Studiologic Numa Compact 2 (test stage piana)

studiologic_numa_compact_2

 

StudioLogic je firma, ktorá je medzi muzikantmi známa predovšetkým výrobou rôznych klávesových nástrojov. Okrem výborných klávesových MIDI kontrolerov, virtuálnych analógových syntetizátorov a najrozličnejšieho príslušenstva ku klávesovým nástrojom, jej portfólio zahŕňa aj niekoľko modelov stage pián, z ktorých sa v tomto teste budem venovať modelu Numa Compact 2.

Tento model stage piána vychádza koncepciou z predošlého Numa Compact, ale bol do značnej miery vynovený. Zmeny sa týkali predovšetkým praktickosti. Cieľom bolo vyvinúť nástroj, ktorý by bol veľmi ľahko transportovateľný.  Takisto by mal umožniť bezproblémové domáce cvičenie a poskytnúť najčastejšie používané druhy zvukov pre živú hru. Zároveň by mal ale zvládať funkciu riadiacej klaviatúry pri práci s externým hardwarovým či softwarovým zvukovým modulom.  A samozrejme, dôležité bolo aj to, aby bol nástroj cenovo dostupný. Všetko toto sa podarilo, aj keď na istých miestach bolo potrebné urobiť kompromisy.

 

studiologic_numa_compact_2Prvé dojmy pri rozbalení

Úplne prvá vec, ktorá človeka zaskočí pri rozbalení, je nízka hmotnosť nástroja. Veď to skoro nič neváži! To je pre klávesáka hlavne po skončení akcie, keď treba všetko pobaliť a odniesť, veľké plus. Ako hrdý majiteľ workstationu Kurzweil viem, že každé kilo cíti človek večer po koncerte dvakrát … a ťahať so sebou po schodoch vyše 20-kilovú mohutnú potvoru vyrobenú z poctivého plechu nie je veru zábava. Tento nástroj je ale vyrobený z plastu a neváži viac ako 7 kilogramov. Samozrejme, je treba myslieť na to aj pri výbere vhodného stojana, aby sa nástroj po ňom nekĺzal počas hrania. Tam zasa majú robustné celokovové nástroje výhodu, sedia pevne na všetkom. Plus samozrejme plechový „obrnenec“ toho niečo znesie, u plastu by som sa trochu bál o životnosť a odolnosť. Vždy máme ale niečo za niečo.

Druhou prekvapujúcou vecou je subtílna koncepcia nástroja. Je veľmi štíhly, dlhý, nízky a úzky. Na uzučkom prednom paneli sú blízko seba umiestnené všetky ovládacie prvky, ktorých, chvalabohu, nie je veľa – potenciometre, podsvietené funkčné tlačidlá a malý, no veľmi prehľadne riešený displej, pri ktorom nájdeme dátové koliesko citlivé na stlačenie. Hore vľavo sú aj dva malé joysticky, ktoré nahrádzajú obvyklé kolieska Modulation a Pitch. Napriek kompaktným rozmerom sa našlo vzadu miesto na dva malé eliptické reproduktory, takže na cvičenie doma, alebo na jamovanie s tichými akustickými nástrojmi to hlasitosťou vystačí. Samozrejme na hlasnejšie štýly, alebo ak chceme kvalitnejší zvuk, to nestačí, a je potrebné sa pripojiť do klávesového komba alebo do PA mixu.

Nepríjemne prekvapili tri veci. Prvou je riešenie zdroja ako externé trafko. Nástroj určený pre seriózne pódiové hranie by mal mať interný zdroj a konektor na 230V eurošnúru (prípadne na dvojvodičovú šnúru typu Nord), a nie malé trafko s tenučkou šnúrou, čo sa môže ľahko nalomiť (prípadne celé trafko sa môže v pokoncertnom zhone stratiť). Snáď by to nástroj až tak nepredražilo a nezvýšilo jeho hmotnosť. Druhou vecou je absencia čo i len najzákladnejšieho sustain pedálu
v balení! Hlavne klavírne veci si bez sustain pedálu neviem predstaviť. Pripojil som teda svoj sustain pedál (je možné pripojiť ich dva naraz tak, aby ovládali rôzne funkcie).

