BEHRINGER X32 Rack * digitálny rackmix (test)

 

Prečo práve digitálny rackmix?

Už dlhšiu dobu sú moje hudobné aktivity viazané so zvukárskou praxou, či už sa jedná o koncerty oboch kapiel, kde hrám, v ktorých som zodpovedný okrem hrania na klávesy aj za ozvučenie a technický background našich podujatí, a okrem toho príležitostne fungujem aj ako nájomný klubový zvukár. Vzhľadom na vzrastajúce požiadavky klientov na techniku vyvstala požiadavka na zaobstaranie vhodnejšieho mixpultu, hlavne išlo o väčší počet vstupov, monitorových ciest a efektových možností.

Analóg som, ako nadšenec moderných technológií, zavrhol, a to jednak z hľadiska požadovanej funkcionality, kde by som na to, čo potrebujem, potreboval k nemu zakúpiť a dopĺňať rozsiahly outboard, a táto zostava by bola jednak neúmerne drahá, a po druhé by bola aj náročná na prevoz, kde sa každý liter ušetreného priestoru v aute ráta k dobru. Nehovoriac už o tom, že obsluha takéhoto rozsiahleho setupu by chcela zvukára na plný úväzok, a keď má človek k tomu ešte hrať, nemá čas sa starať o zvuk počas hrania. Rovnako dnes už nik nemá čas na to, aby hodinu pred akciou krútil zvuk na každom vstupe zvlášť. Teda voľba tu bola jednoznačná – digitál a presety.

Tak teda nech je to digitál ... a čo ďalej? Bolo by asi dobré, aby nebol príliš veľký a šlo ho preniesť aj v malom osobnom aute. Zároveň ale chcem mať k dispozícii tie isté funkcie ako na veľkej konzole, bez kompromisov. Fyzické fadery môžem kľudne oželieť, chcem mixrack, ktorý bude vyzerať a fungovať ako veľký stagebox, a ovládať ho cez tablet, a to ako spoza klávesov, tak aj hocikde v sále z ruky. Zároveň ale nech bude pevný a robustný, chránený pred náhodným mechanickým poškodením v rackovej skrinke bezpečne uloženej na pódiu, mimo dosahu korzujúcich divákov s pohármi piva. Benefitom tohto prevedenia je aj minimum drátov vedúcich k nemu, stačia iba krátke, nech sa to zbytočne nepletie pod nohy a nešlape sa po tom. A samozrejme, netreba nijaký multikábel. Takisto by potešilo, ak by bolo možné jeho možnosti rozšíriť (čo keď za rok alebo dva budem potrebovať viac vstupov?), a chcem multiplatformné ovládanie z čohokoľvek (Android, iOS, Windows, OS X), a takisto, ak všetko ostatné zlyhá, malo by sa to dať ovládať aj priamo z čelného panelu. Tým z hry okamžite vypadávajú malé uzavreté systémy bez možnosti pripojenia vstupno/výstupných expanzných rackov, spoliehajúce sa na iPad cez WiFi ako jediný výhradný ovládací prvok. A samozrejme, cena je tiež podstatná, keďže vzhľadom na požiadavky to vyzerá skôr na stroj strednej triedy, v hladine 1200-1500 Eur.

Po zohľadnení mojich dosť náročných požiadaviek mi z výberu vyšiel kandidát, ktorý ich bez výhrady spĺňal – digitálny rackový mixpult X32 Rack. Neváhal som a objednal som si z Muzikeru tento model. Je súčasťou X32 rodiny produktov, kde patrí veľká X32, zmenšená X32 Compact s menej fadermi a polovicou vstupov, podobná ešte o niečo viac zjednodušená X32 Producer (tú je možné dať aj do racku), testovaná racková verzia X32 Rack (čo je vlastne Producer bez faderov v 3U rackovej krabici), a najjednoduchší variant X32 Core (v podstate len „mozog pultu“  v 1U krabici, neobsahujúci takmer žiadne ovládacie prvky ani žiadne analógové vstupy ani výstupy), ktorý je možné (a vlastne aj nutné) dovybaviť jednou alebo dvomi expanznými jednotkami – digitálnymi stageboxmi S16. Všetky modely majú rovnaký DSP výkon a rovnaké interné routovacie a efektové možnosti, ku všetkým je možné pripojiť dve externé stage jednotky, líšia se od seba len prevedením a fyzicky prítomnými periférnymi I/O jednotkami.

 

Čo nájdeme v krabici

Okrem samotného prístroja tam toho veľa nie je ... pár samolepiek s logom Behringeru a X32, napájacia eurošnúra, gumené samolepiace nôžky a tenká papierová brožúrka „Quick Start“ . Z nej sa takmer nič zmysluplné nedozviem, a tak spásou ostáva okrem skúseností iba internet, kde je našťastie návodov a videí o X32 a jeho variantoch dosť.

Prístroj ale vyzerá impozantne, mohutne a odolne. Je v elegantnej šedohnedej farbe, pod nápisom názvu a logom Behringeru nájdeme ešte jedno logo podstatne zvučnejšieho mena – Powered by MIDAS. Je to preto, lebo je to „koprodukčný“ výrobok, keďže firma Midas je už dávnejšie súčasťou Behringerovho holdingu Music Group, a od Midasu zdedil prevažnú väčšinu vnútorností. Na vývoji sa tiež podieľali ďalšie firmy, patriace do koncernu – Klark Teknik a TC Electronics. Prednému panelu dominuje veľký, výrazne svietiaci  displej s vysokým rozlíšením, zaberajúci takmer celú strednú časť panelu, pod ním rotačné enkódery na zadávanie hodnôt, ktoré slúžia zároveň aj ako tlačidlá. Po stranách nájdeme tiež rotačné enkódery, tlačidlá (podsvietené), je tam aj USB port na pamäťovú kľúčenku, sluchátková 6,3 jack zásuvka, a samozrejme aj sieťový vypínač. Na zadnom paneli nájdeme okrem dierky pre napájaciu eurošnúru 230V aj množstvo portov pre audiosignály – 16xXLR In, 8xXLR Out, 6xAux In TRS, 6xAux Out TRS, 2xAES Ethernet (pre pripojenie dvoch stage I/O rackov, napríklad S16), Remote Control ethernet (sem sa pripája router), Ultranet (špeciálny ethernet pre digitálny monitoring), od výroby je nainštalovaná expanzná karta s 32-kanálovým USB to Host portom, 2xRCA In a 2xRCA Out.Toto všetko je úhľadne zabalené v rackovom šasi o výške 3U.

 

Čo to vie

Mixpult má sám o sebe 16 mikrofónnych preampov a celkovo 22 analógových vstupov a 16 výstupov. Preampy a všetky prevodníky sú od firmy Midas, na čo nás hrdo upozorňujú všetky firemné informačné materiály. Pracujú na 48 kHz alebo na 44,1 kHz (podľa nastavenia) a rozlíšenie prevodníkov je 24 bitov. Vnútri je dohromady 25 zberníc, 8 stereo efektových slotov (prvé štyri možno priradiť ako inserty alebo interné slučky send/return, zvyšné štyri len ako inserty. „Mozog“ pultu je tiež midasovský, konkrétne táto rada mixov zdedila centrálnu jednotku od modelu M32, s ktorým má dokonca takmer totožný firmware! Rozdiel je iba v prevodníkoch, ktoré u Midasu vedia chodiť na vyššej frekvencii, až do 96 kHz, ale inak nemá problém pracovať M32 s digitálnymi stageboxami od Behringeru, ani X32 s tými od Midasu. Označenie „Midas pre menej solventných“ je u tejto rady teda úplne na mieste, keďže, technicky vzaté, je to vlastne viac Midas než Behringer.

Každý kanál má k dispozícii plný processing – gate, kompresor, štvorfiltrový parametrický EQ a sendy na každú zbernicu. Je možné nastaviť gain v širokom rozmedzí, takže obvyklá funkcia „pad -20 dB“ tu nie je a nechýba. Okrem toho je možné otáčať fázu kanálu a zapnúť fantómové napájanie, a to pre každý mikrofónny kanál zvlášť, nie ako u analógov a starších digitálov, kde sa dali zapnúť iba naraz na všetkých! Pri konektore sa rozsvieti červená LED indikujúca fantóm. Dynamické procesory umožňujú sidechain (ide ich riadiť okrem lokálneho signálu aj z akejkoľvek zbernice), čo je absolútne super v prípade, keď chce zvukár podporiť napríklad zrozumiteľnosť vokálov, ktorým sa budú zľahka „uhýbať z cesty“ trebárs skreslené gitary a klávesy. Výsledkom je dojem viacej detailov v speve, pri zachovaní výrazných nástrojov pod ním. Prípadne môže úder kopáka zľahka komprimovať attack basy, takže je možné urobiť oba zvuky nahustené a šťavnaté, a nebudú sa zlievať dohromady. Pre živé hranie, hlavne v nahustených pasážach hutnejšej muziky, je to neoceniteľné.

Každý kanál aj zbernica sa dá i oneskoriť, čo je užitočná vychytávka. Dá sa tak ľahko urobiť výstup pre sidefill reproduktory na vykrytie dlhšieho sálu, kde sa zrovná fáza medzi nimi a signálom z predných repro pred pódiom. Alebo sa dá urobiť trik pre gitaru v štýle Zakk Wylde, kde rovnaký fyzický vstup predhodíme do dvoch interných kanálov, rozhodíme v panoráme na strany, jeden z kanálov oneskoríme o povedzme 10-20ms a druhý dáme neoneskorený. Výsledkom je vytvorenie pseudo sterea z mono signálu, kde sa zvuk nafúkne v priestore a získa valivosť a hĺbku.

Na zberniciach nájdeme tiež kompletný processing a parametrický EQ je tu dokonca 6-filtrový! Je možné všade nastaviť, odkiaľ sa má signál do zbernice odoberať.

Vnútorné výpočty prebiehajú s rozlíšením 40 bit floating point, čo znamená, že v praxi sa nemusím báť zahltenia zbernice alebo sumy na výstupe pred master faderom. Keď udržím vstupy a výstupy v rámci pracovného rozsahu, je všetko v poriadku a nehrozí to, že na niektorej zbernici sa mi sčíta viac signálov, prekročí sa dynamický rozsah a objaví sa nepríjemný artefakt digitálneho skreslenia. To je veľké plus, jednak pred staršími generáciami digitálov, kde si človek musel ustrážiť okrem vstupov a výstupov aj úrovne vnútorných signálov (čo bolo pri zložitejších setupoch dosť tristné), a aj pred niektorými analógmi, kde sa interné zbernice tiež mohli pri troche nepozornosti prebudiť.

Efekty sú čisté, príjemné, dynamiku, farbu a ani zrozumiteľnosť zvuku pri normálnom nastavení neničia. Robia presne to, čo majú, a bez začervenania ich možno označiť za nadpriemerné. Nájdeme tu algoritmy legendárnych efektových procesorov od Lexiconu, TC, BBE, SPL, Pultec atď ... Aj zmlsaný zvukár zvyknutý na outboard rack, plný fajnových mašiniek s nóbl logami, si tu iste nájde väčšinu svojich obľúbencov. Navyše, 8 pozícií, to je už poriadne nabitý outboard, hlavne keď si uvedomíme, že trebárs kanálový dynamický processing sa do toho neráta a tých 8 stereo efektov máme vyhradených naozaj len pre efekty a nie napríklad pre gating a kompresory.

Jednou z predností tohto pultu je aj port pre USB kľúčenku, z ktorého je možné prehrávať hudbu, čo sa hodí na podkreslenie moderovanej akcie, ale napríklad aj v situácii, keď interpret spieva s prednahratými podkladmi. Tu by som chcel upozorniť len na fakt, že tento prehrávač má značne obmedzené schopnosti, vie prehrať iba nekomprimované audio, nie formáty typu mp3 či aac ... a pozor aj na vzorkovaciu frekvenciu, musí sedieť s nastavenou frekvenciou na pulte. Ak máme pult nastavený na 48 kHz, wav audio súbor s 44,1 kHz si neprehráme a namiesto hudby bude len hluché ticho. Takisto jednou z nedotiahnutých vecí je to, že názov skladby by nemal obsahovať diakritické znaky, inak ho neotvorí a neprehrá.

