NOCI A RÁNA * Noci a Rána (recenzia CD)

noci_rana

NOCI A RÁNA

Noci a Rána

Vlastný náklad

****

Za projektom „Noci a Rána“ sa skrývajú Miloš Spišák (na začiatku 90. rokov založil jedno z prvých slovenských nezávislých hudobných vydavateľstiev Zoon Records a v rokoch 1993 – 1999 sa spolupodieľal na vedení bratislavského undergroundového rádia Ragtime; od roku 2000 žije v USA) a Daniel Hurtuk (gitarista, bývalý člen prešovskej alternatívnej nadžánrovej kapely Ali Ibn Rachid a spoluhráč pesničkára Eda Klenu). Na debutovom eponymnom albume „Nocí a Rán“ sa nachádza trinásť pôvodných skladieb rôznych žánrov, ako alternatívny pop, alternatívny rock, elektronická hudba, world music či experimentálna hudba, pričom žánre sa často prelínajú. Tvorcovia projektu si na tvorbu albumu prizvali speváčky zo štyroch európskych krajín: Blanch (Slovensko), Tereziu Sterz (Česká republika), Ewu Sipos (Poľsko) a Yuliiu (Ukrajina), ktoré nemajú problém so spevom v slovenčine a k pesničkám si napísali aj vlastné texty (okrem ľudového textu „Nevesta“). Miloš Spišák a Daniel Hurtuk mali na starosti aranže, produkciu a tiež výrobu videoklipov s využitím AI technológie (len videoklip k pesničke „Světlo“ vytvorila Marie Vosáhlová). Tiež sú autormi všetkej hudby na albume, s výnimkou pesničky „Neisté istoty“, pri ktorej je spoluautorom aj Peter Zagar.

Pesničky sa väčšinou nesú v pomalšom tempe, speváčky spievajú s citom a pôsobivo a album ako celok vyznieva kompaktne, hoci sa jedná o štyri kreatívne osobnosti a  každá z nich vkladá do spevu a do poetických slov svoju výnimočnosť. Zvuk rytmických nástrojov zabezpečila programovaná elektronika, no hudba nepôsobí chladne, vďaka prítomným elementom živej hudby (hlavne gitarám). Pri prvom počúvaní ma najviac zaujala balada „Nevesta“, ktorú spieva Yuliia. Je to world music s výdatnou porciou elektroniky. Veľmi sugestívna je aj pesnička „Ilúzia“ so skresleným spevom Ewy Sipos a rockovou gitarou. V pesničkách „Svetlo“ (na albume je jej slovenská verzia, videoklip vznikol na českú; spieva Terezie Sterz) a „Noci a Rána“ (spev: Ewa Sipos), z ktorých prvá album otvára a druhá uzatvára, poteší príjemný zvuk akustickej gitary. Konkrétne mne priniesol na chvíľu upokojujúci pocit, akoby z návratu domov. Po textovej stránke je album dosť vážny, autorky textov sa nevyhli napríklad ani témam strachov, smútkov a dezilúzií z ťaživej reality. Prináša teda skôr podnety na stíšenie sa a na zamyslenie ako na zábavu. Pesničky dopĺňajú dve kratšie inštrumentálne skladby: svižná elektronická „Prebudení“ a experimentálne ladená „Chorý a v bezpečí“.

„Santalové drevo“, o ktorom na albume spieva Blanch, sa využíva okrem iného aj v liečiteľstve. A ja i v tomto prípade verím v možnú liečivú silu hudby. Navyše, videoklipy k projektu „Noci a Rána“ vnímam ako elegantné a moderne pôsobiace prepojenie fantázie a reality a myslím si, že aj vďaka nim má projekt potenciál zaujať, a to nielen publikum so záľubou v alternatívnej hudbe.

Noci a Rána online