PETRA BÖRNEROVÁ DUO & BESENYEN CSABA * Acoustic Session 2 (recenzia CD)

Nuž čo. Krásny príklad hudobnej cesty s jasným a svetlým zázrakom, ktorý sa volá - blues. Petra Börnerová a Tomáš Bobek Bobrovniczký sú aktéri tohto zázraku. Na CD Acoustic Session 2 ponúkajú spolu s hosťami paletu pätnástich piesní, v ktorých smelo rozvíjajú bluesové štandardy i vlastné veci. V troch rečiach. S hudobníkmi štyroch či piatich národností...

Bluesmani ako Keb’Mo, Eric Bibb, Hans Theesink sú presne tí, ktorí už viacero rokov inšpirujú hudobné cítenie Petry Börnerovej. Autori dielka siahli i po ďalších velikánoch ako J. B. Lenoir, Robert Johnson či Sonny Terry & Brownie McGhee. Hovorí sa, že nacvičiť skvelo vymyslené skladby velikánov nie je jednoduché, avšak „ísť na pľac“ s vlastnými piesňami nesie svoje riziko  - riziko prijatia novovymysleného. Duo Börnerová & Bobrovniczký prinášajú hneď sedem pôvodných skladieb. V češtine, angličtine a maďarčine. Zvukovo je CD skutočne akustické... pretkané sem-tam elektrickými nástrojmi. Hudobnou posilou je popredný maďarský harmonikár a spevák Csaba Besenyei, dobre zapadajúci do rôznorodosti diela. A hostia - britsko-austrálsky gitarový svetobežník Gwyn Ashton si zahral v troch skladbách, Ádám Bornemissza z Budapešti tradične prispel hudobne i autorsky (skladby 6 a 12). Juraj Dura Turtev (skupina Bluesweiser) zo Slovenska sa objavil v úvodnej skladbe, venovanej pamiatke B. B. Kinga.

Nie je jednoduché písať recenziu k CD, ktorého tvorcovia sú dlhoroční priatelia a tobôž nie, keď osobne prispievam v prvej skladbe. Ok, odsuňme tento fakt bokom. Bobek i Petra hudobne zrejú. Bluesový bubeník-špecialista Bobrovniczký (predtým Bluesweiser, ZVA 12-28 Band, Rene Trossman atď.) sa „prekopal“ k slušnej gitarovej hre a spevu. Speváčka a už aj textárka Petra Börnerová sa profiluje v jej typickom vokálnom prejave plus pridáva zvuk ťahacej harmoniky. Jedna vec, ktorá u Petry stojí za povšimnutie - netlačí na pílu. Je sama sebou, bez zámeru podobať sa černošským kolegyniam s tzv. bluesovým „drajvom“. Spieva pokojne, s jemným hlasovým vibrátom. Kľud v blues ako Harry Manx, Eric Bibb, Ben Harper, Andrej Šeban (CD Bezvetrie) či Soňa Horňáková.

Ešte malý postreh. Bubenícka dynastia Bobrovniczkých - otec a syn, sa rozrastá na otec, syn a vnuk, keď v 15. skladbe 6-ročný Tomáško, synček Petry a Bobeka, bubnuje blues. Nuž a na záver: 15 skladieb bolo nahratých naživo v štúdiu za dva dni. Veď ako inak – blues. Majster zvuku Broněk Šmid z brnenských Indies namiešal jedinečnú hudobnú kompiláciu. CD vydalo Pure Music v roku 2015.

JURAJ TURTEV