Otras

Názov skupiny: 
Otras
Rok vydania: 
1997/2021
Vydavateľstvo: 
Vlna

Žáner: Alternative
Cena: 9€

Neošúchaný zjav slovenskej alternatívy a undergroundu, kapela Otras z Čadce vytvorila svoje CD s príznačným názvom „Kysucký postindustriál“ v rokoch 1997-98. Album vznikol s producentskou podporou Davida Šubíka a jeho prvé vydanie bolo svojpomocné. Otras neboli žiadni nováčikovia, títo muzikanti predtým pôsobili v kapele Teória odrazu, ktorá podľa Mikoláša Chadimu (Extempore, MCH Band) spoluvytvárala základ slovenskej alternatívnej rockovej scény. Kapela vznikla v roku 1987 ešte pod dočasným názvom Basta Fidli z iniciatívy bratov Jula a Eda  Fujakovcov. V roku 1993 sa  Teória odrazu pozvoľne rozpadá . V roku 1994 vzniká kapela Otras a funguje až do roku 1998. Obnovila sa po viac ako 20. rokoch v pôvodnej zostave obohatenej o svojho hudobného producenta Davida Šubíka. Jej dušou je gitarista, spevák a textár Peter „Varso“ Varsavík, Julo Fujak (bicie nástroje), Jožo Hruška (basgitara), David Šubík (klávesy) a druhý  basgitarista  Martin Baculák, ktorý na albume nahral takmer polovicu skladieb. Reedíciu CD „Kysucký postindustriál“ vydala Vlna v roku 2021. Album je hudobne nadčasový, váľa sa v bahne českého undergroundu premiešaného s vplyvom kapely Henryho Rollinsa. 

Z recenzie Ľuboša Dzúrika NP5/21
 

Jedna zo zásadných slovenských alternatívnych rockových skupín 90. rokov 20. storočia vznikla na Kysuciach pôvodne ako duo Peter "Varso" Varsavik & Julo Fujak v roku 1994. Rok na to hralo už ako trio s basgitaristom Jožom Hruškom, resp. neskôr s Martinom Baculákom na prvých festivaloch Slovenské alternatívne leto (1995. 1997) a rôznych kluboch u nás i u českých susedov. Roku 1998 vydala svojpomocne CD "Kysucký postindustriál" (v hudobnej produkcii Davida Šubíka zo Skleněnej louky Brno), dnes už de facto kultový album slovenského kontroverzného alternatívneho rocku, ktorý vychádza v re-edícii s archívnymi live bonusmi (1995-97, 2018) vo vydavateľstve Vlna (2021) "0tras ponúka pestrú zmes undergroudovej alternatívnosti, drásavého rocku typu Nirvany skríženej s Rollins Bandom a silnej inštrumentálnej vyspelosti, v ktorej sa prejavovala najmä Varsova expresívne temná optika v hudbe i v jeho otriasajúcich textoch. Nemenej zaujímavé však bolo aj Fujakovo časté striedanie štýlových polôh a tvrdé rytmy v priestore medzi týmito dvoma pólmi, čo premosťovala nápaditá Hruškova alebo Baculákova hra na bezpražcovú, resp. slapujúcu basgitaru. Obdobie prerušovanej existencie skupiny (1994 - 1998) sa prepletá s ďalšími hudobnými aktivitami Petra Varsa a Jula Fujaka. V prvom rade treba spomenúť ich aktívne kontakty so scénou experimentálneho umenia Skleněná louka v Brne, kde participovali na nejednom zaujímavom projekte skladateľa a režiséra Z. Plachého (Těžké doby bez taktu, 1997; Doprovodní soubor, 1998)." (M. Kalinka v knihe Slovenské hudobné alternatívy, 2006). Skupina sa po dvoch dekádach obnovila v pôvodnej zostave obohatenej o svojho hudobného producenta Davida Šubíka, pričom na motívy hudby 0TRASu a osudov Petra Varsavika vznikol aj úspešný krátkometrážny film režiséra Kristiána Grupača "Otváram dvere a neviem, čo sa s nimi deje..." (VŠMU 2021; hrajú: Tomáš Vravník, Jana Oľhová, Miro Noga, Vladimír Obšil a i.). 

Kúpiť album

Recenzie CD * NP 5/2021

recenzie_CD

Fairy Tale, Lash & Grey, Jednofázové kvasenie, Mirek Kemel, Otras, The Breakers, Ildikó Kali, Akelek