OTTO HEJNIC TRIO * Lights (recenzia CD)

hejnic

Možno si mnohí myslia, že džez je nejaká sterilná hudba pre znalcov, ktorá sa už nemá kam posunúť. V mnohých prípadoch to aj tak je, ale to, že džez neustále oslovuje mladú generáciu, a to nielen poslucháčov, ale aj interpretov, túto domnienku vyvracia. Na Slovensku vychádza do roka niekoľko kvalitných džezových nahrávok, ktoré hravo obstoja aj v minimálne európskej konkurencii. Takouto nadpriemernou nahrávkou je aj CD reprezentanta strednej generácie, bubeníka Otta Hejnica a jeho tria.

Zaujme už obal, na ktorom je zrejme tieň konára na hrubej omietke. Nie je to podstatné, ale hudba, ktorá sa skrýva vo vnútri s týmto krásne korešponduje. Tak, ako svetlo je hra tieňa a svetla, kde sa tvoria všakovaké kontrasty, tu ostré, tu jemne sa prelínajúce, tak aj hudba tria je plná kontrastov. Päť autorských skladieb Hejnica a jedna Krajňákova, predstavuje dokopy šesť rôznych nálad. Nálady a tempá sa striedajú aj v rámci jednotlivých kompozícií, poslucháč sa nenudí a nemá pocit, že to už niekde počul. Demonštruje to hneď úvodná skladba Strong Matt - začína krásnym lyrickým klavírnym motívom, ktorý sa pretaví až do free. Na nahrávke dostávajú priestor všetci, takže si môžeme vychutnať nádherný a vtipný basový motív Josefa Feča v Dung Beetle (česky Hovnivál), či Forest Elf. Musím povedať, že názvy skladieb dokonale korešpondujú s obsahom. Zaznie samozrejme aj sólo na bicích, či melodický klavír Ondreja Krajňáka v Spirit Of The Mountain.

Je to moderný džez na najvyššej úrovni. Hejnic na svojom americkom pobyte hosťoval u mnohých hudobníkov ako sideman a túto svoju skúsenosť pretavil do svojho, asi najvyzretejšieho albumu. Ten, ako sme si už zvykli u kvalitných džezových nahrávok, vyprodukovalo vydavateľstvo Hevhetia.

*****