CHVM - Bordell & MODRÉ AUTO - Déja Vu (recenzia)

Legendární, Trenčínský punkový spolek Chór Vážskych Muzikantov, je na světě už víc jak tři dekády. Přes svoji dlouhověkost není až tak známý, ale tahle underpunková partička si zaslouží mnohem víc pozornosti. Historii kapely už jsem částečně probíral v rozhovoru s frontmanem Lubošem Dzúrikem, jenž je i autorem lehce depresivního, ale zároveň ironicky laděného projektu Modré Auto. Takže teď nepůjde o retrospektivní profil, ale o recenzi, nebo řekněme můj subjektivní pocit z tohoto alba. Dnes bych se podíval tedy tak nějak spíše na hudební a ideologický obsah, který je i pro takového hudebního gurmána, jako jsem já, v podstatě nezařaditelný. Rozplést mozaiku těchto muzikantů není úplně jednoduché. O to víc, ale může díky svému alternativnímu přístupu imponovat a přitahovat „poslouchače“.

chvm-modre-auto
Trenčín „Sarkastic Punk“

CHVM – Bordell hned úvodní, titulní vypalovačka Bordell vás nenechá na pochybách, že za ta léta jsou kluci ovlivněni tvorbou Dead Kennedys, a to nejen hudebně, ale i ideologicky. Dunivý rytmus baskytary, dokreslený kytarovým prosólováním, je skutečně dravým pojítkem vašich sluchovodů. Následuje štych, nebo spíš jizva, kterou musí zašít jedině Doktor. Tenhle flák začíná o poznání pomalej baskytarou a klávesovými tóny, v pozadí zní tklivý saxofón. Celé se to formuje ve stylu britských Stranglers a českých Plastiků... K přívlastku „underpunk“ bych ještě přidal, magické pozlátko komorního punku, podobně jsem u nás nazval i některé skladby tuzemských Znouzecnost.

Album Bordell se opravdu moc dobře poslouchá. Moje oblíbená skladba je Blázon je král, která má ten historicko-středověký charakter, a dokonce i lehce evokuje gothic rockovou produkci. Kdybych rozebíral jednotlivé hráče a textovou náplň dopodrobna, bylo by to tak na deset stránek. Takže každopádně, Cesta od Bolševika k nezávislosti. Mimochodem název knihy Luboše Dzúrika, je zde k mání i v politickém smyslu, že v každé době se najdou dobří a špatní lidé. Myšleno, že to, že je i současná politika svinstvo, je v textech obsaženo, a Luboš si při zpěvu, co se týká vulgarit, určitě servítky nebere. A právě to k punku patří, navíc tohle bude vždycky dobré téma. A když už jsme u té politiky a sebe-ironie, musím poznamenat jednu zprávu. Přišla krásná, vinylová kolekce třech LP desky, s přiloženými texty, Trenčínské alter-punk-rockové legendy CHVM, sólového projektu Ľuboš Dzúrik Modré Auto. Vyrobeno jen 35 ks, tak si toho vážím. Lubošek totiž ví, že já jsem „úplatný gotický politik“, takže je mi jasné, že by chtěl hezkou recenzi...

Uchopit správně horský, punkový gulášek téhle partičky není úplně jednoduché a já tedy prezentuji ty své spontánní pocity. Jsou zde rychlejší fláky, ale i zmíněné pomalejší, nebo řekněme středně-tempovější tracky. Mimo politické dění, vytváří texty i určitou morbiditu mezilidských vztahů, ale i celkovou paralelu, jak lidé vnímají, jak se chovají, jejich chmury, sny i chaotické vize. To vše je zde podáno alternativní formou. Proto to nemůžete brát jako nějaké dogmata, ale jako vzdor proti nejen politickému systému, ale i životnímu postoji některých lidí. Co je velmi pozitivní na celé téhle věci, že jak při psaní poslouchám na gramofonu desku: CHVM – Bordell, tak se mi líbí čím dál tím víc, protože se musím soustředit a víc ji vnímám, než za běžného poslechu. Hudba je neotřepaná, i texty vytváří určité uvolnění dostat ze sebe i ty negativní stránky života. Ke zvuku a některým postupům mám sice výhrady, ale píši tady o undergroundu, nikoliv o pop music. Nejzajímavější kontrast beru střetávání anarcho punku nadrceného s téměř art rockovou kytarou. Mě tenhle alternativně-umělecký postoj nevadí, protože sám poslouchám jak Jimi Hendrixe, tak i The Clash. Součástí CHVM je i studiový projekt Modré Auto, který prezentuje podobnou stylizaci, jen řekněme s vícero negativními prvky, a spíš než punkem bych ho nazval alternativním rockem.

Dnešní uhnaný svět postrádá emoce, a je jenom vaše volba jestli láska nebo peníze. Já v tom mám jasno, hudbu beru přes srdce a proto o ní rád píšu. Hudebně je Modré Auto ještě víc neuchopitelné jako CHVM, a některé skladby jsou opravdovým sklepem. Sarkastické texty, zádumčivý rytmus dá, ale zároveň víc prostoru pro přemýšlení. Pavoučí vize, a tlačení desinformací do hlavy, to je opravdové DéjáVu. Ano, tenhle burácivý projekt umí opravdu sešrotovat systém, a vy si musíte vybrat, co z těch rozštvrcených problémů, který je skutečně nutné řešit, aby ve vás zůstal ještě zdravý rozum, a nebyli jste jen otroci systému. Mám doma plno kapel z 60.-80. let, takže je mi blízká i psychadelie Van Der Graaf Generator, ale i deklamace The Residents, nebo momentky Talking Heads atd. Dokonce si tu a tam najdu okamžiky, kdy mi tenhle ansábl doslova otevírá nové obzory. Jednotlivé muzikanty a tvůrce textu nebudu všechny jmenovat, abych na někoho nezapomněl. Každopádně, Renáta Kaščáková vytváří velmi originální koncept. Shrnuto podtrženo, kolekce CHVM i Modré Auto je unikátní únik a záležitost pro všechny gurmány undergroundu.

BOB LUČAN