BRIAN ENO * Rams - Original Soundtrack Album (recenzia CD)

eno

Elektronický mág, geniálny producent a vynálezca pojmu ambient music vydal 22. januára toto CD s hudbou k dokumentárnemu filmu o ďalšom geniálnom umelcovi, ikone dizajnu, Dieterovi Ramsovi (1932). Tento implementátor funkcionalizmu do priemyselného dizajnu je spätý hlavne so spoločnosťou Braun vyrábajúcou spotrebnú elektroniku. Má zásluhu na vzhľade mnohých výrobkov tejto nemeckej firmy hlavne v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Je tiež „vynálezcom“ variabilného policového systému a ikonického kresla 620,  ktoré vytvoril pre nemeckú spoločnosť Vitsoe. Spoločnosť v roku 1959 založil dánsky predajca nábytku rovnakého mena vo Frankfurte nad Mohanom. Rams ovplyvnil celé odvetvie elektroniky a nebyť jeho, ktovie ako by vyzerali aj produkty spoločnosti Apple.

Režisér filmu Gary Huswit oslovil pri realizácii tohoto skvelého dokumentu Briana Ena, aby jeho koncepciu doplnil o svoju geniálnu hudbu. A Gary urobil dobre. Enova hudba sa k filmu neskutočne hodí a dokresľuje svojou sugesciou a čistotou myšlienky a zámery režiséra. Vyžaruje z nej neskutočná energia, ako nakoniec aj zo samotného Ramsa.

Eno siahol dokonca aj po elektrickej gitare, a tak sa soundtrack otvára netradične gitarovkou „Bright Clouds of Metal“. Na svoje si prídu myslím aj tí, ktorí doteraz Ena poznali len ako producenta najlepších nahrávok U2, či Talking Heads, alebo občasného spoluhráča Davida Bowieho či Laurie Anderson. (Všetci títo umelci, vrátane samotného Briana Ena by si zaslúžili osobitný materiál). Eno je totiž koncentrát tohoto všetkého, ale v molekulárnej podobe. Jeho hudba je zdanlivo jednoduchá, ale vznikla neskutočným poznaním a absorbciou mnohých vonkajších vnemov. Niekedy, a sám Eno tomu dal impulz, sa hanlivo nazýva „hudba pre letiskové haly a výťahy“. Nie je to tak ani zďaleka. Dôkazom je aj tento album. 40 minút ubehne ako nič, a vy ste zrazu prekvapení, zložíte slúchadlá, ale znovu si ich chcete nasadiť a pustiť si to opäť. Je to hudba, ktorá vás neustále viac a viac vťahuje do seba, až vás úplne pohltí.

Brian Eno vydal desiatky albumov a na desiatkach spolupracoval ako producent alebo člen kapely. Zanecháva hlbokú ryhu v hudbe posledných 30. rokov minulého storočia, až doteraz. Nie je to hudba pre každého, ale aj tento soundtrack dokazuje, že je geniálna!