HUDBA Z MARSU * Sonda (recenzia CD)

hudba_z_marsu

Hudba z Marsu je zaslúženou legendou. Marťania nezvykli zaspať na vavrínoch, bežali svojím tempom a hoci ide už o pánov, srší z nich mladícka energia. Kapela za dvadsať rokov prešla cestou pokusmi, experimentami a po siedmich rokoch prichádza s novou nahrávkou.

Debut HZM (1998) bol nápaditý, mal imaginárny príbeh, vtip a povahou sa radil do veselej letnej vlny ska-kapiel. Sami dobre vedeli, že pokúšať sa brať vážne nie je cesta. Radosť, pohyb, tanec, pogovačky, skandovačky sú pre partiu z Trnavy stále poznávacím znamením. Štúdiové nahrávky HZM sú dušou, hudbou i textami projektom Michala Štofeja, no sám by ľudí na festivaloch a v kultúrnych domoch do kotla nedal. HZM sú koncertná kapela a album je ďalšou zmesou dobre nahraných skladieb, ktoré premiešajú karty v koncertnom repertoári kapely.

Sonda je vesmírne elektronická, viac dunivejšia a basovejšia ako Dynamo Team a zároveň najchytľavejšia nahrávka HZM. Jednoduché refrény sa intenzívnejšie zarezávajú do podvedomia. Či ide o zámer alebo o vplyv domáceho tvorivého ovzdušia je jedno. Album neobsahuje piesne s prehustenými textami a zároveň nie je vyplnený vatou. Celok albumu tvorí desiatka skladieb. Tri záverečné z nich, bonusy, sú internetové a koncertné hitovky (Vianočná, Partizánska, Cops Can´t Dance), ktoré mierne vybočujú z koncepcie celku.

Od začiatku až po záver sa na albume drží atmosféra letných tanečných hitov. Spočiatku je ťažko spoznať Štofov zvokoderovaný hlas, čo budí dojem úplne inej kapely akou je HZM. Miestami Sonda nabieha do kolotočárskeho tempa typu Žijeme len raz. Gitary šli úplne do úzadia, no cez ukulele nechtiac pripomína Cesty Smajlov. Texty sú smutnosmiešnymi pohľadmi cez ružové okuliare a niektoré strednoprúdové rádiové vypaľovačky ich môžu HZM závidieť. Mierne moralizovanie pod rúškom úškrnu pripomenie Midi Lidi, ale Sonda si stále drží svoju tvár.

HZM albumom príjemne prekvapili. Je úprimne tanečný, energický, elektropopový  a núti mysľou pogovať až po poslednú skladbu. Bonusový záver síce celok rozbíja, no faktom zostáva, že Sonda je príjemným letným osviežením, z ktorého by sa čo-to mohlo uchytiť aj do éteru.

***1/2