Poslednú zásadnú a asi najvážnejšiu výčitku vznášam ku mechanickému prevedeniu jackových konektorov  pre výstup signálu. Nie sú vôbec upevnené na zadnom paneli, iba voľne prestrčené cez otvory na zadnej strane. Držia iba na doske plošných spojov! Keď som nástroj skúšal, netrúfol som si šnúry len tak zapichnúť a nechať visieť na zem, radšej som káble prevesil cez stojan, aby sa konektory a ani doska, na ktorú sú prispájkované, príliš nenamáhali ich hmotnosťou. Na koncerte by som to videl ako potenciálny zdroj problémov – časom sa môžu spoje na doske od neustálych tlakov nadol rozkývať a spôsobiť záhadné poruchy nástroja, prípadne sa urobí podobný problém na spoji inej súčiastky v okolí. A to ešte nehovorím o situácii, keď niekto o kábel zakopne či ho prišliapne! Tomuto naozaj hovorím šetrenie na neprávnom mieste.

                  Ako to hrá

V skratke – klaviatúra je výborná. Je polovyvážená a plnej klavírnej veľkosti, má prirodzenú tvrdosť a správny feel, nepôsobí hračkársky lacno. Je rýchlostne a dokonca aj tlakovo citlivá. Hrá sa na nej príjemne a je to výborný kompromis na hranie širokého spektra vecí od klavírnych po organové, synťákové a podobné. Nie je divu - pod StudioLogic patrí firma Fatar, vyrábajúca výborné klaviatúry pre výrobcov špičkových nástrojov. A táto klaviatúra je „Fatar TP/9 PIANO semi-weighted Action“. Chválim!

S internými zvukmi (pevné, needitovateľné) to ale až taká sláva nie je, i keď sa výrobca chváli gigabajtovou pamäťou a polyfóniou 128 hlasov. Nie sú zlé a určite sa dajú použiť, ale keď si človek vedľa toho zapne „dospelý“ nástroj (napríklad spomenutý Kurzweil), pozná hneď kvalitatívny rozdiel niekoľkých kategórií. Klavírne zvuky majú aj vzorky rezonancie strún pri stisnutom sustain pedále. Nič to ale nemení na tom, že im chýba vo vrchnej časti spektra vzdušnosť a brilancia, dole zasa mohutnosť a konkrétnosť. Ani zabudované korekcie to príliš nezachránia. Elektrické piána sú asi najviac podarené. Sláky a organové zvuky zneli dosť umelo, gitary tiež nezneli príliš verne. Synťáky predstavujú priemer, neurazia ani nenadchnú. Dá sa na tom samozrejme hrať, ale po pripojení do externého zvukového modulu či laptopu s virtuálnym nástrojom (cez MIDI alebo USB) sa z toho stáva úplne iná liga.

studiologic_numa_compact_rear

Nástroj má zjednodušené funkcie master keyboardu, umožňuje split aj dual (a to aj s internými zvukmi). To je super pre situácie, kde je potrebné zahrať na jednom nástroji viac partov naraz, či dosiahnuť hutnejšie zvukové plochy. Samozrejme srandičky typu Nord Stage (tri rôzne zvuky naraz) či množstvo prelínajúcich sa zón (workstationy Korg a Kurzweil, midi kontroler Viscount Physis…) od toho za tú cenu nik nemôže čakať. Ale rozhodne to chválim!

Zabudované efekty a jednoduchý ekvalizér zvuku pomôžu, nie sú zlé. Zvuk pri správnom nastavení neničia. Dajú sa priradiť jednotlivým zónam. Samozrejme, je potrebné nastavovať ich striedmo.

Nastavenia kombinácií zvukov a zón si možno ukladať, od výroby sú prednastavené kombinácie pre väčšinu bežných situácií. Najlepšie ale budú tie, čo si človek urobí sám.

 



Záver

Je to výborný nástroj pre začiatočníkov, ktorý za svoju cenu vie poskytnúť veľmi veľa možností. A aj neskôr, keď majiteľ narazí na jeho interné limity, ho dokáže vďaka kvalitnej klaviatúre využiť ako výborný MIDI masterkeyboard, ktorý sa nestratí na pódiu ani v domácom štúdiu. Určite by som ho teda, napriek svojim výhradám ku mechanickému prevedeniu, odporúčal. Pre mladého klávesáka to môže byť úžasná vstupenka do sveta klávesov.

MICHAL KYSEĽ

 

Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 11 890 Kč / 498 €

 

Článok patrí k časopisu: