MODAL ELECTRONICS Craft Synth 2.0 * mono wavetable syntetizátor (test)

craft_synth

S malými syntetizátormi sa roztrhlo vrece. Popri evolúcii hardvérových aj softvérových nástrojov si našli miesto vďaka cenovej dostupnosti a prenosnosti. Kto by nechcel veľký zvuk vo vrecku za zlomok ceny?

 

Na pomyselnú elektronickú strunu brnkajú už pár rokov aj inžinieri z britského Modal Electronics. Firma sa preslávila výbornými plnokrvnými a polyfonickými syntetizátormi s kryptickým názvoslovím „002“ a „008“. Za ich vysokú cenovku (v závratnej hladine okolo 4000€) môže nielen bohatá výbava, ale aj ich ručná výroba v anglickom Bristole. Dnes recenzujeme malého drobca, ktorý vychádza zo spomínaného Modalu 002, dedí niektoré neodmysliteľné črty a stojí zlomok ceny väčších bratov. Poďme zistiť, čo je tento Angličan zač.

 

Modal Craftsynth 2.0 je pokračovaním DIY (do-it-yourself) stavebnice Craftsynth, ktorú Modal vydal v roku 2016. Plošné spoje s nahými obvodmi stále možno nájsť na mnohých stoloch experimentálnych producentov. Neskôr nasledoval úspešný Kickstarter, kde sa predstavila nová revízia ktorá mení stavebnicu na hotový produkt, ktorý stačí rozbaliť a hrať.


 

 

Telo Craftsynthu 2.0 je vizuálne pútavé a veľmi plastové. Na prvý dotyk nemožno uprieť snahu ušetriť kde to len šlo. Z ovládacieho panelu vystupujú minimalistické valcovité encodery, ktoré trpia syndrómom vaklania. Bez obalu tento Modal určite neodporúčame hádzať do batohu. Spodná časť sa pologuľatí do priestoru pre batérie (3x AA), ktoré sú jednou z alternatív napájania tohto syntetizátora. Tou druhou je USB, či už cez klasickú nabíjačku (nie je pribalená) alebo powerbanku. Interakcia s okolitým svetom je umožnená cez viaceré 3,5mm konektory: samostatný slúchadlový a linkový výstup a pár pre synchronizačný clock (vstup aj výstup). Pri použití slúchadiel je však výstupný zvuk obohatený o slabý, ale prítomný šum, čo je bohužiaľ opäť známkou šetrenia na komponentoch. Linkový výstup je čistý, bez tohto neduhu. Prekvapením sú veľké DIN 5-pinové konektory pre MIDI In a MIDI Out. Pri trende malých 3,5mm MIDI jackov (ako napr. u Arturie, Novationu alebo Korgu) je prítomnosť veľkých konektorov na takom malom zariadení na zamyslenie. Na druhú stranu, je skvelé, že sú nejaké vôbec prítomné.

 

craft_synth_2

Samostatnú kapitolu si zaslúži ergonómia. Na prvý pohľad nekonvenčné rozloženie funkcií na paneli pôsobí sviežo, ale po prvých piatich minútach (ale aj piatich hodinách) používania vzbudzuje otázku „Kto toto testoval?“. Problém tkvie v neintuitívnosti a chaose rozloženia prvkov. Príklad za všetky je klasická ADSR obálka, ktorá v drvivej väčšine iných syntetizátorov má 4 oddelené prvky, väčšinou zoskupené vedľa seba. Na drobnom paneli Craftsynthu sú však tieto 4 parametre krížom-krážom do písmena L. Jediným pomocníkom sú farebné čiary spájajúce logicky spojiteľné prvky, no aj tie sa veľmi rýchlo rozpadajú pod tiažou viacerých farebne oddelených vrstiev, ktoré má každý encoder. Problémy bohužiaľ pokračujú aj pri dotykovej klávesnici. Nástroj má len 8 „kláves“ v stupnici (durová, molová, bluesová, atď.) s niekoľkými rovnako dotykovými tlačidlami navôkol. Podobný koncept využíva napríklad aj Uno Synth od IK Multimedia alebo celá séria Volca od Korgu. Narozdiel od nich však Craftsynth disponuje nežiadúcou „fíčurou“ - klávesy sa občas samé stláčajú, či už ťuknutím zo strany nástroja, alebo nedbalým dotykom zo spodnej, plastovej strany. Aj napriek snahe zaujať, je celý používateľský zážitok rozporuplný a odrádzajúci. Na záchranu však prichádzajú spomínané MIDI porty na zadnej strane nástroja.

 

Po pripojení regulérnej klaviatúry cez MIDI alebo USB, sa z Craftsynthu stáva úplne iný, oveľa použiteľnejší nástroj. Reaguje na velocity, aftertouch, pitch-bend aj modulačné koliesko. Zrazu akoby ožil a naplno mohol ukázať svoje hlasivky. A tie má naozaj obdivuhodné.

 

Zvukový engine tohto monofonického (o chvíľu sa dozviete, prečo sa netreba báť tohto slova) syntetizátoru vychádza z Modalu 002, ktorý sme spomínali na začiatku. Dva digitálne oscilátory s wavetable syntézou tečú do digitálneho filtra s plynulým priebehom medzi low / band / high-pass krivkami. Nakoniec zvuk prechádza skresľovačom a delayom. Celá zvuková cesta až po výstupy je mono, avšak často nadobúda rozmer vďaka parametru Spread. Ten digitálnou mágiou akoby duplikuje zvuk oscilátorov do jemného rozladenia, cez chlpatý chorusový efekt (na štýl vintage stringových mašín) až rozlomí kópie na viaceré samostatné tóny, ktoré spolu tvoria jeden z preddefinovaných akordov. Z monosynthu o jednom tóne sa zrazu stáva akordová mašinka. Ťukaním na klávesy sa však akord nemení - tento štýl zvuku je azda najznámejší z rôznych elektronických žánrov ako chord-stab. Niekto si možno povie „Načo by som si kupoval monosynth, keď Skulpt má 4 hlasy, ktoré samostatne ovládam?“. To je síce pravda, ale výhoda Craftsynthu oproti Skulptu je už pri oscilátoroch. Ponúkajú 8 rôznych wavetable bánk, od základných tvarov (prechod zo sínusu, trojuholníka, štvorca až po pílu), ale obsahujú aj ukážky priamo z Modalu 002. Výber je naozaj dobrý a každý jeden priebeh znie muzikálne a použiteľne. Dva oscilátory sa taktiež dokážu navzájom modulovať jedným zo 16 rôznych spôsobov. Je tu FM, sync, phase-modulation (známy z Casio CZ syntetizátorov), ring-mod, wavefolder a mnoho iných, menej konvenčných. Investovať čas do tohto enginu sa naozaj oplatí.

 

 

Nič z toho by však nebolo možné, ak by sa Craftsynth ovládal len cez hlavný panel. Všetky syntetizátory od Modalu využívajú spoločnú aplikáciu ModalApp dostupnú pre všetky počítačové, jablčné aj smartphonové systémy. Umožňuje triediť a upratovať presety, meniť skryté nastavenia a hlavne otvára plný prístup ku celej syntéze. Oba oscilátory, filter, tri obálky, dve LFO a osem modulačných prepojení. Zrazu sa karta obracia a tento malý nezbedník rúbe vysoko nad svoju cenovú ligu.

 

Ako teda spieva? Pekne. Je to digitál, ktorý sa za to nehanbí a plne to využíva vo svoj prospech. Zvládne vrčiace basy aj kvílivé sóla (aliasing nie je rušivý), arpeggia, (vďaka akordom extra šťavnaté) plochy aj šialené experimentálnosti. Dobrý základ oscilátorov a bohaté modulačné možnosti dláždia cestu tradičným ale aj doteraz nepočutým zvukom. Má svojský charakter nástrojov od Modalu - nekompromisný a výrazný. Nestratí sa v nahrávke a pri troche šikovnosti sa vie upratať aj do úzadia. 

craft_synth

Pre koho je Craftsynth? Ťažko povedať. Na jednu stranu chaotický a lacný hardvér, na druhú stranu bezkonkurenčný engine, ku ktorému však treba prístup cez appku. Cena 150€ je aj napriek neduhom veľmi lákavá. V tejto hladine je možné nájsť kvalitné softvérové nástroje s viacej možnosťami (ktoré dohrajú po vypnutí počítača) alebo hardvérové nástroje s lepším interfejsom (ktoré však nemajú ani zlomok sonickej palety Craftsynthu). Jedno však tento nástroj zvládol absolútne dokonale - ponúkol ochutnávku toho, čo dokážu väčšie stroje od tejto firmy: či už high-endový 002, alebo cenovo dostupnejšia novinka Argon8. 

Craftsynth 2.0 nie je vstupná brána do sveta syntézy, ale uvítacia párty do krajiny Modalu a ukážka, že aj malý synťák vie spraviť veľké zvuky, ktoré sme ešte nepočuli.

 

Pre koho áno: Umelci a experimentátori, ktorí hľadajú nové ale aj tradičné tóny a neštítia sa ovládať syntetizátor cez aplikáciu.

Pre koho nie: Ortodoxní hardvéristi a ľudia, čo radi hádžu nástroje o stenu.

 

MAREK OSRMAN

 

Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 3 790 Kč / 149 €

 

Článok patrí k časopisu: