BILLY BARMAN * Dýchajúce obrazy (recenzia CD)

Dýchajúce obrazy je zvláštny album. Po veselom, úsmevnom, energickom debute s vtipmi namierenými aj na seba (Noční jazdci, 2010) prišli Billy Barman (BB) s poctivým gitarovým pesničkárstvom (Modrý jazyk, 2013). Tretí album predznamenali tri vskutku úspešné single. Prvou lastovičkou bol singel Mladým chýba vojna, ktorý stihol nielen nomináciu, ale aj samotnú cenu RHA Singel roka 2015.

Počas roka Barmani servírovali novinku za novinkou a potvrdili smerovanie k elektronike a vážnejším témam. Mladým chýba vojna, majú fajn melódiu, dobrý refrén, záverečnú skandovačku.  Spolupráca s Vecom – Miletička – bola akýmsi letným hitom, návratom k fistulovým polohám, popovým pesničkovým žartíkom na hranici povrchnosti a prvoplánovosti.

Tretí úspešný hit je Sloboda s nomináciou na RHA 2016. Obsahovo znova vážnejšia, melodická, vychádzajúca z folklórnych koreňov. Práve pohrávanie sa s ľudovosťou BB svedčalo už na debute v Cigánskej. (Jej) Sloboda je albumovou desiatkou, bonusom, uzatvára ho. Vystavaná na cimbale Marcela Comendanta z formácie Pacora Trio a s textom opretým o ľudové témy.

A to máme viac než tretinu albumu. Sloboda ohraničuje album od začiatku po koniec, no jadro je neurčité. Upišťané polohy, o aké sa pokúšali muzikanti predošlých generácií a elektropop, ktorý funguje možno na koncerte, sú tou slabšou časťou albumu. Témy uzavreté do koloritu hlavného mesta, prežívania dňa, noci, jednotlivých dní v týždni sú slabým odvarom toho, čo ponúkli Sloboda a Mladým chýba vojna.

Single sú na albume porozhadzované pomedzi slabšie kúsky. Až tak slabé, že vystáva otázka, či stálo za to pozliepať ďalšie nápady, vyaranžovať ich a napumpovať skvelým zvukom. Výsledok prvého počutia je vata a skipovanie jednotlivých trekov pri prvých textových škrípancoch. Zvuk nie je všetko. BB chcú azda hrať na viacerých frontoch, no čaro z ich vlastnej sebairónie, zo sarkazmu, recesie akosi vyprchalo. Či je neustále napočúvanie albumu vhodnou daňou za nájdenie nápaditých a lepších miest si musí zodpovedať poslucháč sám. BB išli na navnadenie novej nahrávky pieseň po piesni. Možno to je návod, ako prísť novým Barmanom na chuť.

***