Uvedený prehrávač vie samozrejme fungovať aj ako rekordér, kde možno určiť pozíciu v reťazci, odkiaľ bude signál naberať. Funguje dobre a nahráva naozaj znamenite stereo stopu z výstupu, bez nutnosti pripojiť externé nahrávacie zariadenie. Prehrávanie aj záznam je samozrejme možné riadiť aj na diaľku. Ak chcem ale nahrávať multitrack do PC, napríklad pre postprodukciu, môžeme použiť USB to host rozhranie na zadnom paneli, ktoré poskytne 32 vstupov a výstupov.

Vzhľadom ku rozsiahlej konektivite pult v pohode zvládne úlohy FOH aj monitorového mixu pre malé i stredné podujatia (22 portov obvykle uspokojí väčšinu kapiel), a komu by nestačilo, vie si prikúpiť digitálny stagebox rack (S16, SD16, SD8, prípadne stagebox od Midasu) a rozšíriť prístroj na plných 40 vstupných kanálov.

Čo sa týka konektivity, ešte je tu jedna vychytávka – je možné okrem klasických odposluchov a in-earov, drátových aj bezdrátových, pripojiť aj tzv. digitálne personal mixy P16M cez Ultranet prostredníctvom štandardného ethernetového kábla. Každý muzikant môže mať pred sebou malý monitorový mix, kde si môže nastaviť do svojho odposluchu 16 kanálov podľa ľubovôle. Odpadá tak nevďačná úloha pre zvukára, snažiaceho sa vyhovieť večne nespokojným a nepočujúcim sa interpretom, a môže utrúsiť drsnú hlášku – „Ja sa vám na tie vaše odposluchy môžem viete čo, si to láskavo namixujte sami!“  J. P16M sa pripájajú jedna jednotka od druhej (tzv. daisy chain) a dajú sa napájať buď každý z vlastného trafka, alebo, ako sa do racku prikúpi distribučný 1U modul, priamo od neho po Ultranete. Jedinou nevýhodou je cena, P16M vyjde na cca 270E na jeden kus, pre každého člena bandu osobitne, nehovoriac o cene za distribútor. Využijú to teda skôr zámožnejšie rentálky než drobní užívatelia.

 

 

Ovládanie

Prístroj sa dá kompletne riadiť aj priamo z predného panelu, ale o komforte a prehľadnosti sa vzhľadom na absenciu plného fyzického rozhrania hovoriť nedá. Logiku však nepostráda a dá sa na to zvyknúť a ľahko sa to naučiť. Na rozdiel od iných podobných výrobkov ale je možné prístroj riadiť plnohodnotne i vtedy, keď kábel k notebooku niekto rozšliapne, tablet iný snaživec ukradne a wifi bude zarušená ... Po prikúpení wifi routera a jeho pripojení sa situácia razom mení a komfort je naozaj skvelý. Na začiatok treba, okrem nainštalovania príslušných aplikácií do zariadení a ich pridaní do siete, na mixe v Global sekcii nastaviť IP adresu mixu a masku podsiete, a na routeri urobiť nastavenie DHCP tak, aby bola mimo automaticky prideľovaný rozsah adries! Doporučujem tiež v nastavení routera skryť wifi SSID a použiť WPA kryptovaný prenos, aby sa na akcii nenašiel srandista, čo mi začne ovládať mix bez môjho vedomia a urobí mi z akcie niečo medzi tragédiou, drámou a groteskou.

Ovládanie z tabletu aj z PC je pohodlné, presné a čisté, nie sú tu žiadne nepríjemné prekvapenia, pády spojení či nezmyselné správanie sa. Prakticky má človek, odhliadnuc od nutnosti stránkovať kanály po 8, v ruke rovnaké možnosti ako pri fyzickej konzole. Všetky kanály si možno pomenovať a farebne odlíšiť, čo dáva práci prehľadnosť a okamžitú orientáciu v tom, čo práve nastavujem. Navyše je tu možnosť zoskupiť si ľubovoľné kanály pod jednu z ôsmich DCA skupín, čo umožňuje napríklad ovládať hlasitosť zmiešaných bicích nástrojov, gitár a spevov jediným faderom! Hodí sa to, keď napríklad počujem, že v PA mám veľa bicích, či málo spevov, ušetrí to čas a nerozhodím si pomery medzi zvukovými zdrojmi v skupine navzájom ... Chce to len vhodne si pripraviť scénu v pulte pred koncertom, ideálne mať nejakú predpripravenú šablónu, a od nej sa potom odraziť a iba ľahko doladiť veci podľa potreby.

Keby niekomu naozaj vyslovene bytostne chýbali fyzické fadery pod prstami, aj tu je riešenie v podobe motorického ovládača X-Touch, ktorý od verzie firmwaru 3 podporuje aj všetky X32 modely.

Prístroj umožňuje uloženie a vyvolanie kompletných nastavení. Rovnako tu nájdeme aj hotové šablóny nastavení kanálov, trebárs pre kopák, overhead, rytmičák, spev, basu, gitaru, saxofón atď ... Takže bez veľkého krútenia si hneď môžeme vyvolať nejaké východiskové prednastavenie a z neho to len zľahka dokrútiť. V situácii, keď čas na prípravu nazvučenia tlačí (kedy vlastne nie?) to ohromne zrýchli a zjednoduší prácu. Možno si samozrejme aj vytvoriť vlastné presety šablón.

Snáď by som chcel ešte povedať, že sa určite oplatí prístroj upgradovať na poslednú verziu OS, lebo kým som to neurobil, nechodilo spojenie s PC aplikáciou X32 Edit, iba s androidovým tabletom s Mixing Station. Na displeji pultu sa objavovali podivné hlášky (zvuk ale šiel ďalej, nespadol systém na mixe a všetko šlo ovládať)  a PC aplikácia nerozpoznala pult a pri pokuse o detekciu zmrzla. Po upgrade na aktuálny firmware ale začalo všetko fungovať aj z PC. Jednoznačne ten upgrade teda urobte!

Ešte jedno doporučenie – ku akejkoľvek X32 (a vlastne ku každému digitálu) rozhodne doporučujem pridať aj záložný zdroj napájania (UPS). Predíde sa tým možným záhadným problémom počas produkcie a chybám pri výpadku napájania. UPS ale treba vybrať starostlivo s ohľadom na výkon a možnú časovú rezervu, lebo trebárs X32 Rack má spotrebu úctyhodných 120W, čo na mixpult rozhodne nie je málo! Obvykle sa spotreba malých a stredných mixpultov pohybuje skôr v desiatkach wattov. Samozrejme sa preto rackmix úmerne tomu aj zohrieva. Preto tiež treba myslieť na to, aby mal prístroj v racku dostatok priestoru na voľnú cirkuláciu vzduchu pre potreby chladenia, na čo upozorňuje i strohý dodávaný návod.

 

Ako to hrá

Zvuk je presne taký, ako možno od pultu zloženého z dielov od Midasu čakať. Čistý, detailný a príjemný, takmer analógový. Leží kdesi v pomyselnom strede medzi asi najviac mäkkým a hladkým zvukom digitálnych Soundcraftov, a ostrými zvukmi mixov Yamaha a Allen& Heath. Žiadna hranatosť, jedovatosť  a digitálny chlad sa rozhodne nekonajú! Zarytí odporcovia Uliho, ktorí pokladajú značku Behringer za synonymum nekvality a neslušné slovo v zvukárskej brandži, tu nedostanú šancu si kopnúť a odídu sklamaní a s dlhým nosom J . Ľahký šum preampov som zaregistroval iba pri teste s vytiahnutím gainu a volume na max, ale toto, predpokladám, žiaden príčetný zvukár robiť nebude. Vzhľadom ku hromade možností nie je problém vyriešiť problémy s akustikou priestoru a so spätnou väzbou, vylepšiť fádne znenie nástrojov a dodať im šmrnc, doladiť do detailu zvuk a zautomatizovať isté veci, čo príde vhod hlavne u kapiel bez samostatného nehrajúceho zvukára. Na toto všetko a ešte viac sa tu nájde stále vhodný zvukársky nástroj z internej ponuky tohto mixu.

