Arturia MiniFreak

minifreak

Keď v roku 2019 kuchári z francúzskej Arturie upiekli nový dezert v podobe syntetizátoru MicroFreak, svet elektronickej hudby sa spoločne zalizol. Kompaktný, no bohato vybavený nástroj s neortodoxnou dotykovou klaviatúrou, analógovým filtrom a množstvom digitálnych modelov rozvíril vody a instantne sa ocitol na stoloch mnohých producentov. Možno to bola prirodzená evolúcia, možno vyslyšanie hlasu fanúšikov, no o štyri rokov neskôr prekvapuje Arturia novým kúskom v sérii Freak, tentokrát s menom MiniFreak. Poďme spolu rozbaliť túto francúzsku syntetizátorovú bonbonieru a ochutnať, čo nám šéfkuchári pripravili.

 

Šasi a hardvér

Podobne ako pri sérii Brute, aj tu platí, že Mini je viacej ako Micro. Nový Freak je približne dvojnásobne veľký než jeho predchodca. Rovné línie a lomené uhlové prvky z pera dizajnéra Axela Hartmanna pôsobia čisto a moderne. Prekvapili ma perforované časti (vzadu a na bokoch) cez ktoré vidno elektroniku a LEDky vo vnútri. Okrem čerstvého vzduchu chladiaceho vnútornosti umožňujú aj prístup prachu a zvieracích chlpov. Odporúčam dávať extra pozor a radšej nástroj zakrývať.

Najpolarizujúcejšou zmenou je nahradenie dotykovej klaviatúry klasickou. Tri oktávy mini-kláves s aftertouchom sú identické tým zo série Keystep. Stále platí, že spomedzi konkurenčných mini-mechaník sú najlepšie, avšak mrzí ma, že Arturia nezvolila klávesy plnej veľkosti ako v prípade MiniBrute. Dočkáme sa pri veľkom PolyFreaku?

Dotykové prvky zostali v podobe modulačných “pásikov” a tlačidiel sekvencera/arpeggiatora. Potenciometre a enkodéry pôsobia trochu istejšie ako pri MicroFreaku, avšak až čas ukáže ako dlho vydržia bez obávaného preskakovania hodnôt.

Miniatúrny OLED displej môže spôsobovať problémy používateľom s horším zrakom najmä pri programovaní nových zvukov. Vďaka bohatému počtu ovládacích prvkov ho možno ignorovať počas hrania, no akonáhle dôjde na prepínanie patchov, výberu oscilátorov či efektov, treba naň zaostriť.

 

Početné vstupy a výstupy pokrývajú všetky potreby moderného hudobníka. Plnohodnotný L/R stereo výstup, slúchadlá, mono vstup, sustain pedál, MIDI IN, OUT a THRU, analogová synchronizácia clocku, USB. Niekomu môže chýbať vstup na CV moduláciu, no tá sa dá vyriešiť napríklad posielaním MIDI CC správ.

 

MiniFreak sebavedomo zapadá do nedávno vzniknutej kategórie maloformátových polyfonických syntetizátorov. Vďaka klaviatúre a množstvu performatívnych prvkov je viac než len zvukový modul. Na druhú stranu však nezaberá toľko miesta ako väčšie polysynťáky s plnou klaviatúrou a tak si ľahšie nájde miesto na stole. Je dosť robustný, aby zvládol prenášanie, avšak kvôli enkodérom a perforovaným bočniciam mu treba zaobstarať puzdro.

 

Syntéza

Architektúra MiniFreaku pozostáva z dvoch digitálnych oscilátorov plynúcich do analógového filtra, analógového VCA a nakoniec do trojice efektov. O moduláciu sa starajú dve LFO, dve obálky, modulačná matica, dva makro ovládače a štyri modulačné kanály sekvencera.

 

Zatiaľ čo MicroFreak ponúkal monofonický zvuk a 4-hlasú parafóniu, MiniFreak prichádza s plnou 6-hlasou polyfóniou a 12-hlasou parafóniou. Znamená to taktiež vyladenejší a upratanejší zvuk, ktorý funguje aj pri hraní viacej hlasov naraz. Či je to výhoda alebo nevýhoda záleží na vkuse a tomu, či vyhľadávate viacej nespútanejší odviazaný zvuk MicroFreaku alebo uhladenosť MiniFreaku. To však ale neznamená, že Mini nedokáže prekvapiť svojou divokosťou.

 

Čo odlišuje sériu Freak od ostatných sú digitálne oscilátory na báze modelov. Práve tu sa hodí prirovnanie ku bomboniére, pretože každý model pokrýva iné spektrum syntézy zvuku. Od emulácie klasických analógových vĺn, cez aditívnu syntézu, fyzikálny modeling, karplus-strong, 2-operátorovú FM až po syntézu hlasu. Druhý oscilátor má okrem týchto modelov aj možnosti filtrovať a tvarovať zvuk prvého oscilátora pomocou rôznych typov filtrov a skresľovačov.

Každý z modelov má 3 modulovateľné parametre, ktoré určujú charakter daného modelu. Keďže každý model sa správa inak, odporúčam stráviť čas experimentovaním a napočúvaním si jednotlivých možností.

 

Oscilátory následne prechádzajú analógovým filtrom s tromi možnosťami priebehu - low-pass, high-pass, band-pass a strmosťou 12db/oct (2-pole). Zatiaľ čo v iných syntetizátoroch určuje filter charakter nástroja, tu necháva vyniknúť jednotlivé oscilátory a analógovo zjemňuje ich digitálnu ostrosť.

 

Po filtri nasleduje rovnako analógové VCA a trojica efektových slotov. Tie sú voľne mapovateľné (s istými obmedzeniami) a ich parametre samozrejme modulovateľné cez maticu. Na výber je z množstva variácii na chorus, flanger, phaser, reverb, delay, skreslenie, bit crush, ekvalizáciu a multiband kompresor. Vo väčšine polôh znejú použiteľne a vďaka dostatočnému množstvu nastavení ich možno skrotiť. Jediný problém som mal s kompresorom, ktorý v niektorých patchoch vytváral nevyžiadaný šum, no našťastie sa dal ľahko vypnúť.

 

Bohaté modulačné možnosti umožňujú dať zvuk MiniFreaku do pohybu. Dve obálky, z toho jedna cyklická, sú dostupné priamo z hlavného panelu. Dvojica LFO okrem štandardných a rytmických priebehov obsahujú aj možnosť vytvárania si vlastných vĺn pomocou intuitívneho systému. Modulačná matica sa od MicroFreaku rozrástla a začína pripomínať tú z MatrixBrute, či PolyBrute. Obsahuje všetky potrebné zdroje modulácie a malý výber preddefinovaných destinácii. Komu by to bolo málo, vie namapovať akýkoľvek ovládací prvok na jednu z deviatich konfigurovateľných destinácii. Napríklad môžete ľahko prepojiť obálku s rýchlosťou opakovania delayu alebo pomocou LFO modulovať parametre oscilátora.

 

Okrem obálok a LFO je dôležitou súčasťou tvorby zvukou sekvencer, arpeggiator a modulačné makrá. Sekvencer dokáže zaznamenať až 64 krokovú melódiu a štyri ďalšie parametre. Jednotlivé kroky (melódie aj parametrov) sú samostatne editovateľné a na urýchlenie práce je možné časti sekvencera samostatne kopírovať. Sekvencie sa pomocou klávesov dajú transponovať alebo doprevádzať. Alternatívou ku sekvenceru je arpegiátor, ktorý ponúka rozmanité druhy priebehov a možnosť kreatívne „rozbiť“ pravidelnú melódiu funkciou Spice. Tá náhodne mení dĺžky tónov, ratchetting, swing a občas zmení melódiu tak, aby bola stále kontexte tej pôvodnej. Spice je použiteľný nielen v arpegiátore, ale aj sekvenceri.

 

Ovládacím panelom naľavo od klaviatúry možno prepínať medzi tromi módmi: klasický pitchbend a modulačné “koliesko”, dva makro ovládače alebo ovládanie arpeggiatora. Makro ovládače sú výborný performatívny prvok, pretože dokážu ovládať naraz až 4 parametre nástroja. Viaceré zo vstavaných presetov ich šikovne využíva na zmeny charakteru, napríklad prechod z krátkych brnknutí na dlhé plochy.

 

Pri vytváraní nových zvukov som veľmi rýchlo nadobudol pocit, že mám pod rukami komplexnú sieť navzájom sa modulujúcich parametrov a vyvíjajúcich zvukových textúr. MiniFreak nie je bežný synťák. Dokáže vytvoriť bežné zvuky, no jeho čaro a sila spočíva v explorovaní a posúvaní zvukových hraníc. Je takmer ako veľký modulárny systém, avšak v praktickom balení, polyfóniou a neporovnateľne menšou cenou.

 

 

 

Zvuk

MiniFreak je zvukový chameleón pokrývajúci široké sonické spektrum. Jedna z kritík predchádzajúceho MicroFreaku bola nedostatok hlbokých frekvencii. Vďaka vyladenejšiemu zvukovému profilu nový Freak dokáže hutné a vrčiace basy. Jeho najsilnejšou stránkou sú však podľa mňa plochy, atmosféry a rôzne akustické simulácie. Zvuk nie je opulentný a mocný ako niektoré analogóvé polysyntetizátory, ani nemá krištálovosť iných digitálov, no má svoje miesto a vie sa uložiť do mixu. Rôzne fyzikálne modely fungujú v kontraste ku konvenčným syntetizátorom a bohaté modulačné možnosti otvárajú dvere experimentálnym prístupom. Vďaka oscilátorom od Mutable Instruments a Noise Engineering vie MiniFreak napodobniť eurorackové moduly a dovoľuje nimi hrať polyfonicky, čo by inak vyžadovalo veľkú investíciu.

 

256 vstavaných presetov (z celkovej pamäte 512) pokrýva rôzne žánre, avšak cítiť, že boli vytvárané rôznymi tvorcami. Masívne skreslené basy sa striedajú s krémovými vangelisovskými plochami, ostré digitálne leady kontrastujú s organickými strunovými modelmi a tu i tam natrafíte na experimentál, či biciu mašinu. Som úprimne zvedavý čo vytvorí bohatá Arturia komunita pre tento nástroj.

 

Prepojenie s MiniFreak V

Priznám sa, spočiatku som ignoroval možnosť stiahnutia VST nástroja MiniFreak V, avšak som veľmi rád, že som to napravil. Arturia nastavila latku veľmi vysoko vďaka dokonalej integrácii softvéru a hardvéru. Hybridné setupy často spomíname v recenziách na rôzne kontrolery, no pri MiniFreaku je slobodný výber medzi vytváraním zvuku počítačom a hardvérom. MiniFreak V je 1:1 reprodukcia MiniFreaku so všetkými funkciami, modelmi a zvukmi. Presety sú navzájom kompatibilné a VST funguje nielen ako zdroj zvuku, ale aj preset manager a ovládací panel. Naopak to platí tiež - klávesy vedia fungovať ako kontrolér k VST pluginu.

 

Zvukovo je verný originálu, vrátane emulácie analógových filtrov a efektov. Je tak možné plynule prechádzať medzi nástrojmi bez straty detailov.

 

MiniFreak V je bezplatný pre všetkých majiteľov hardvéru, inak je jeho cena 99 EUR. Existuje aj časovo obmedzená demo verzia, ktorú vrelo odporúčam, ak zvažujete softvérovú alebo hardvérovú verziu MiniFreaku.

 

Alternatívy

Malé syntetizátory s veľkým zvukom sú novinkou posledných rokov a ich rastúci počet znamená, že sú žiadané. Priamou konkurenciou Arturie sú napríklad ASM Hydrasynth Explorer s nekonečnými možnosťami syntézy, ultra kompaktný Modal Cobalt 5S, či Korg Minilogue XD a jeho používateľské oscilátory. Spomedzi nich však vytŕča MiniFreak svojou nekonvenčnosťou a dômyselnými možnosťami. Rôznorodosť oscilátorov, výborná modulačná matica a kreatívny sekvencer sú iba zlomkom inovatívnych prísad, z ktorých sa tento syntetizátorový koktejl skladá.

 

Ako pri každom nástroji, odporúčam zájsť do obchodu, napísať kamarátovi a vyskúšať si MiniFreak osobne. Mini-klávesy môžu byť zádrhel pre klávesákov a mikroskopický displej zase pre ľudí s horším zrakom. Zvukový profil je rovnako subjektívnou otázkou, no v prípade takéhoto chameleóna by som sa nebál vkročiť do neznámych vôd aj keď by mi sprvoti nevyhovovali.

 

Záver

Táto recenzia sa píše ťažko, najmä kvôli tomu aký je Arturia MiniFreak bohatý na čriepky geniality, ktoré inžinieri doňho vložili. Rád by som spomenul všetky, no to by sa časopis natiahol na dĺžku románu. Je to nástroj, ktorý treba skúsiť, vypočuť, ohmatať. Nepodobná sa na iné synťáky a ani napriek tomu nie je úplne cudzí. Naopak, dá sa v ňom zorientovať rýchlo, no rovnako ponúka desaťročia experimentovania so zvukom. Nájde si miesto v takmer akomkoľvek setupe a roztopí srdce aj toho najzarytejšieho analógového puritána.

 

S cenou 599 EUR patrí do strednej triedy, avšak funkciami ju bezpochýb prekonáva. Netreba zabúdať, že v tejto cene je tiež zahrnutá výborná softvérová emulácia, ktorá rozširuje možnosti a prináša zvuk Freaku aj do roviny počítačovej produkcie.

 

Arturia MiniFreak je výborným príkladom ako skĺbiť digitálny a analógový svet s dômyselnou syntetizátorovou platformou a performatívnymi prvkami. Pokrýva široké spektrum zvukov a umožňuje s nimi intuitívne pracovať. Je to jeden z najzaujímavejších syntetizátorov tohto desaťročia.

 

Pre koho áno: Tvorci zvukov, hudobníci so škatuľkovým aj klávesovým setupom, hybridní producenti

Pre koho nie: Hejteri malých kláves, ľudia so zrakovými problémami

 

MAREK OSRMAN

 

Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 599 €

 

Článok patrí k časopisu: