RÁDIOHLAVY SA NAJVIAC OTÁČALI ZA KATKOU MÁLIKOVOU, ALE NEPATRILI IBA JEJ

 BRATISLAVA * Stará Tržnica * 12. III. 2017

 

Radio_Head Awards je projekt Rádia_FM, zameraný na podporu domácej hudby, ktorého vyvrcholením je každoročné udeľovanie cien, tzv. Rádiohláv. Tohtoročné vyhlásenie ocenení za najlepšie počiny v minulom roku sa udial 12. marca v bratislavskej Starej Tržnici. Predchádzal mu dvojdňový hudobný festival a niekoľkomesačný proces príprav, hlasovania a vyhodnocovania.

Všetky výročné ocenenia priťahujú na seba pozornosť určitej časti obyvateľstva danej krajiny. Postavenie Rádiohláv, ktoré sa na Slovensku udeľujú od r. 2008, je špecifické v tom, že hudba tu netvorí iba okrajové spestrenie spoločenského, či skôr bulvárneho ťažiska, spojeného s okázalým odovzdávaním cien a mediálnou prezentáciou smotánky. Hudba - jej podpora a snaha o rozvoj a sprostredkovanie kvalitného obsahu po celý rok, je bez pochýb to hlavné, o čo v prípade Rádiohláv ide. Napriek tomu, že aj v Rádiohlavách sa o ceny bojuje poslucháčskym hlasovaním, nie je žiadnym prekvapením, že ich nezískavajú mainstreamoví interpreti typu No Name, či Desmod. Takisto sa nestáva, aby sa rok čo rok opakovali tie isté mená. Rádio_FM sa orientuje na súčasnú hudbu. V rozhlasovej Demovnici, či cenách za objav a debut sa stále objavujú nové mená. Často dostane najviac cien nový interpret s prvým, resp. prelomovým albumom. Za posledné roky to boli napríklad Korben Dallas, Fallgrapp, tohto roku Katka Máliková. Poslucháči aj hudobníci sa vďaka tomu vyhýbajú stagnácii, čo je dobré pre ich ďalší rozvoj. Pripomeňme si na ilustráciu, kto ďalší získal tohto roku ceny v jednotlivých kategóriách:

 

AND THE WINNER IS...

 

HLAVNÉ KATEGÓRIE

Ocenenie Album roka 2016 získala za CD Dýchajúce obrazy skupina Billy Barman. (Pri preberaní poďakovali okrem iného aj skupine Korben Dallas za to, že počas minulého roka nič nevydala.) Skladba Past Lessons For The Future ft. Jan Werich s humanistickým posolstvom #mítrádlidi ocenená v kategórii Singel roka 2016 sa stala zároveň leitmotívom a záverečnou pointou podujatia. Jej autorkou je slovenská drum and bassová DJ-ka a producentka B-Complex, vlastným menom Matúš (dnes Matia) Lenický. Objavom roka 2016 podľa hlasujúcich boli Ľudové mladistvá - jazz a slovenský folklór premosťujúce zoskupenie mladého, ale hudobne erudovaného skladateľa a klaviristu Martina Majla Štefánika, ktorý už vo svojich 23 rokoch má za sebou početné spolupráce s výraznými osobnosťami popovej a hiphopovej scény na Slovensku. Spolu so soškou Rádiohlavy získali Ľudové mladistvá od spoločnosti Citroën Slovakia, tradičného partnera podujatia, aj auto tejto značky, ktoré má skupine slúžiť na prepravu počas ich koncertného turné. Debutantkou roka 2016 sa podľa hlasujúcej verejnosti stala najoceňovanejšia persóna Rádiohláv 2016 Katarína Máliková. Cenu si vyslúžila za svoju nahrávku Pustvopol, v ktorej ponúkla vlastný pohľad na folklór a jeho súčasné spracovanie.

 

Porotcovské kategórie

V dvojkolovom hlasovaní porotcov, špecializovaných v jednotlivých žánroch, získali napokon cenu Nahrávka roka 2016 títo umelci: Keosz - No future vol.1 (Elektronická hudba); 0N0 - Reconstruction & Synthesis (Hard & Heavy); Vec - Domáce potreby (Hip-Hop/Rap/R'n'B); Katarína Máliková - Pustvopol (World music/Folk); Eugen Vizváry - Part Two - For Jaco (Jazz); Milan Paľa, Marián Lejava a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu – Husľové koncerty Karola Szymanowského a Albana Berga (Klasická hudba); Klára a Ján - Druhý debut. Asi najhodnotnejšiu, nadžánrovú Cenu kritikov si vyslúžila za svoj album Pustvopol opäť Katarína Máliková.

 

Špeciálne ocenenia

Ocenenie za prínos do hudby získal zakladateľ hudobného vydavateľstva Gergaz, Richard Čermák za kompiláciu Ostrov hudby. Sampler 23 slovenských interpretov z rôznych nezávislých vydavateľstiev vznikol na počesť Juraja Kušnierika. Ocenenie Nadácie Advance Investment, ktorá sa dlhodobo zameriava na podporu začínajúcich hudobných skupín, získal tohto roku bývalý sklár, v súčasnosti grafik a tvorca elektronickej hudby, Erik Osvald, pôsobiaci pod umeleckým nickom Keosz. Mimoriadna Cena za významný prínos do rozvoja slovenskej hudobnej kultúry, udelená Slovenským ochranným zväzom autorským (SOZA) pripadla jubilujúcemu Jankovi Lehotskému.

 

CEREMONIÁL

Program

S potešením sa dá konštatovať, že kvalita live vystúpení má oproti predošlým ročníkom stúpajúcu úroveň. Svedčí to o kvalite podujatia, ale aj o rastúcej profesionalite a zodpovednejšom prístupe umelcov. Zo živých vystúpení, ktoré sa striedali s vyhlasovaním jednotlivých cien, patril k tým najzaujímavejším ansábel Nvmeri + The Ills+ DJ Petijee, ktorý pekne zahral starých Beatmanov a ich evergreen Let's Make a Summer. Výborne vyznela napríklad aj Katarzia s Valihorom a Martou Minárikom, ale tiež Málikovci a vlastne väčšina účinkujúcich. Pochvalu za svoj moderátorský výkon si určite zaslúži Ego. Veľmi sviežo pôsobili aj animácie na plátne a pobavila aj vsuvka s „benetinovskou“ kategóriou. Vstupy zo zákulisia, napriek snahe moderátorskej dvojice, nevyzneli najpresvedčivejšie. Slovenskí alternatívni umelci sú lepší hudobníci než uvoľnení rečníci. Kiks pri odovzdávaní ocenenia pri úvodnej kategórii sa jednoducho stane. Dôležité však je, ako sa zachovajú v takýchto situáciách ľudia na pódiu, a bolo vidno, že toto nie sú situácie, z ktorých by vedeli s humorom vykľučkovať. Ale to sú drobnosti, celkový dojem bol aj vďaka odkazu #mítrádlidi mocný.

 

Spoločenský efekt

Okrem diania na javisku a prenosov z backstage dotvára každoročne atmosféru ceremoniálu aj spoločenský život v hľadisku, pri bufetoch, na terasách a pred budovou Tržnice. Odovzdávanie cien si väčšina prítomných užila nielen kvôli kvalitnému programu, ale aj veľkému množstvu známych, s ktorými je potešenie prehodiť pár slov. Tento spoločenský efekt má samozrejme aj svoju druhú stranu, ktorá sa už tradične prejavuje vysokou hladinou hluku. Publikum sa aj počas produkcie dokáže zabaviť samé sebou a hudba, ktorej hlasitosť bola skôr priemerná a kvalita zvuku v danom priestore aj podpriemerná, sa dostávala v určitých lokalitách na druhú koľaj.

 

Na zváženie

Víťazom možno pogratulovať s kľudným svedomím a vedomím, že nik z nich nezískal cenu nezaslúžene. Okrem ocenených, ktorí tvoria špičku pyramídy, však treba pripomenúť aj nominovaných, ako aj neľútostný fakt, že na všetkých, ktorí vydali roku 2016 kvalitný album, sa jednoducho nedostane. Niekedy je to kvôli nadmernej úrode, inokedy kvôli kombinácii žánrov, ako v prípade Folk a World music, z ktorých každý by si zaslúžil samostatnú kategóriu. Prekvapením bolo aj to, že žiadne ocenenie nezískali takí jasní favoriti ako Katarzia, Longital, či skupina The Ills. V diváckych, alebo poslucháčskych cenách sa ťažko hovorí o nejakých sklamaniach alebo nespravodlivosti. Proste, kto dostane najviac hlasov a má najaktívnejších fanúšikov, ten vyhrá. Hlasovanie, teda demokracia, z definície nehľadá najlepšie, ale najpopulárnejšie riešenia. To platí rovnako pre alternatívu ako pre mainstream. V odborných kategóriách by možno stálo za to zvážiť možnosť „rozstrelu“ aj v prípade pravidelne sa opakujúcej kumulácie cien jednému umelcovi, ktorý už pri preberaní tretej sošky ani nemá čo povedať. Výsledky by boli o to pestrejšie a všeobecne prospešnejšie.

 



ZÁVEROM

Čo popriať organizátorom? Nech im nasadenie a elán vydrží, robia záslužnú prácu pre poslucháčov aj pre muzikantov. Projekt Radio_Head Awards robí dobré meno aj verejnoprávnemu médiu RTVS. Nešlo by to bez osobného prístupu redaktorov a celej produkcie, ktorý v niektorých prípadoch presahuje obvyklé nasadenie do výšky platu zamestnanca. Je poznať, že Rádiohlavy je vypiplaný projekt, ku ktorému majú zainteresovaní priam rodičovský vzťah a veríme, že aj potrebu zlepšovať nedostatky a residuálne detské choroby, o ktorých vedia sami najlepšie.

Okrem organizátorov patrí poďakovanie aj sponzorom, hlavne tým, ktorí majú šírenie svojho dobrého mena spojené s podporou domácej hudobnej scény. Už štvrtým rokom je partnerom Rádiohláv spoločnosť Citroën Slovensko, ktorá okrem sponzorstva Radio_Head Awards umožňuje aj mobilitu vybraným reprezentantom domácej scény. Napríklad taká Katarzia v modele Citroën C3, vyrábanom na Slovensku, pôsobí tak prirodzene, ako keby si ho vybrala sama.

Rádiohlavy 2016 ukázali, že slovenská scéna je živá, jej profesionálna úroveň má stúpajúci trend, že nehľadá inšpiráciu iba v úspešných projektoch zo zahraničia, ale prichádza s originálnymi konceptami, nebojí sa experimentovať a ísť si za svojím cieľom aj bez potreby kompromisov a zadných vrátok. K vlastným koreňom pristupuje s rešpektom, ale nie strnulo - pri inšpirácii folklórom nezostáva pri vonkajších symboloch, ale čerpá z hlbšieho emotívneho odkazu, prepojeného s atmosférou prírody. Dobrou správou je, že tento pravdivejší prístup dokážu rozpoznať a oceniť rovnako poslucháči aj odborná kritika. Taktiež poteší, že pri tom všetkom nechýba ani nadhľad, zmysel pre humor a sebairóniu. Umelec nemusí bojovať o svoje uznanie strnulým strážením vlastnej dôstojnosti. V zdravom prostredí si vystačí s hodnotou tvorby a prirodzeným vystupovaním. Ľudia - aspoň tí, ktorí hlasujú v Rádiohlavách a spája ich potešenie z kvalitnej hudby, či už v kluboch, na koncertoch, festivaloch, v online prostredí, alebo na vlnách Rádia_FM - dokážu rozpoznať a oceniť kvalitu, čo je pre každého umelca asi najväčšia motivácia.

Už teraz sa tešíme na budúcoročné Rádiohlavy 2017!

 

 

MARTIN CHROBÁK, prispeli JURAJ BENETIN, ALEXANDER ČEREVKA, RICHARD ĎURANA
Foto Waldemar Švábenský

Článok patrí k časopisu: