JIŘÍKOVO VIDĚNÍ * Než bude svítat (Recenzia CD)

jirikovo_videni

Koncom roku 2022 kapela Jiříkovo Vidění vydala svoj v poradí piaty  album s názvom „Než bude sv​í​tat“. Jiříkovo Vidění je pražská kapela, ktorá hrá v trojici v nasledovnej zostave: Milan Mejla  Jaroš - gitara, hlas, prg.; Jiří Kraus – basgitara; Jan Chaluš - bicie, hlas.Kapela funguje od roku 1996 a priznáva svoje hlavné vzory ako Mejla Hlavsa z Plastikov, Pavel Zajíček z DG 307 a Ján Vozáry. Je zrejmé, že kapela kašle na trendy, ktoré sa v súčasnej českej hudbe nachádzajú a naväzuje na tradície klasického českého undergroundu prepojené s modernejšou elektronikou. Viacmenej podľa vzorov Mejla Hlavsa a Ján Vozáry, s ktorým Hlavsa robil elektronické piesne od The Plastic of the Universe alebo na album „Šílenství“. Samozrejme, že kapela sa nesnaží tieto svoje vzory kopírovať, ale rozvíja piesne podľa svojho cítenia a uváženia. Je to zvukovo veľmi vyrovnané, farebné dielo obsahujúce 14 piesní. Už pri druhej, „Milenci komfortního života“, je zrejmé, ktorým smerom sa kapela uberá a ako priznáva obdiv ku svojim vzorom. V kapele funguje skvelá rytmika a miestami psychedelická  gitara. Album je zmesou post punku, undergroundu, gothic rocku, miestami je z toho cítiť novoromantizmus alebo aj také pesničkárstvo. Spev Mejlu Jaroša je temný, ako aj všetky ich texty a všetko toto je okorenené riadnou dávkou elektroniky. Okrem vyššie uvedených vzorov mi sound J.V. miestami pripomína aj anglickú kapelu The Cassandra Complex alebo aj švajčiarskych The Young Gods. Elektronika v niektorých pasážach znie ako The Prodigy. Album je vyvážený, sú tam rýchlejšie skladby, ktoré sa striedajú s ešte rýchlejšími. V skladbe „Nový den“ hrá ako hosť Moimir Papalescu - ten album i masteroval. V piesni  „Divnej svět“ hrá na violončelo Tomas Schilla, ktorý hral v kapelách: Půlnoc, DG 307, Echt!, The Plastic People of the Universe (1986 – 1988), Psí vojáci a ďalších. Druhú gitaru hrá Martin Volšický z kapely Strom stínu. „Divnej svět“ od Mejlu Hlavsu je jediný cover na tomto albume. Nie je okopírovaný, ale obsahuje množstvo nových zvukov a nápadov. Kapela urobila precíznu robotu, najmä čo sa týka nahrávky a zvukov. Album vydala Guerilla records, okrem CD aj na vinyle v náklade 300 kusov. Doporučujem ho pre všetkých, ktorí sa venujú alternatíve, undergroundu a inej netradičnej hudbe.

****