Dobrá hudba z Wegartu (apríl 2018)

Všetky tieto albumy môžete kúpiť v internetovom obchode www.wegart.sk

 

modry_vrch

URSINY / ŠTRPKA / BURČIAK – Modrý vrch (Provisorium 2018)

V limitovanom náklade 1000 ks vychádza v reedícii na ťažkom vinyle dlhoočakávaný prelomový album Deža Ursinyho Modrý vrch(pôvodne OPUS 1981). Pôvodná nahrávka bola najprv zdigitalizovaná a následne remastrovaná v renomovanom nemeckom štúdiu Pauler Acoustic. Úpravy pôvodného obalu sa podobne ako pri reedícii Provisoriazhostil Samuel Pernecký, syn Jozefa Perneckého, autora obalov všetkých Ursinyho platní. Ako pri pôvodnej verzii, album sa otvára ako kniha, vo vnútri s textami Ivana Štrpku. Reedícia Ursinyho Modrého vrchuje zároveň pripomienkou jeho nedožitých 70. narodenín.

 

apalaster

ALAPASTEL – Hidden for the Eyes(Slowcraft 2018)

V marci uzrie svetlo sveta folkambient - neoklasický album Hidden for the Eyes. Vytvoril ho Alapastel alias slovenský hudobník Lukáš Bulko s priateľmi a vydáva ho britský label Slowcraft Records. Lukáš na ňom pracoval dlhých osem rokov a teraz začína zbierať zaslúžené ovocie úspechu. Už pred samotným vydaním nahrávky totiž nazbieral množstvo pozitívnych ohlasov od hudobných profesionálov, ku ktorým sa jeho hudba, vďaka šéfovi vydavateľstva Slowcraft Jamesovi Murrayovi, dostala v predstihu. 

“Elektronické duchovné rozjímanie so slovenskými nápevmi, doplnené vizuálmi novej vlny slovenských maliarov, ktoré prekračuje horizonty bežného vnímania uponáhľaného sveta, sa stalo netrpezlivo očakávanou novinkou.” (Hudba.sk)

badalamenti

Angelo BADALAMENTI – Blue Velvet (O.S.T.)(Fire Soundtracks 2018)

Pred viac ako 30 rokmi režisér David Lynch oslovil skladateľa Angela Badalamentiho vytvoriť hudbu k jeho dnes už kultovému neo-noir filmu Blue Velvets predstavou, aby mala ruský šmrnc v štýle Šostakoviča, ktorého počúval pri tvorbe scenára, a aby bola zároveň trochu mysteriózna. Maestro Badalamenti to perfektne vystihol a ich spolupráca odvtedy trvá dodnes. Okrem Badalamentiho autorskej hudby vo filme odznelo aj niekoľko dobových popsongov - napr. rovnomenný Blue Velvetod Bobbyho Vintona, In Dreamsod Roya Orbisona, či nezabudnuteľná Mystery of Lovev podaní Julee Cruise. (Prvýkrát vyšiel tento soundtrack v r. 1986 na LP a kazete, dnes je to nová vinylová reedícia vo farebnom i čiernom prevedení.)

 

  clementine

Benjamin CLEMENTINE – I Tell A Fly(Universal 2017)

Kanadský skladateľ, básnik a spevák Benjamin Clementine zažiaril na hudobnom nebi v r. 2013 úspešným debutom At Least For Now. Nedávno spolupracoval napr. s Damonom Albarnom na ostatnom albume Gorillaz a koncom roka 2017 vydal svoj druhý štúdiový album I Tell A Fly, na ktorom trochu koketuje s klasikou Erika Satieho, protipólom je zas jeho záujem o japonskú elektroniku Isao Tomityho. Benjamin celý album zložil, naspieval i produkoval sám.

 

.django

DJANGO DJANGO – Marble Skies (Because 2018)

Po veľmi úspešných prvých dvoch albumoch sa britské kvarteto Django Django na treťom albume Marble Skiesvracia oblúkom späť ku koreňom a k osvedčeným neo-psychedelickým art-rockovým postupom
z debutového eponymného albumu, ktorý bol v r. 2012 nominovaný na Mercury Prize.

 

frahm_nils

Nils FRAHM – All Melody (Erased Tapes 2018)

Väčšinu predošlých diel nemeckého skladateľa súčasnej hudby sprevádzal nejaký príbeh. Zbrusu nový album vznikol práve v prostredí nového štúdia, ktoré mu dodalo absolútnu tvorivú slobodu. K spolupráci si prizval hudobníkov, s ktorými zvykne vystupovať naživo, čelistku Anne Muller, perkusionistu Svena Kacireka, trúbkara Richarda Kocha a londýnsky chorálový súbor Shards. Podľa kritikov ide o najbohatšiu a najambicióznejšiu Frahmovu nahrávku.

 

menetekel

HACKEDEPICCIOTO - Menetekel (Potomak 2018)

Alexander Hacke, nemecký skladateľ, producent a hudobník (Einsturzende Neubauten) a jeho životná i hudobná partnerka Danielle de Picciotto, americká multižánrová umelkyňa - dve výrazné osobnosti vo svojich sférach, vydali koncom roka 2017 pod umeleckým menom Hackedepiccioto spoločný album Menetekel. Danielle sa okrem hry na husle a klavír špecializuje na rôzne nezvyčajné hudobné nástroje (napr. špeciálna harfa) a je tiež autorkou väčšiny textov. Alexander, basák, gitarista a tiež bubeník jej texty pretavuje do zvukovej podoby svojím výrazným vokálom. Spolu vytvárajú pôsobivé vibrujúce akustické scény, ktorými dostávajú publikum doslova do tranzu. 

 

hassel

Jon HASSELL – Fourth World Vol.2: Dream Theory In Malaya  (Glitterbeat 2017)

Najnovšia reedícia albumu Jona Hassella (pôvodne 1981), ktorý bol pokračovaním jeho spolupráce s Brianom Enom, započatej albumom Fourth World Vol. 1: Possible Musics. Nahrávka odráža Hassellovu inšpiráciu životom malajského domorodého kmeňa Senoi, ktorého kultúra pripisuje snom veľký význam, a tiež jeho fascináciu ich špecifickou rytmickou „hudbou“, ktorá vzniká špliechaním vody rukami.Zmes gongov, zvončekov a rôznych bubnov zachytáva prvotného ducha albumu, zatiaľ čo Hassellova trúbka prináša súčasný moderný zvuk, nahrávka je tak akýmsi hybridom jazzu, minimalizmu, ambientu a elektroniky s etnickou hudbou. Na albume participovali tiež Brian Eno, Michael Brook a Daniel Lanois.

 

hausswolff

Anna Von HAUSSWOLFF – Dead Magic (City Slang 2018)

Originálna švédska skladateľka, organistka, klaviristka a vynikajúca speváčka Anna Von Hausswolff vydá onedlho svoj tretí dlhohrajúci album, jej doteraz najmajestátnejšie, ale zároveň najtemnejšie dielo.

Z hudobných kritík: „Brilantné umelecké vyjadrenie, doteraz Annina najlepšia sebadefinícia“ - musicOMH

„Nebezpečný, magický materiál“ – Q Magazine

 

herbaliser

HERBALISER – Bring Out The Sound (Barely Breaking Even 2018)

Britské duo Ollie Teeba a Jake Wherry, a.k.a. Herbaliser, sa vďaka svojim legendárnym nahrávkam, na ktorých grandiózne skĺbili retrojazz, elektroniku, turntabling s funky a hip-hopom, časom stali aj jednou z top koncertných kapiel, nielen v UK. Teraz vydali svoj v poradí ôsmy štúdiový album, ku ktorému vybrali niekoľko hosťujúcich vokalistov. Album hýri pestrosťou a v ničom nezaostáva za ich dnes už kultovými starinkami, najmä z 10-ročného pôsobenia u vydavateľstva Ninja Tune (Remedies, Very MercenarySomething Wicked This Way Comes). Herbaliser sa už onedlho objavia so svojím DJ-setom aj v Bratislave.
 

the_mercy

Johann JOHANNSSON – The Mercy  (Deutsche Grammophon 2018)

Pravdepodobne jedno z posledných diel skladateľa a hudobníka Johanna Johannssona k britsko-novozélandskému filmu The Mercys hviezdnym obsadením. Jednotlivé skladby nesú jasný rukopis hudobného majstra (klavír, sláčiky), aký poznáme z množstva jeho filmových soundtrackov (za všetky spomeňme aspoň Prisoners, Theory of Everything, Sicario, Arrival). Žiaľ, autor sa po nedávnej predčasnej smrti jeho vydania už nedožil.

 

mccleery

Jono Mc CLEERY – Seeds Of A Dandelion(Ninja Tune*Counter Records 2018)

V marci vydáva anglický hudobník Jono McCleery svoj štvrtý štúdiový album Seeds Of A Dandelion. Ide o album coververzií jemu blízkych songov, pokrývajúcich obdobie rokov 1941-2013 od umelcov ako Billie Holliday, Scott Walker, Tim a Jeff Buckley, Rufus Wainwright, Atoms For Peace. Niektoré zo skladieb sa už objavili na Jonových starších albumoch - Wonderful Lifeod Blacka a Age Of SelfRoberta Wyatta, no až tu našli to správne miesto.

 

soley

SIN FANG / SÓLEY / Örvar SMARASON – Team Dreams (Morr Music 2018)

Team Dreamsje kolaboratívny album, na ktorom spojili svoje sily traja vynikajúci islandskí hudobníci: Sin Fang, Sóley a Örvar Smárason (múm, FM Belfast) do zmesi jemného folku a futuristických popových beatov. Je to emotívny oceán zvuku, melódií a miniatúrnych príbehov, ktorý nežne pretečie vaším srdcom. A je to možno jeden z najlepších albumov, na ktorom sa traja hudobníci z Reykjavíku doteraz podieľali.

 

tindersticks

TINDERSTICKS – Simple Pleasure - Expanded (Music On Vinyl 2018)

Vinylová reedícia štvrtého štúdiového albumu britskej indie-rockovej kapely Tindersticks, pôsobiacej na hudobnej scéne od r.1991. Na albume Simple Pleasuresa dostáva k slovu viac soulových a jazzových vplyvov, ktoré komorným vystúpeniam kapely veľmi svedčia. Rozšírená edícia obsahuje kompletný originálny album plus dvanásť bonusových trackov naviac.

Článok patrí k časopisu: