Peter a Lucia

peter_lucia
 

Piesne z muzikálu Deža Ursinyho a Jara Filipa
 v podaní ich detí Kuba Ursinyho, Doroty Nvotovej
 a tria Talent Transport

Peter a Lucia už nemožno považovať za stratený, zabudnutý, či prachom zapadnutý muzikál. V dobe jeho tvorby ostalo len pri demopáske. Piesne z muzikálu nanovo naštudovalo trio Talent Transport (TT): Vladislav Slnko Šarišský (klavír, spev), Marián Slávka (bicie), Filip Hittrich (basgitara), ktoré ich má v malíčku. Koncom roka 2013 totiž zaznel tento pôvodný slovenský muzikál naživo na Malej scéne STU práve zásluhou Talent Transportu.

 

Do slovenských miest prichádzajú TT s Petrom a Luciou v podaní Jakuba Ursinyho a Doroty Nvotovej. Jakub má v sebe čaro dedičstva. Naozaj platí, že keď zatvoríte oči, počujete Deža. Komorný muzikál je dielom jeho tata. Ak berieme interpretáciu ako poctu a priblíženie sa Ursinyho podobe, tak je to fajn. Očami predlohy by sme ale potrebovali speváka o polovicu mladšieho. V prípade roly Petra je pohľad na budúceho štyridsiatnika trocha mätúci. Diváci však (pravdepodobne) prišli kvôli Dežovej hudbe, kvôli blízkosti atmosféry, ktorú Jakub vie svojím hlasom vyčariť. Ak sa má Peter a Lucia uchytiť medzi poslucháčmi, zarezonovať a zakoreniť v nejakej hudobnej forme, tak len v prípade farby hlasu, ktorú Jakub Ursiny jednoznačne má.

 

Dorota Nvotová pôsobí ako Lucia trocha rozpačito. Jasné, nejde o divadlo, ale o koncert s pesničkami. Lucia ako postava bola rebelkou, miernym protipólom k Petrovi. To všetko sedí, alebo aspoň v prospech Doroty svedčí a javí sa. V prospech Doroty hrá tiež dedičný fakt. Pár partov na klavíri potvrdilo, čia je dcéra, kto dlhé roky hrával s Dežom a s kým Dežo nahral demo muzikálu. Z Doroty však šlo o čosi viac cynizmu ako žiada predloha, trocha zapogovala, zavtipkovala, vnášala na pódium život. Oproti Jakubovi, ktorý „len“ stál a „len“ spieval, pôsobila živšie a hádam aj rušivo pre ľudí, ktorí čakali pokojnú, meditatívnu a melancholickú hudbu, evokujúcu Modrý vrch. Pri sólo piesni sme boli na chvíľu akoby na jej koncerte, ale včas sa stiahla a už hrala na rôznych nástrojoch sveta. Dielko je dobre dramaturgicky vystavané, prevažuje Peter alebo jeho rozprávačstvo. Nielen z počutia, ale aj z úcty muzikantov voči Dežovi, sa predpokladá, že Talent Transport sa verne držali demonahrávky. 

 

Peter a Lucia je dielko, ktoré je zbytočné porovnávať s Cyranom z predmestia. Vášovej libreto, Štrasserove texty a Ursinyho hudba mali vytvoriť akúsi jeho konkurenciu. Oproti Cyranovi má Peter a Lucia navrch hlavne v predlohe, ktorá je známejšia. Dá sa tak pieseň po piesni vyfantazírovať dej, určiť, ktorý motív z novely je jej obsahom. Pri Cyranovi vám samotné piesne, pokým skutočne nepoznáte dej, nepovedia veľa. Ďalšia paralela naoko vzniká s Neberte nám princeznú, kde je Ursinyho rukopis nepopierateľný. V Cyranovi aj Princeznej prevažujú gitary. Peter a Lucia stojí a padá na výrazných klávesoch, ktoré dominujú a miestami suplujú čosi, čo by mohlo byť gitarou. Hudobným lepidlom je mierne nevýrazná basa, bez ktorej by to zas nebolo ono. Trio dopĺňajú, prehlušujú a sem tam aj dopovedia či zamlčia bicie.

 

V závere synagóga odmenila tvorcov standing ovation. Zaslúžene. Do akej miery boli muzikanti na búrlivý potlesk pripravení ťažko povedať. Dorota zavtipkovala niečo o dramaturgickom zádrheli. Nešlo totiž o klasický koncert, kde by kapela mohla vytiahnuť eso z rukáva. Prídavok nakoniec odznel, Dorota odspievala jeden Luciin part. Veríme, že po tejto sérii koncertov sa dočkáme aj štúdiovej nahrávky. Rád by som ako poslucháč dostal spolu s ňou na bonusovom disku aj pôvodnú demo verziu. Určite by mnohé dopovedala či napovedala pre ďalšie naštudovanie a interpretácie.

 

JAKUB GONŠOR
Foto Rano Vecho
 

 

Článok patrí k časopisu: