M-AUDIO CODE 49 * USB/MIDI keyboard controller (test)

Zase ďalší kontroler?

Aj takto by sa dalo zareagovať na test ďalšieho z naozaj rozsiahlej ponuky USB/MIDI controllerov na trhu. A popravde, musím sa priznať, že presne táto otázka mi prebleskla hlavou, keď som zaregistroval prvé upútavky na tento produkt, a opakovane, keď som bol po čase oslovený na napísanie tejto recenzie.

 

Firma M-Audio je v segmente USB/MIDI keyboardov mimoriadne plodná. Po sériách Keystation, Oxygen, Axiom, Axiom Air, Keystation II tu máme úplne novú modelovú radu s označením CODE. V tejto rade firma ponúka tri vyhotovenia, a síce CODE 25, 49 a 61. Verzie 49 a 61 sú funkčne a výbavou zhodné, líšia sa len v počte kláves, čo prezrádza číslo v názve. Verzia 25 má okrem menšieho počtu kláves aj polovičný počet faderov a encoderov oproti dvom väčším modelom. Toto všetko však už poznáme aj u predchodcov. Čo nové teda séria CODE prináša?

Napriek tomu, že základnou vybavenosťou, tento USB/MIDI keyboard nijako nevybočuje z rady (veď ani nemá veľmi kam...), predsa len firma M-Audio zakomponovala do tohto produktu niekoľko noviniek, nových funkcionalít a pár neštandardných riešení - nazvime ich prekvapivými...

 

Design, mechanické prevedenie a ovládacie prvky

Po vybalení z krabice leží predo mnou na stole elegantný biely keyboard, síce v plastovom, ale zato pevnom prevedení. Hneď prvá vec, ktorou sa líši tento nástroj od konkurencie, je tvar tela. Samotné telo nástroja je v podstate tvarom „doska“. Žiadne zošikmené panely ani bočnice, žiadne prelisy ani výčnelky, nič. Samé pravé uhly. Niekto by mohol namietať, že to je nuda. Mne sa to však páči a pôsobí to elegantne. Tento tvar nebude pôsobiť „opozerane” ani po rokoch. Všetky ovládacie prvky, či už tlačidlá, fadery, encodery a pady pôsobia veľmi sodidne, na dotyk sú príjemné a nevykazujú známky „viklania“ sa do strán, vŕzgania, či iné zvukové a mechanické prejavy. Skrátka dobrý pocit.

 

Klaviatúra

Solídne vyzerajúca klaviatúra sa tvári takmer ako waterfall mechanika, ktorú poznáme z organov. Klávesy sú z prednej strany plné, čo pridáva elegantnému vzhľadu celku a nie je popod ne vidieť pomaly až do útrob nástroja. Bočné hrany kláves sú príkladne zaoblené, čiže ani po častom hraní glissanda nebudete musieť siahať po lekárničke a oblepovať si porezané prsty. Mechanika je rýchlostne a tlakovo citlivá, a hoci sa to nikde nepíše, pocitovo na mňa pôsobí ako čiastočne vyvážená, má presne definované dosadnutie klávesy a celkovo pokojný chod, takže aj pri rýchlejšej hre vám neodskakujú klávesy spod prstov a celkový pocit z hry je veľmi dobrý.

 

Ovládače

Okrem samozrejmej klaviatúry tu nájdeme na vrchnej strane (zľava) kolieska na ohýbanie tónu a ovládanie modulácie, veľký a úplne predpotopný 7 segmentový LED display!!! (k tomuto úkazu sa ešte vrátim), pod displejom sú tlačidlá ovládania transportu, výberu presetu, voľba zóny, transpozičné tlačidlá a tlačidlo pre vstup do editácie, 9 ťahových potenciometrov (faderov) a pod nimi 9 programovateľných tlačidiel, 4 tlačidlá na posun po banke faderov a prepínanie režimu tlačidiel a faderov, 8 encoderov s tlačidlom na prepínanie režimu, ďalšie 4 tlačidlá na prepínanie režimu a voľbu funkcií vedľa ležiaceho X/Y touchpadu. A tu sa dostávame k ďalšej pozitívnej veci na tomto nástroji. Aj keď už nie je X/Y touchpad žiadnou prevratnou novinkou, nie je ani tak bežnou vecou vo výbave súčasných USB/MIDI keyboardov. Jeho umiestnenie je však divné. Posledným prvkom, umiestneným na ľavej strane pod kolieskami ohýbania tónu a modulácie, je sada 16-tich rýchlostne citlivých programovateľných padov s podsvietením, ktorého farbu si môže užívateľ nastaviť podľa funkcie, ktorú jeden či viacero padov majú momentálne nadefinovanú. Veľmi užitočná vec! Pady sú rozmiestnené v matrici 4x4, k ich umiestneniu sa však tiež ešte vrátim...

 

Zadný panel

Tu nájdeme otvor pre Kensington lock, konektory MIDI IN a MIDI OUT, vstupy pre Volume a Sustain pedál, ďalej je tu USB konektor pre pripojenie k počítaču, ktorý zároveň slúži aj ako zdroj napájania nástroja, vedľa je hlavný vypínač a úplne posledný je konektor pre pripojenie napájacieho adaptéra (adaptér nie je súčasťou balenia a je potrebný len keď používate nástroj bez počítača na ovládanie iných nástrojov alebo zvukových modulov pripojených pomocou MIDI konektorov)

V balení nástroja sa nachádza ešte USB kábel, návod a kartičky s registračnými číslami pre zaregistrovanie stiahnuteľnej softwarovej výbavy, ktorou je Ableton Live Lite, a nástrojov LOOM a Hybrid 3.0

 

Umiestnenie ovládacích prvkov

Aby som definitívne uzavrel tému designu, vrátim sa k veciam, ktoré som v samotnom popise už „nakúsol“. Ako prvý spomeniem displej. Neviem ako to nazvať, ale dať v roku 2015 do inak pomerne technologicky a funkčne nadupaného nástroja šesťmiestny,  sedem segmentový LED displej červeným podsvietením a výškou znaku 2,5 cm...retro? niečo pre hipsterov? ...ako vravím neviem. Pripadá mi to ako neopodstatnené spiatočníctvo, ktoré namiesto toho, aby bolo niečím užitočné, len sťažuje prácu.



Za ergonomickú „divnosť“ považujem umiestnenie touchpadu na pravú stranu. Z môjho pohľadu, touchpad, ako zdroj modulácie, bude hráč používať hlavne počas hry napríklad sóla, ktoré väčšinou, teda pokiaľ ide o praváka, hrá pravou rukou a ľavú ruku používa na ovládanie modulačných kontrolerov, ako sú kolieska pitch bend a modulácia a už aj spomínaný touchpad. Skrátka, podľa mňa je najlogickejšie umiestnenie touchpadu a koliesok blízko pri sebe a ako je zvykom, na ľavej strane. Hráč má tak pod kontrolou ľavej ruky viacero modulačných zdrojov bez nutnosti veľkého presúvania ruky. V tomto prípade to však neplatí a funkčnosť, resp. ergonómia ustúpila dizajnu. Ďalšou anomáliou v umiestnení je Master fader na ľavej strane sekcie faderov. Základnou funkciou týchto faderov je ovládanie mixu v DAW. V mixážnych pultoch je obvyklé, že master je vždy úplne vpravo. Pri regulovaní hlasitosti prvého tracku v DAW človek automaticky siaha na prvý fader, tu však namiesto prvého tracku ovláda celkovú hlasitosť. Uznávam, že to nie je žiadna tragédia, ale aj tak krútim hlavou.

Poslednou dizajnerskou čerešničkou je umiestnenie sekcie bicích padov vľavo, presne pod kolieska ohýbania tónu a modulácie. Toto umiestnenie považujem za úplne nešťastné. Dôvod je jednoduchý. Ak hrá totiž klávesák napríklad sólo, v ktorom používa moduláciu a ohýbanie tónu, tak si jednoducho pod kolieska oprie dlaň, aby si ruku neunavil. V tomto prípade si ju oprie rovno na tlakovo citlivé pady a tie mu spustia zvuk, ktorý má nadefinovaný na príslušnom MIDI kanáli. Isteže, v štúdiu, kde má človek čas, si môže počas nahrávania klávesového partu príjem MIDI dát na iných partoch jednoducho vypnúť. Tento USB/MIDI keyboard však, ako jeden z mála na trhu, naozaj umožňuje vďaka svojej výbave plnohodnotné nasadenia na live! (k tej výbave sa ešte dostanem) no a v takomto prípade sa proste nedá ešte aj myslieť na to, či som si zapol, alebo vypol príslušný part, aby mi náhodou nechcene pady nespustili či už nejaký zvuk, sampel alebo patern. Ďalšia možnosť je naučiť sa ovládať modulačné kolieska s inou polohou ruky, ale mne skrátka toto umiestnenie vyslovene vadí. Pripadá mi to tak, ako keby sa výrobca chcel silou mocou odlíšiť od všetkých ostatných aj v tom, čo je zabehnuté ako štandard. Výrobcovia automobilov tiež nemontujú volant pred zadné sedadlá len aby sa odlíšili...

 

Funkcionalita a výbava

Nástroj po funkčnej stránke ponúka všetko to bežné, čo sa dá od USB/MIDI keyboardu a controlleru očakávať. Voľne definovateľné parametre pre jednotlivé ovládacie prvky, ako aj továrensky prednastavené presety pre jednotlivé DAW. Tých je celkom 12 a sú kompletne prepísateľné. Čiže predpoklad je, že používate 1 alebo 2 rôzne DAW systémy, ktorých presety si necháte v pamäti pre štúdiové použitie. A do ďalších pozícií si môžete zapísať nastavenia pre rôzne live setupy. Či je celková pamäť 12 málo alebo dosť, nechám na každom užívateľovi. Pravda je taká, že v dnešnej dobe už veľkosť pamäte nie je žiadnym faktorom ovplyvňujúcim výslednú cenu zariadenia a tak pokojne aj tento nástroj mohol mať rovnako dobre aj 128, 256 alebo 1000 pamäťových pozícií. Otázkou by bolo koľko, na čo a či vôbec by ste ich využili...ale nepoložíme si ju. Výrobca rozhodol že ich bude 12. Vďaka implementovanej funkcii MEM DUMP však môžeme ktorúkoľvek pamäťovú pozíciu zálohovať v počítači, a neskôr zase poslať späť do controlleru.

 



Ovládacie sekcie

Nástroj je rozdelený do viacerých kontrolných sekcií, ktoré môžu ovládať rôzne parametre rôznych koncových zariadení alebo aplikácií, či virtuálnych nástrojov. Každej zóne, alebo každému jednotlivému ovládaciemu prvku v nej, môžeme pritom nastaviť iný komunikačný MIDI kanál. Toto je veľmi užitočná funkcionalita. Môžeme teda napríklad priradiť rôzne MIDI kanály pedálom, modulačným kolieskam, každému jednotlivému biciemu padu či faderu, alebo encoderu. Bicie pady majú továrensky prednastavený MIDI kanál 10. Silnou prednosťou tohto nástroja je však možnosť rozdeliť klaviatúru na 4 rôzne zóny, tým prideliť rôzne MIDI kanály, ku každej zóne môžeme prideliť napríklad časť faderov alebo encoderov a toto celé nastavenie uložiť ako live setup. Získame tak nezávislé ovládanie napr.  4 rôznych virtuálnych nástrojov a k tomu ešte bicie nástroje na vlastnom MIDI kanáli, alebo spúšťanie bicích paternov či slučiek. Toto je asi zásadná funkcionalita, ktorá odlišuje tento USB/MIDI keyboard od množstva iných na trhu! Škoda len, že jednotlivým zónam sa nedá prideliť zvlášť komunikácia po USB a MIDI. To už by skutočne zasahovalo do funkcií profi masterkeyboardov. Štandardné MIDI je defaultne vypnuté, po zapnutí duplikuje dáta posielané do USB.

 

Režimy ovládacích sekcií

Ďalšou vychytávkou je, že každá z troch sekcií, teda fadery, encodery a programovateľné tlačidlá, má možnosť prepínať režim, v ktorom pracujú. Takto je možné prepínať pri faderoch a encoderoch medzi MACKIE/HUI protokolom, ktorým ovládate vlastný DAW a MIDI control módom, v ktorom ovládate parametre ľubovoľného virtuálneho nástroja. Tlačidlo prepínania režimu každej sekcie pritom mení farbu podsvietenia podľa toho, v ktorom režime je práve sekcia prepnutá. Toto sprehľadňuje prácu s nástrojom hlavne na pódiu.

Pre sekciu programovateľných tlačidiel je tu okrem MACKIE/HUI a MIDI ešte aj HID mód, ktorý umožňuje jednotlivým tlačidlám nadefinovať napríklad klávesové skratky, ktoré najčastejšie v rámci DAW používate, čím sa dá práca s DAW zefektívniť. Každému programovateľnému tlačidlu je možné zadefinovať, v akom móde spínania bude fungovať teda LATCH alebo MOMENTARY, a rovnako každému prideliť v rámci režimov MIDI a HID aj jednu zo siedmych farieb.

Sekcia X/Y touch controlleru umožňuje zvlášť pre každú os zvoliť jeden z troch režimov: NOTE, MIDI a HID.

Režim NOTE umožňuje vysielanie nôt v rozsahu, ktorý si vopred nadefinujete. Toto poznáme napríklad z produktov Kaoss série od Korg-u. Režim MIDI vysiela na každej osi ľubovoľný MIDI CC. Režim HID umožňuje touchpad použiť na pohyb v menu DAW a jeho ovládanie namiesto myši. V tomto režime dve dolné tlačidlá vedľa touchpadu slúžia ako tlačidlá myši.

Pre sekciu padov je možné nastaviť MIDI kanál pre každý pad, číslo noty, MIDI CC, alebo PC, ktoré bude vysielať, režim MOMENTARY alebo TOGGLE, ako aj jednu z 13-tich farieb podsvietenia, alebo podsvietenie vypnuté. Celej sekcii sa dá potom nastaviť jedna z 10-tich kriviek citlivosti a transpozícia v rozsahu +12 a -12 poltónov. Oktávová transpozícia sekcie padov má zvlášť tlačidlá pod displejom.

Všetky tieto vyššie popísané možnosti nastavenia všetkých sekcií či jednotlivých kontrolerov sú uložené ako preset.  Naozaj spústa parametrov.
 


 

Inštalácia a funkčnosť

Po pripojení na počítač s min WIN 7 a vyššie alebo OSX 10.7.5 a vyššie, nič netreba inštalovať a všetko funguje od prvého pripojenia tak ako má. Vo svojom DAW si len vyberiete, ktorým protokolom (MACKIE alebo HUI) budete DAW ovládať a rovnaký vyberiete aj na USB keyboarde. V tom momente je ovládanie DAW nastavené. Súčasťou továrenských presetov sú okrem konkrétneho DAW aj prednastavené ovládače všetkých sekcií v MIDI režime na ovládanie parametrov nástrojov, ktoré sú po zaregistrovaní USB keyboardu stiahnuteľné z internetu, teda LOOM a HYBRID. Okrem toho je jeden preset venovaný General MIDI a jeden je kombináciou Abletonu Live s čiastočne nadefinovanými ovládačmi pre obidva nástroje LOOM aj HYBRID spolu bez nutnosti prepínania presetu. Pokiaľ chcete v rámci práce s DAW ovládať nejaké iné virtuálne nástroje, musíte si ovládacie sekcie v režime MIDI sami namapovať tak, ako vám to pri práci najlepšie vyhovuje. Ovládanie je jednoduché a vďaka rozdielnym farbám podsvietenia tlačidiel a padov aj veľmi prehľadné.

 

Záver

M-AUDIO CODE 49 je nástroj, ktorý v danom segmente v ničom nezaostáva za konkurenciou, naopak, v niektorých prípadoch ponúka oveľa viac, ako je bežné. Samozrejme ako všade, aj tu je čo vytknúť. Výrobca si mohol odpustiť experimentovanie s rozložením ovládacích sekcií za každú cenu, čo podľa môjho názoru prinieslo prinajmenšom určitý rušivý ergonomický moment. Rozhodne je to však zaujímavý produkt, dobre použiteľný nielen v domácom štúdiu, ale aj na pódiu ako riadiaca klaviatúra pre virtuálne, ako aj HW nástroje.

 

RÓBERT HUBEK

www.on-board.sk
 

 

 

Plusy:

Kvalitné mechanické prevedenie tela nástroja a všetkých ovládacích prvkov, veľmi dobre hrateľná klaviatúra, prepínanie pracovných režimov jednotlivých controller sekcií, rôzne nastaviteľné MIDI kanály pre jednotlivé sekcie, ovládače a pady, možnosť výberu rôznych farieb podsvietenia padov a tlačidiel podľa nastaveného režimu a funkcie, 4 zóny klaviatúry vrstvené vedľa seba, na seba alebo v kombinácii 2+2 na rôznych MIDI kanáloch, X/Y touchpad, vstupy pre Volume a Sustain pedál, netreba inštalovať žiadne drivery, kompatibilita s WIN10

 

Mínusy:

Trochu nelogické umiestnenie touchpadu na pravej strane, neergonomické, až rušivé umiestnenie padov na ľavej strane pod kolieskami pitch bendu a modulácie, „starožitný“ LED display, nemožnosť smerovať jednotlivé zóny, alebo controller sekcie nezávisle do USB a MIDI OUT, nepodporuje prácu so SysEx
 

Distribúcia: Suunteq * www.studio.sk * Cena: 259€

 

Článok patrí k časopisu: