FILIP TŮMA * Barytón (recenzia CD)

filip_tuma
 

Slovenský operný spevák, herec či moderátor. To sú všetko pomenovania činností, ktoré tento už pomaly multifunkčný umelec produkuje. Vyštudoval herectvo a potom aj operný spev na VŠMU v Bratislave. Filip Tůma sa vydal na cestu operného spevu práve kvôli svojej veľkej láske, ktorou operný spev je. Jeho ďalším počinom je vydanie nového debutového albumu. Je niekedy ťažké pre operného umelca pri vydaní CD zvoliť tému či tituly. Pre Filipa Tůmu to však nebol žiadny problém. Výber obľúbených árií je aj výberom svetových barytónových skvostov. Počúvam túto hudbu doma ako aj v aute a premýšľam nad tým, akou rôznorodosťou oplýva tento album. Jednoduchý, ale dizajnovo zaujímavý obal zíva určitou decentnosťou a vážnosťou. Všetko v nádych čierno-bielej, portrét umelca do polovice zahalený v tieni a vpravo hore jednoduchý nápis Filip Tůma barytón. Elegantné a zaujímavé a určite priťahujúce zaujímavosťou už na pohľad. Tento album obsahuje osem svetových árií barytónového oboru a ako prídavok ešte dve krásne piesne južanského temperamentu. Rôznorodosť vybraných titulov je obdivuhodná, keďže sú odborovo široko obsiahle. Od lyrického Mozarta cez komického Donizzetiho až po trochu dramatickejšieho Verdiho a Bizeta. Slávnou Figarovou áriou z prvého dejstva opery Figarova svadba Non piu andrai, farfalone amorosozačína Tůma s ľahkosťou svoj album obľúbených svetových árií. Túto melodickosť a nasadenie si ponecháva aj v druhej skladbe Hai gia vinta la causav árii Almavivu taktiež z opery Figarova svadba. To isté sa dá povedať aj o árii Belcoreho z Donizettiho nápoja lásky Come paride vezzoso, s ktorou sa vyložene pohral s radosťou v hlase. Jeho výslovnosť a pekne posadený hlas vyznel vo všetkých polohách a bolo cítiť, ako si užíva nielen výšky v závere árie, ale aj hlboké tóny. V tomto duchu sú podané aj ďalšie dve árie. Ária Enrica Cruda, funesta smaniaz Donizettiho opery Lucia di Lammermoor a ária Renata Alla vita che t´arridez Verdiho opery Un ballo in maschera. Jeho pekný barytón s pekne znejúcimi hlbokými tónmi nechal rozozvučať v árii Germonta z Verdiho opery La Traviata Di provenza il mar il suol. Svetová a známa ária mu sadla hlasovo veľmi pekne a bolo počas spevu aj cítiť, ako si to sám umelec užíva. Posledné dve árie, Rodrigo O Carlo, Ascoltaz Verdiho Don Carlosa a toreador Escamillio z Bizetovej Carmen Votre toast, je peux vous le rendreboli už v štandardnom prevedení a s istotou. Záver CD už patril dvom južanským piesňam. Známej talianskej piesni Carusoa španielskej Bésame mucho, kde okamžite a flexibilne prispôsobil a zjemnil Tůma aj výraz a techniku, čo určite svedčí o jeho speváckych kvalitách. Debrecínsky orchester pod vedením Igora Dohoviča pôsobil kompaktne, vyrovnane ako zvukovo tak aj dynamicky a bol veľkým prínosom pre tento projekt. Verím, že aj poslucháč si pri vypočutí tohto albumu príde na svoje a nájde si aj tú svoju obľúbenú skladbu. Album ale ako celok pôsobí kompaktne a verím, že si nájde aj miesto v diskografii nielen milovníkov opery.

***1/2

Bc. Daniel Párkányi

 

Článok patrí k časopisu: