HAGSTRÖM RETROSCAPE SERIES (test elektrických gitár)

 

Gitary sa začali vo švédskej firme Hagström vyrábať niekedy v roku 1958. V časoch, kedy americké značky boli v Európe vzácnosťou, používali sa skôr ako ich cenovo dostupnejšia náhrada. Časom si vďaka svojej osobitosti získali fanúšikov po celom svete. Vlastnili ich obyčajní aj renomovaní gitaristi. Medzi najznámejšie mená patrili Elvis Presley, Jimi Hendrix, alebo Kurt Cobain. Časom sa už ako gitary s príbehom, špecifickým dizajnom a zvukom stali aj zberateľskou atrakciou. Zvlášť po tom, ako spoločnosť roku 1983 ukončila výrobu.

 

Po čase sa značka Hagström vracia do rúk reálnych hráčov. V roku 2004 sa obnovila sériová výroba a vývoj inovovaných modelov, ktoré síce na dnešný trh prichádzajú z čínskych tovární, ale kombinácia rozumného konceptu, kvalitných materiálov a zrejme i výstupnej kontroly umožnila návrat nástrojov na profesionálnej úrovni. V minulom roku predstavila firma Hagström novú sériu Retroscape, z ktorej dva staro-nové modely sme mohli pre vás otestovať. Ako prvý prišiel na rad Hagström Condor.

 

HAGSTRÖM RETROSCAPE CONDOR

Gitara opticky vyzerá skutočne ako nástroj zo 60. rokov. Snímače, tremolo, mechanika a samotný tvar sa mi vcelku pozdávali. Začnem teda zvukom. Snímače sú single a pri miernom nakreslení tónu je to aj patrične počuť v podobe slabšieho brumu. Samotná farba zvuku je však príjemná a dá sa nastaviť od sladkého bluesového tónu až po ostrý rockový killersound. Gitara má jeden otočný potenciometer na ovládanie hlasitosti. Na prepínanie snímačov slúžia malé (šupátkové) prepínače On/Off. Práca

s tónom je taktiež riešená prepínačmi, ktoré obohatia spektrum o ostrejší, ako i basovejší zvuk. Pre mňa dosť podivuhodný systém, ale keď si spomeniem na otcove staré československé gitary, viem že aj tak sa to vtedy robilo. Vlastne o to aj ide. Vintage ako má byť.

Zaujímavo je riešené tremolo Vintage Tremar. Struny nejdú cez telo, ale sú ukotvené v strunníku a vratný mechanizmus je ukrytý pod vrchným krytom. Systém tremola tak pripomína skôr Jaguar a Jazzmaster, ale má svoj vlastný dizajn. Páka sa nezasúva do gitary kolmo, ale vkladá sa do rúrky zapustenej v otočnom kĺbe paralelne s telom nástroja. Dá sa nastaviť presne do ruky a v optimálnej polohe sa potom zafixuje imbusovým kľúčom. Tremolo fungovalo výborne a gitara nerozlaďovala ani pri riadnom „erdžaní“, aj keď rozsah umožňuje vibrovanie, nie metalový divebombing.

Na gitare sa hralo príjemne, čo pripisujem aj krku, ktorý je vyrobený, tak ako aj telo, z mahagónu. Krk s hmatníkom z materiálu „resinator“ je do tela vlepený veľmi precízne. Rovnako precízne sú na oboch modeloch osadené a opracované aj pražce, vrátane nultého. Oproti druhému testovanému modelu Hagström H-II s priskrutkovaným krkom, je tón na gitare Condor aj na sucho silnejší a má dlhší sustain.



Hagström Condor má rozloženie troch snímačov rovnaké, ako poznáme u Strata. Zvuková škála je bohatá a vhodná na blues, jazz ako aj rock. Hľadal som aj nejaké chyby, ale zakaždým som si uvedomil, že sa jedná o retro model, a to, čo by som ja možno zmenil, by gitaru obralo o jej vintage charakter. Pre mňa veľmi radostným zistením bola možnosť zapojenia všetkých troch snímačov súčasne. Toto je niečo, čo mi pri klasickom Stratocastri chýba. Snímače sólo, alebo v ľubovoľnej kombinácii, sa zapínajú do polohy On posunutím príslušného prepínača smerom dolu. Frekvenčné selektory riešené troma dvojpolohovými master-prepínačmi, ktoré ovplyvňujú všetky práve zapnuté snímače, mi dali spočiatku trochu zabrať. Nakoniec som si ale jednoduchosť prednastavených frekvencií celkom obľúbil. Pri kobylkovom snímači som prepínaním jednotlivých možností nastavil zvuk od suchého soundu, pripomínajúceho 50. roky až po hutný tón podobný zvuku Briana Maya. Začnem od prepínaču úplne vpravo (Bass Cut). Keď som túto páčku dal do hornej polohy, ubudli basy, ale zvuk sa mierne vyčistil. Druhý ovládač sprava (Tone) pri posunutí smerom hore obohatil gitaru o guľatejší tón. Po zapnutí tretieho prepínača z pravej strany smerom hore gitara získala grungeový nádych. Pri vyššej hlasitosti gitara zaznela ostro ako staré SG-čky v ranných nahrávkach AC DC. Takto som postupne preskúmal aj zvyšné dva snímače. Zvuk sa menil od temnej basovej farby cez sladkú jazzovú až po bluesovú farbu. Taktiež som vyskúšal medzipolohy, ako to poznáme pri Stratocastroch. Zvuky boli typicky fenderovské. Páčila sa mi aj kombinácia snímačov krk a kobylka. Tento zvuk sa používa dosť často aj pri Les Pauloch, ibaže tu je zvuk počuteľne zvonivejší. Je to vďaka snímačom, ktoré sú single s Alnico magnetom, a musím uznať, že pri hre s čistým, alebo mierne skresleným zvukom, spievajú nádherne. Pre hru so silným skreslením sa mi už tak nepozdávali.

 

H-II

 

HAGSTRÖM RETROSCAPE H-II

Druhý testovaný model H-II má vďaka rohom, ktoré pripomínajú  Gibson SG, ostrejší tvar a vďaka použitej konštrukcii a materiálom i zvuk. Zvukovú škálu elektrického signálu má o čosi chudobnejšiu, ako model Condor, keďže je osadená iba dvoma snímačmi. Krk gitary je vyrobený z kanadského javora, a na telo je prichytený štyrmi skrutkami. Telo je z americkej jelše. Gitara je vybavená rovnakým tremolom ako Condor. Zvuk sa mi zdal o niečo ostrejší ako u mahagónového modelu. Gitara je skôr rockovejšia a hodí sa na grunge, punk alebo sa s ňou môžeme vrátiť do čias surfových, spaghetti a spy inštrumentálok.

Ovládanie gitary Hagström H-II je prehľadnejšie aj vďaka dvom snímačom. Tento nástroj možno nemá toľko sladkých basových frekvencií ako testovaný predchodca, zato jej zvuk je agresívnejší. Signál snímačov H-II sa mi zdal o čosi silnejší. Na rozdiel od gitary Condor s Alnico snímačmi, tu boli použité single C-Spin Ceramic. Ďalšou možnou príčinou tohto rozdielu je konštrukcia nástroja. H-II so skrutkovaným krkom a danou skladbou dreva má sklon k frekvenčne otvorenejšiemu a dynamickejšiemu zvuku, než mahagónový nástroj s lepeným krkom, ktorý prirodzene trochu komprimuje. Snímače sú zrkadlom týchto vlastností a v prípade gitary H-II dodávajú zvuku nástroja charakteristický vintage perkusívny charakter a „bite“. Ovládanie tónovej clony je podobné ako má Condor, ale skladá sa iba z dvoch šupátkových prepínačov. Jeden pridá zvuku mierne stredy a basy (Tone Switch), druhý (Rythum/Lead) výrazné výšky. Tretí prepínač, umiestnený v hornom rohu nástroja, má funkciu Mute.

Záver

Firma si dala záležať, aby použité snímače verne oživili zvuk ich predchodcov na gitarách zo 60. rokov. Vďaka vylepšenej elektronike a niekoľkým ďalším hardvérovým detailom sa resuscitované nástroje série Retroscape dobre uplatnia aj v konkurencii súčasných nástrojov. Nové riešenie obvodov RC-Circuit zabezpečuje, že gitara hrá bez straty vyšších frekvencií aj pri obmedzenej hlasitosti. Novým prvkom je kobylka typu Roller Bridge, ktorá pomáha hladkému priebehu tremola a stabilné ladenie pomáha udržiavať aj 43 mm široký nultý pražec z umelej slonoviny TusQ. Výstuha H-Expander dodáva obom krkom s menzúrou 628 mm stabilitu a 14“ rádius spolu s kvalitne spracovanou hladinou pražcov pohodu pri vyťahovaní vo všetkých polohách. Tremolo pritom zostáva stabilné. Oba modely sú k dispozícii vo variante s dvoma (Impala, H-II), alebo troma (Condor, H-III) snímačmi.

 

MARCEL MAJBA a MARTIN CHROBÁK

 

Distribúcia: MusicPark  * www.music-park.cz * Cena: 399,30 € (Retroscape H-II) 466 € (Condor)


 
Článok patrí k časopisu: