaregistrovať už vo filmoch Až do mesta Aš alebo Piata loď. Kým v týchto filmoch bola hudba skôr priestorom na uvoľnenie, pri poviedke OPUS DEI je to presne naopak. „Hudba v Opus Dei má ešte viac umocniť už aj tak dosť stiesnený pocit. Výzvou aj bolo, ako z nuly vygradovať do maxima napätie v pomerne krátkom formáte tak, aby hudba neprevýšila ostatné zložky filmu,“ hovorí Matej Hlaváč.
 

dogg

 

Expresívny jazyk ďalšej poviedky GRASSVATER vás privedie do prostredia drogovej mafie v rukách šamana hnusu a intríg a cirkevného hodnostára, ktorý sa neštíti ochutnať čokoľvek, čo táto civilizácia ponúka. Dej skvele dopĺňa Boy Wonder v debate o živote s bezdomovcom Lacim a tiež raper Zverina ako starostlivý strážca marihuanového poľa na Filipínach. Film, obsadený samými nehercami režíroval Enrik Bistika, ktorý má spolu s Andreou Štrbovou s prácou s hip-hopovou scénou bohaté skúsenosti, a to z nakrúcania videoklipov.

 

dogg

 

Vizuálne prepracovaný GAME Jonáša Karáska, v ktorom sa rozpráva zvláštnym jazykom a pôsobí ako z podivuhodného sveta budúcnosti, sa nehrá s pocitmi. GAME je obyčajný lov na človeka v priamom prenose. Hudobne sa na ňom autorsky podieľal mimoriadne talentovaný hudobný skladateľ Matúš Široký, ktorý sa do povedomia dostal práve komponovaním hudby pre videohry. „Naša spolupráca prebiehala veľmi voľne a dávala priestor na experimentovanie. Na niečom tak uletenom som ešte nepracoval a bolo potrebné tomu prispôsobiť aj hudobný dizajn. Hudba je tu veľmi prepojená so zvukom a myslím, že najväčšiu zásluhu na celkovom audio dojme majú práve zvukári,“ povedal Matúš.

 

tono_s_dogg

 

Ten sa spolu s Marošom Hečkom podieľal producentsky aj na záverečnej skladbe filmu DOGG s názvom Strach, ktorú nahral slovenský raper Tono S.  „Bola to výzva, lebo je to hudobne niekde úplne inde ako všetko, čo som robil doteraz. S témou sa dalo výborne manipulovať a s hudobníkmi sa skvele spolupracovalo. Tematické skladby som už síce robil, ale pre film to bolo prvý raz. V kinách som už zachytil trailer, mal som zimomriavky z toho, že môžem byť súčasťou niečoho takého,“ hovorí Tono Suchota. Režisérom videoklipu k filmovej skladbe je Jonáš Karásek, tvorcovia ho zverejnia ešte pred premiérou filmu.

 

DANIELA GREČNEROVÁ

 

 

Článok patrí k časopisu: