FRANKIE KIMONO * RAW (recenzia CD)

Frankie Kimono

O trojici Frankie Kimono som prvýkrát počul v súvislosti s ich hosťovamím na koncertoch Sisterhood of Klangpedal, ktorej kapelník Maxo Mikloš o nich hovoril v superlatívoch. Dalo by sa uplatniť porekadlo o vranách, ktoré k sebe sadajú, pretože obidve formácie sú trojčlenné, hrajú pôvodnú inštrumentálnu hudbu náročnejšieho strihu, čoho predpokladom je, že sa skladajú z výborných hudobníkov. V prípade Frankie Kimono sú to gitarista Peter Zajaček, basgitarista Tamás Belicza a bubeník Jaro Žigo ml. Ako muzikanti sú známi aj z kapiel Medial Banana, Katky Ščevlíkovej či Valéra Miku. Ich žánrový rozptyl a nadhľad je teda rozsiahly. Samotný album prináša osem pôvodných skladieb z pera Beliczu a Zajačka (v pomere 3:5), ktoré takisto nemožno zaradiť do jedného súdka, zdaľeka nie iba jazzového, aj keď na jazzovom pódiu by sa určite nestratili. Spolu s vizuálnym vnemom a spoluúčasťou diváka na tom, ako muzikanti hudbu prežívajú, by bol tento autorský materiál asi stráviteľnejší. V audio podobe zaujmú zaujímavé pasáže, no hudba (napriek štýlovej pestrosti a evidentnej snahe využívať rôzne farby nástrojov) má tendenciu poslucháča uviesť do stavu, kedy nevie, či ešte počúva jednu skladbu, alebo už začala hrať ďalšia. Skladby pôsobia živo, iste neboli nahrávané a doliepané po stopách, napriek tomu trpia istou jednotvárnosťou tria. Ani po obsahovej a formálnej stránke by sme tu asi nenašli nič štýlotvorné a prevratné, čo by sa už predtým nedalo počuť inde. Veľké vzory sa jednoducho na svojich odchovancoch a ich uvažovaní podpísali. Pritom prekročiť tenkú čiaru kreativity, ktorá zanechá v podvedomí poslucháča stopu, je v prípade muzikantov tohto formátu iba otázkou oslobodenia mysle, otázkou prepnutia na iný spôsob vnímania toho, čo chcú hudbou povedať, aby sa nielen dobre hrala, ale dokázala aj prekvapiť a zaujať. Už aj na tomto CD Kimonisti dokazujú, že potenciál pre to majú, tak im spoločne držme palce a nedajme sa odradiť. Ak dokážete oceniť zvládnuté muzikantské remeslo, vychutnať si finesy a vzájomnú komunikáciu medzi nástrojmi a ich pánmi, potom vás CD RAW nesklame. Zvlášť, ak si ho odnesiete ako suvenír z koncertu. Frankie Kimono je trojica profesionálov, ktorých hrať evidentne baví, tak nech im to vydrží!

***

MARTIN CHROBÁK