CHILL ON THE SUN * Breviár magických rastlín a húb (recenzia)

chots

CHILL ON THE SUN
Breviár magických rastlín a húb

Hev-Het Tune 2023
****1/2

Skupina Chill On The Sun po jedenástich rokoch vydala svoj štvrtý štúdiový album. Kým na albume „Polo My“ (2012) sa predstavila v subtílnej trojčlennej zostave, na novom albume to už neplatí. Do kapely sa vrátil pôvodný basgitarista Štefan Dikan a stal sa plnohodnotným členom. Zaujímavosťou je, že v „Breviári“ môžeme počuť aj zvyšných dvoch členov zo zostavy, ktorá nahrávala debutový album „U Babky“ (2002) – gitaristu Romana Mečiara a speváčku Barboru Kollárikovú.

Na rozdiel od prevažne pokojného albumu „Polo My“, ktorý vtedy kapela označila za „umelecko-obrazotvorné nekompromisne emotívne hudobné vyjadrenie pseudointelektuálnych avantgardých textov“  je „Breviár“ pestrejší aj farebnejší. Dokonca by som povedal, že je to z hľadiska soundu akoby prierez ich celou doterajšou tvorbou. Nájdeme tu aj takmer pinkfloydovsky znejúce rozsiahlejšie plochy (Ambient Mediterranean), ale aj priamočiarejšie pesničky – „Niekto ako ja“, či „Leto bez konca“, ktorá melodikou trochu pripomína ich jediný rádiový hit „Včelár“ z debutového albumu.

Spomínal som pestrosť a hostí – jediným hudobníkom, ktorý nepochádza z hudobnej scény z Prievidze a okolia je Rami Shaafi, s ktorým Chill On The Sun hrali dosť koncertov k albumu „Polo My“. Gitary v prvých piatich skladbách nahral spomínaný Roman Mečiar, v posledných dvoch – vrátane gradujúceho epilógu v piesni „Koniec leta“ – handlovský gitarový mág René Lacko. Krásne violončelá nahral Matej Tkáč, vokály okrem Barbory Kollárikovej spievali aj Nany Hudák a Magdeléna „Lienka“ Boráková Hianiková z Nanyho spontánneho hudobného zoskupenia. Výsledkom je spomínaná pestrosť a farebnosť – to stále s primárnym rukopisom troch stálych členov – Antona Hájička, Mareka Škvareninu a  Vladislava Leškovského, ktorý hrá skôr jemne a perkusívne a viac využíva farbu svojich nástrojov. Basgitara plní tú funkciu, akú má – drží „spodok“ a harmóniu, ale nevyčnieva. Z hľadiska soundu sú možno viac ako doteraz v popredí Marekove klávesy – asi aj preto, že spievaných pasáží je o niečo menej a v skladbách dominuje atmosféra a rozvíjanie hudobných motívov. Náladu podfarbujú aj zvuky z prírody a dielo dotvárajú vydarené fotografie a ilustrácie v booklete a emotívny videoklip k piesni „Koniec leta“, ktorý vyšiel spolu s albumom presne na astronomický koniec leta 23. septembra.

Peter Cagáň