KORG GRANDSTAGE GS1 88 * test stage piana

korg_grandstage

 

V dnešnom teste predstavím nástroj, ktorý si právom zaslúži prívlastok luxusný vo svojej kategórii – stage piano Grandstage od firmy Korg. Túto firmu majú mnohí zafixovanú ako známeho výrobcu klávesových hudobných nástrojov, ktorý si môže pripísať mnohé doslova prelomové inovácie v danom segmente nástrojovej techniky. Asi najviac poslednú dobu zarezonovali v klávesáckej obci pojmy ako OASYS a neskôr hlavne KRONOS, skvelé workstationy s otvoreným operačným systémom, schopným doplnenia syntézy o rôzne nové algoritmy, čo neuniklo mnohým známym menám spomedzi interpretov,  a tak sú v rodine užívateľov týchto produktov aj hráči zvučných mien, za všetkých Jordan Rudess. Ako je už medzi výrobcami zvykom, popri hlavnej línii „vlajkových lodí“ vznikajú aj iné rady, ktoré s ňou zdieľajú niektoré technológie. Niekam tam spadá aj dnes popisovaný produkt. Je to špičkové stage piano, ktoré si vzalo niektoré najdôležitejšie črty od radu workstationov KRONOS.

 

Prvé dojmy

Po rozbalení v krabici okrem samotného piana nájdeme i napájaciu eurošnúru (ako správny profi nástroj má výrobok interný napájací zdroj, nie externé trafko), sustain pedál a namontovateľný stojanček na noty. Nájdeme tam aj príručku, ale nástroj je tak intuitívny a jednoduchý na používanie, že ju nebudeme potrebovať. Každý klávesák vie okamžite uviesť nástroj do prevádzky bez zložitého nastavovania. Vyrába sa v dvoch variantoch, 73 a 88 klávesovom. Ja som mal k dispozícii vrcholný plnorozsahový model. Klaviatúra je naozaj skvelá. Je to kladivková firemná mechanika Real Weighted Hammer Action RH3. Hralo sa mi na ňu naozaj komfortne a reakcia bola príjemná. Podobne skvele reagoval i sustain pedál. Mal čistý a presný chod, nemal som z neho pocit hračkovitosti, pôsobil solídne a snáď dačo vydrží. A hlavne nemal tendenciu kĺzať sa po podlahe, kde som ho postavil, tam pevne stál. Vidno, že výrobca pochopil, že pre hráča hrajúceho akciu pred ľuďmi je strašná otrava, ak musí nohami naháňať neustále sa posúvajúci pedál. K nástroju sa dodáva i štýlový stojan, ten som pre test k dispozícii bohužiaľ nemal, ale nijako mi to neprekážalo, na mojom obľúbenom rotačnom custom stojane sedel nástroj pevne a stabilne. Koniec koncov, firemný stojan asi využijú skôr tradičnejší pianisti zvyknutí sedieť (ja ako rockový keyboardista pri hraní stojím), pre ktorých je nástroj určený predovšetkým (k tomu sa dostaneme tiež). Prekvapila pozitívne aj rozsiahla konektivita - nástroj okrem konektorov MIDI, dvoch spínacích pedálov a jedného expression kontinuálneho pedálu ponúka popri štandardných jackových výstupoch aj XLR symetrické výstupy, čo ocení hlavne zvukár, ktorý vie pripojiť nástroj k mixážnemu pultu i bez DI boxu. Grandstage má elegantný hranatý dizajn v tmavošedočiernej „melírovanej“ farbe panelu s čiernymi bočnicami, ktorý hneď dá najavo, že sa jedná o luxusný kus. Menej už ale potešil pohľad na spodok nástroja, kde sa objavilo, podobne ako na Kronosoch, dno z niečoho podobného ako drevotrieskový laminát. Naozaj u tak luxusných nástrojov by výrobca mal použiť poctivý plech, i keď chápem, že asi bolo potrebné znížiť hmotnosť.

 

Po zapnutí

Nástroj nabieha asi tak pol minútky, keď si loadne operačný systém. Toto ma trochu prekvapilo, som zvyknutý, že mi Kurzweil (a to je full workstation, nie stage piano) nabehne za asi desať sekúnd. No ale dobre, toto v praxi nikomu veľmi vadiť nebude, a chápem, že nový Korg potrebuje načítať 19 GB samplov. Systém nabehol a ja nedočkavo hrabnem do klaviatúry ... a ozve sa jeden z najlepších klavírnych zvukov, aké som z elektronického nástroja kedy počul. Niet divu, je tam klavírny engine SGX-2 kompletne prevzatý z aktuálneho Kronosu, takže piána sú naozaj takmer dokonalé. Nechýba ani rezonancia strún a perfektne prevedený zvuk mechaniky. Človek zavrie oči a predstavuje si špičkové krídlo. Jednoznačne toto je hlavné ťažisko nového Grandstage – klavíry všetkých druhov. V spolupráci s výbornou klaviatúrou je naozaj radosť hrať, jazzmani a hráči iných štýlov, ktorí majú ako základ svojho zvuku akustické piano, tu budú naozaj nadšení. Hneď som mu v tejto kategórii pomerne dlhý štart odpustil. Tu ešte musím spomenúť, že okrem stereo presetov pián sú k dispozícii aj ich varianty mono, čo umožní lepšie zamiešanie zvuku nástroja pri live produkcii medzi ostatné nástroje v kapele a jeho lepšiu prieraznosť.

Ale nielen pianom je tento nástroj živý. Obsahuje aj iné enginy. EP-1 pre zvuky elektrických a FM pián, AL-1 pre zvuky analógových syntezátorov, hammondovskú emuláciu CX-3, Vox Organ, Compact Organ a romplerový engine HD-1 pre zvuky akustických nástrojov. 

Štruktúrou je nástroj rozdelený na dve sekcie - Keyboards a Ensemble, v ktorých možno zvoliť zvuky podľa výberu. Otočným enkoderom sa vyberie kategória a knobom Variation príslušný preset, viditeľný na malom displeji, ktorým disponuje každá sekcia zvlášť. Samozrejme, nemožno očakávať plnú editovateľnosť presetov, nie je to workstation, ale niekoľko dôležitých parametrov je možné pre každý zvuk zmeniť. Každá sekcia má k tomu aj volume a funkčné tlačidlo Edit. Sekcie je možné vypnúť, zapnúť, urobiť usporiadanie Split (rozdelenie klávesnice na dve zóny) a Layer (obe sekcie znejú na rovnakých klávesoch naraz). Je možné dokonca obrátiť tlačidlom Swap ich poradie na klaviatúre pri Splite, to znamená mať sekciu Keyboards na ľavej polovici a Ensemble na pravej.Takže nie je problém dávať pianový dobrovod ľavou rukou, a pravou sólovať.

Nástroj má efektovú jednotku znejúcu naozaj výborne, efekty sú zvukovo transparentné a zvuk doplňujú, nekazia ho. Celé nastavenie, vrátane rozdelenia klaviatúry, nastavenia sekcií a efektovej jednotky je možné zapísať ako Favorite preset a kedykoľvek ho vyvolať stiskom jedného tlačidla. To je šikovné, ak potrebujem rýchlo meniť zvuky a ich kombinácie. O hladký prechod medzi setupmi sa stará technológia SST (Smooth Sound Transient), tiež prevzatá z Kronosu. Prepnutie teda, rovnako ako na Kronose, neprebieha s useknutím znejúcich tónov a chvíľou ticha, ale predošlé tóny doznejú plynule.

 

 

Ovládanie panelu si možno zamknúť, čím sa predíde problémom s nechceným „rozkrútením“ nastavení nepovolanou osobou.  Ďalšia vychytávka je funkcia Dynamics, ktorá sa stará o zmenu reakcie na hru. Niekto chce tvrdšie reagujúci nástroj, do ktorého sa treba riadne oprieť,  iný zasa ľahkú reakciu klávesov na každý dotyk... nuž a pomocou tejto príjemnej funkcie sa dá správanie nástroja bleskovo otočením enkóderu prispôsobiť každému, komu nesedí defaultné nastavenie reakčnej krivky klávesov. Pochváliť musím aj trojpásmový ekvalizér, ktorým sa dá doladiť výsledný zvuk nástroja. Rovnako ľahko sa dá nastaviť tlačidlom a stisnutím klávesy transpozícia klaviatúry, čo sa môže často hodiť najmä na live jam sessions.

Pod hlavným potenciometrom Volume nájdeme aj dve tlačidlá SW1 a SW2, tie sa používajú na rôzne veci podľa zvoleného zvukového presetu, napríklad na zapnutie rotácie Leslie u zvuku Hammondov. Nástroj má aj dvojicu koliesok Pitch Bend a Mod, ktoré sú, zrejme kvôli kompaktnosti, umiestnené hore nad klaviatúrou, a nie vedľa nej, čo je u tohto nástroja 
v poriadku. Nakoniec, väčšina pianistov ich takmer nikdy nepoužije...

Operačný systém je možné updatovať na aktuálnu verziu. Návod a inštalačný image je možné bezplatne stiahnuť zo stránky výrobcu. Odporúčam si systém upgradovať, je poznať rozdiel, hlavne v správaní sa SST počas prepínania, a takisto sa zlepší kvalita zvuku niektorých neklavírnych presetov.

 

Zhodnotenie

Priznám sa bez mučenia, nástroj som si veľmi obľúbil a ťažko sa mi s ním lúčilo. Radšej som preto túto recenziu písal až s odstupom času, aby emócie vychladli a hodnotenie bolo objektívnejšie. Takže ja by som to videl takto – jedná sa o výborný nástroj pre hráčov, ktorí uprednostňujú zvuk piána. Ten je tu naozaj veľmi vysokej triedy a každý bude spokojný. Výborné sú aj elektrické a FM piána, solídne znejú hammondy a niektoré syntetické presety. Nemohol som sa odtrhnúť od nástroja pár dní, ten zvuk klavíra ma pohltil a výborná klávesnica lákala ku hre.

Ale po opadnutí prvotného nadšenia prišiel čas i na miernu kritiku. Veľkú výhradu mám k orchestrálnym a sláčikovým zvukom, ktoré sa tu žiaľ príliš nepodarili, sú dosť umelé a ostré, bzučivé, evokujú mi starý Korg Triton a povedal by som, že odtiaľ boli i prebraté bez zmeny. Priame porovnanie s mohutnými a sýtymi kurzweilovskými zvukmi Orchestral banky ešte viacej udrelo do uší.  Rovnako synteticky a astenicky znejú aj chóry. Synťáky sú rôznorodej kvality, niektoré sú použiteľné skvele, iné menej. No a elektrické gitary by som nepoužil vôbec. Keďže sa ale jedná iba o zvuky doplnkového charakteru, možno to tolerovať. Takisto sa mi vidí, že iba dve sekcie sú trošku málo na dnešnú dobu, keď aj základné profi stage piána od Kurzweilu ponúkajú štyri nezávislé zóny ľubovoľne mapované po klaviatúre.  Na začiatku ma tiež trochu zlostila funkcia SST, ktorá nepracovala práve najlepšie a občas sekla tóny pri prechode na iný setup. Po upgrade na aktuálnu verziu OS sa ale začala správať slušne, rovnako i zvuk stringov sa mierne skultúrnil v hornom pásme. Chýba mi tu aftertouch, čo je vzhľadom na niektoré zvuky (orchestre, chóry, synthy)  obmedzením, a hra bez neho vyznie dosť staticky. A v neposlednej miere si nástroj veľmi neužijeme ako master keyboard, keďže nie je na to príliš pripravený (má síce MIDI, ale chýba zónovanie, mapovanie kontrolerov atď.), takže ako srdce domáceho štúdia, či pre hráčov túžiacich cez neho ovládať zvukové moduly, sa príliš nehodí.

Ale okrem týchto výhrad by som nástroj ohodnotil samými superlatívmi. Dôležité je, ako chápeme jeho filozofiu. Nie je to nástroj vhodný ako univerzálny stage kláves (ako trebárs Nord Stage, či Kurzweil PC3 série), nemôžeme v ňom vidieť jediný nástroj na pódiu obsahujúci všetko, čo môže hráč potrebovať, a to ešte v nekompromisnej kvalite. Je to naozaj „iba“ stage piano, a tak ho treba i chápať. Ale piano výnimočnej kvality. Kto teda hľadá skvelé piano, hrá často naživo i v štúdiu, má rád intuitívne ovládanie bez nutnosti prečítať zopár sto strán manuálov, nie je synťákový šialenec vyžadujúci kompletnú kontrolu nad každým parametrom zvuku, nepotrebuje hrať polovicu aranže kapely cez rôzne nakombinované vrstvy zvukov, nie je revivalista potrebujúci sa do bodky piplať s nastaveniami a hľadať čo najvernejšiu obdobu nejakého zvuku, tomu GS1 dokonale sadne. Hlavne jazzmani, tým by som tento luxusný skvelý nástroj s radosťou odporúčal.

MICHAL KYSEĽ

 

Distribúcia: Music Park * www.korg.cz * Cena: 2 699 €

 

 

Článok patrí k časopisu: