PAPYLLON * Sink or Swim (recenzia CD)

V súčasnej zrýchlenej dobe, keď nemáme čas počúvať nové albumy tak dokonale ako kedysi, je o to náročnejšie pozastaviť sa pri EPčkach možno trochu menej známych či neznámych mien. Keď som si však našiel čas na EP kapely Papyllon Sink or Swim, ostal som milo prekvapený. Kapela ho vydala v roku 2015, no ešte v roku 2011 vydali demo. Odvtedy stále hrajú, počuť ich z pár slovenských a českých rádií, a z času na čas fanúšikov prekvapia klipom alebo nejakým videoexperimentom. Po anglicky spievané EP Sink or Swim tvorí päť skladieb, na ktorých sa autorsky podieľajú spevák, gitarista a klávesák Bohuš Hajduch, gitarista Richard Rác, basgitarista Jakub Pastorák a bubeník Lukáš Lacko. Album nahrali v prešovskom štúdiu UMPAX pod producentskou taktovkou Martina Migaša (ex-Peha), ktorý im v skladbe v päťosminovom takte Second Minute Second Second hosťoval na perkusiách. Táto tretia skladba v poradí, nie v príliš obvyklom rytme, pôsobí pomerne hravým dojmom, aj keď istá dávka pátosu jej nechýba. Rolované riffy (zvukovo) anglicky znejúcich gitár podarene dopĺňajú rytmiku Lukáša Lacka a Jakuba Pastoráka. V úvodnej nadupanej Harmful sa inšpiráciou pre celú skladbu stal rytmus bicích, na ktoré nadväzujú jednoduché rytmické gitary v kombinácii s basgitarou sekundujúcou základný rytmus. Falzet speváka v úvode tento rytmický mód výborne dopĺňa. Skladba Waves je asi ich najznámejšia, vydaná ešte pred EP ako singel a asi aj preto znie ako ich mladšie obdobie, keď aranžmány kapely boli ešte máličko neučesané, no celý čas v nich cítiť dravú energiu a chuť hrať o život. V skladbe Sink or Swim, ktorá dala názov aj celému albumu, je nosná gitarová linka a priamočiara, pomerne jednoduchá melódia. Záverečná skladba Marble je autorským dielom gitaristu Richarda Ráca a klávesové sláky z albumu si na koncerte chlapci vyskúšali aj s huslistkou. Prekvapila ma neustálymi prepracovanými prechodmi medzi molovými a durovými stupnicami, čo z nej popri naliehavom speve robí veľmi presvedčivú baladu. EPčko Sink or Swim je kompaktným dielom mladých tvorcov, u ktorých počuť inšpiráciu z Britských ostrovov, no nechýba im vlastná invenčnosť ani potenciál ísť vpred po vlastných. Album má kvalitný zvuk, premyslené aranžmány, dobre nahraté gitary a šľapajúcu rytmiku v kombinácii s nástojčivým spevom – to všetko sú výborné predpoklady pre ďalšiu sľubnú etapu Papyllonu.

****

DUŠAN PAPP