PAWEŁ KACZMARCZYK AUDIOFEELING TRIO * Something personal (recenzia CD)

Štvrtý album poľského klaviristu Pawła Kaczmarczyka vychádza u slovenského labelu Hevhetia. Už sme si zvykli, že toto vydavateľstvo vydáva poľský jazz, čo je super. Náš trh sa obohatí o kvalitné nahrávky, hudobníci aj poslucháči tak môžu konfrontovať našich mladých jazzmanov s najbližším zahraničným okolím. Kaczmarczyk patrí ku strednej generácii hudobníkov (1984, Krakow). Pred desiatimi rokmi ako mladý talent vyhrával všakovaké súťaže a ankety. Vydal tri úspešné albumy, „Live“ (2005), „Audiofeeling“ (2007) a „Complexity in Simplicity“ (2009). Všetky boli vyhlásené prestížnym časopisom Svetovej jazzovej federácie Jazz Forum, ako „album roka“. Sám interpret bol vyhlásený v roku 2009 ako klavirista roka. Album „Something personal“ vychádza teda skoro po šiestich rokoch. Paveł vyzrel ako dobré víno a vrátil sa ku jednoduchším, prehľadnejším skladbám. K ich interpretácii zvolil klasické jazzové trio P.K. - klavír, Maciej Adamczak - basa, Dawid Fortuna - bicie. Album obsahuje jeho sedem skvelých kompozícií. Skladby sú nádherne vystavané, skladateľ aj interpret im dáva dostatok priestoru. Majú logiku, v zásade ničím neprekvapujú, poslucháč dostáva esenciálne dávky melanchólie, lyriky, radosti, ale aj divokosti a gejzírov šťastia. Skrátka je to doslova osobná výpoveď. Kaczmarczyk ide ku koreňom. Je skvelý inštrumentalista, ale nepredvádza sa. Svoje melódie necháva plynúť a rytmika mu v tom pomáha viac ako výdatne. Adamczak (medzi iným aj spolupráca so Zbigniewom Nammysłowskim či Januszom Muniakom) má niekoľko pekných sól a plní úlohu harmonického a rytmického lídra. Fortuna bubnuje nenápadnejšie, tak, aby nenarušil krehkú rovnováhu tria. Je to skvostný album! Hevhetia opäť trafila do čierneho.

*****

Ján Graus