 

Záver

V tejto kategórii je to naozaj trefa do čierneho. Zvukovo je tento „skoro Midas“ v úplne inej kategórii ako iné stroje z tejto cenovej hladiny, jednoznačne patrí do vyššej strednej triedy. Hlavne čistota a mäkký zvuk preampov (typický pre Midas), a kvalita a bohatý výber efektov sú silný a pádny argument. Áno, sú aj lepšie mixy než tento ... ale ich cenovka je rádovo vyššia než u tejto rady, a za jemné nuansy na živom koncerte iba ťažko rozpoznateľné tu zaplatíme aj niekoľkonásobne mastnejšiu sumu. Nakoniec, línia X32 sa postupne stáva vo svete legendou a objavuje sa ako akceptovateľný variant aj u kapiel, vyžadujúcich náročnú kvalitu stage techniky. X32 sa objavil napríklad na American Idol, v našich a českých končinách je to tiež rešpektovaná technika a trebárs aj kapela Olympic ho má vo svojom rideri ako jeden z možných FOH pultov. V rôznych zvukárskych fórach sa možno dočítať, ako sa na tento rad výrobkov rokmi postupne menil názor ľudí zo zvukárskej brandže – od prvotného odsudzovania tých, čo do toho išli, po dnešnú akceptáciu prevažnej väčšiny ľudí z praxe. Za týchto okolností je to prístroj pre zvukára, zvučiaceho okresnú či klubovú scénu, až nadmieru luxusný. Takže ho bez váhania možno považovať za solídnu investíciu a profesionálny výrobok.

 

                                                                                                       


autor
MICHAL KYSEĽ
klávesák, zvukár
Lucie & Wanastovy
Vjecy revival

Košice

Výhody:

Kvalita zvuku a efektov, výborné prevodníky

Bohatý výber processingu

Odolnosť voči internému prebudeniu

Výkon a routovacie schopnosti

Multiplatformné možnosti ovládania

Bohatá konektivita už v základe

Možnosti rozšírenia

Je to vlastne klon pultu Midas M32, preto je kompatibilný s jeho príslušenstvom

Pomer kvality a ceny

 

Nevýhody:

Úbohá dokumentácia, ktorú našťastie supluje dostatok zdrojov informácií na internete

Komplikovanosť nastavení a internej štruktúry

Prehrávač USB – neprehrá MP3, nutnosť mať názvy skladieb bez diakritiky

Pre niekoho nutnosť istých IT znalostí pre spojazdnenie diaľkového ovládania

Pre niekoho málo fyzických kanálov – možno vyriešiť digitálnym stageboxom S16 (alebo iným typom)

Pre niekoho absencia faderov – možno vyriešiť externou faderovou jednotkou X-Touch

Trošku vyššie nároky na napájanie  (ale to je digitál, treba sa s tým zžiť)

Treba dať pozor na dostatočné uchladenie prístroja

 

 

Distribúcia: BaSys * Predaj: Muziker * www.muziker.sk * Cena: 1 279 €

 

Poznámka - Zaujímavosťou je, že existuje aj ďalšia odnož tejto rady, X18R, X16R a X12R, kompaktné digitálne mixy v podobe stageboxov, a to za naozaj mierne ceny. Od X32 sa líšia absenciou akéhokoľvek vonkajšieho ovládania, nemožnosťou rozšírenia o ďalšie vstupno-výstupné moduly, jednoduchším routingom a polovičným efektovým processingom, naopak ale pribudol interný wifi router, ktorý všetky X32 postrádajú a je treba prikúpiť a pripojiť externý. Inak je ale aj u tejto rady použitá tá istá technológia ako u profi rady X32. Komu príde X32R pridrahá, priveľká a príliš zložitá, mohlo by to byť vhodné riešenie pre neho.

Článok patrí k časopisu: