ĽUBO ŠAMO PROJECT * „Good trip“ 1998 – 2016 (recenzia CD)

Ľubo Šamo na svojom debutovom CD mapuje svoju osemročnú tvorivú potenciu. Tento jazzový huslista a skladateľ dlho hľadal spoluhráčov, ktorí by boli schopní pretaviť jeho predstavy do konkrétnej podoby a ktorí by obliekli tradičnejšie fusion skladby do moderného kabáta. Obklopil sa skoro o generáciu mladšími chalanmi a tí sa mu za jeho dôveru odmenili.

Už úvodná skladba Summer song nám ukáže, ako sa mu to podarilo. Rytmika výborne šľape, hneď v úvode sa nám pastoriovsky rozbuble basa Adriana Simonidesa, o chvíľu sa pripojí jazzová gitara Vladimíra Remeňa. Celková nálada skladby ako z najlepších časov Zawinulovej partie. A potom príde Šamove sólo. Zvuk kapely je mohutný, kompaktný.

Bulgarian tobacco je poznačená balkánskym folklórom, ako už naznačuje aj názov.  Zaznie moog, ako od Martina Kratochvíla. Aj celkový sound je ako z nesmrteľnej Elégie od Jazz Q. To je pochvala. Priznám sa, mám slabosť pre túto orientálnu melodiku a rytmus.

Titulná skladba je zase škótska ľudová. Nečakajte ale žiadne gajdy. V úvode zaznie gitarové sólo, husle citlivo hrajú doprovod. Šamo dal túto skladbu zahrať spoluhráčom na prvej skúške. Keď ju dohrali, vedel, že to bude dobré. To bolo v roku 2013. (Odvtedy kapela hrá na rôznych miestach po Slovensku, v roku 2015 aj na druhom pódiu na Bratislavských džezových dňoch, kde im účasť na hlavnom stejdži v tomto roku v hlasovaní divákov unikla o vlások.)

Aj ostatné skladby na CD sú v podobnom duchu. Šamo krásne stavia svoje sóla a pod tým bezchybne znie rytmika, klavír a synťáky Lukáša Cintulu. Nie je to album na prvé počutie. Miestami akoby strácal ťah. Aby ste však objavili všetky lahôdky, treba si ho vypočuť sústredene niekoľkokrát. Nálady a metráž sa menia počas skladieb, napriek tomu je to príjemné počúvanie, vhodné aj do auta. Nadchnú vás husľové sóla, aj práca mladých Šamových spoluhráčov a nájdu sa aj chytľavé melódie. Ku skvelému zvuku CD prispel obrovskou mierou bubeník Matej Richtarčík, ako aj mastering v štúdiu Sage Audio v Nashville.

Na jar chystajú hranie po kluboch a v lete nejaké festivaly. Držím im palce.

****