DAVID DORŮŽKA, ROBERT FISCHMANN, MARTIN NOVÁK * Gilgul (recenzia)

doruzka
Kúpiť toto CD za 10€ * TU

DAVID DORŮŽKA, ROBERT FISCHMANN, MARTIN NOVÁK

Gilgul

Animal Music
*****

 

            Český gitarista, David Dorůžka (1980), sa na svojej poslednej nahrávke so svojimi kolegami, flautistom a spevákom, Robertom Fischmannom a bubeníkom a perkusionistom Martinom Novákom, ponoril hlboko do hebrejskej hudobnej tradície. „Gilgul“ je hebrejský výraz pre spájanie alebo sťahovanie duší z tela do tela. Ide teda o akýsi cyklus, čo je mimochodom ďalší z významov tohoto slova. Trio sa teda pustilo do náročnej fúzie jazzu, world music a hebrejských tradičných obradných piesní. A je to zmes veľmi výživná. Dorůžka je momentálne v Čechách jeden z top gitaristov a na tejto nahrávke ukazuje svoj nesmierny žánrový rozptyl. Hudba tria nie je striktne zviazaná židovskou tradíciou, ale zabŕdne do bohatých hudobných tradícii celej Európy. Nakoniec David k tomu nemá ďaleko a jeho rodinné zázemie ho priam predurčilo, aby z neho vyrástol hudobník mnohých tvárí. (Jeho starý otec, Lubomír Dorůžka,  bol významný publicista a propagátor jazzu a otec Petr zase veľký propagátor a znalec world music). Nepochybujem, že David mnoho do seba nasal počas pobytu v USA, kde okrem toho, že absolvoval Berklee College of Music, koncertoval s rôznymi jazzovými hudobníkmi. Preto je jeho hudba a ťažko zaraditeľná. Či je to plnokrvný jazz, ktorý produkuje v triu s Piotrom Wyłezolom a Jeffom Ballardom, alebo táto nadžánrová poloha, ktorá zaznieva z aktuálneho albumu.  

>>> CD GILGUL a ďalšie novinky v našom CD shope za najlepšie ceny TU <<<

            Na „Gilgul“ nájdeme 13 kompozícií ktoré majú hebrejské názvy. Sú to skladby autorské Roberta Fischmanna a Davida Dorůžku a úpravy židovských obradných piesní. Nenechajte sa ale týmto zmiasť. Hudba je to prepestrá, melodická, miestami až tanečná ako „Lekha dodi“ v 3/4 takte, prvá časť  štvordielnej suity „errev shabbat suite“, s krásnou plačlivou flautou. Na nahrávke pomáhali aj Luboš Soukup na klarinet a saxofón, Marcel Bárta na basklarinet a tenor saxofón a Štěpán Janoušek na trombón, ktorých môžeme počuť aj v tejto skladbe. Ďalšia časť „mizmor shir“ je skoro rocková záležitosť ako od Jethto Tull. „adon olam“ zase čistokrvné fusion s krásnou výbušnou improvizáciou, kde flauta je dominantná. Dorůžka disciplinovane sprevádza a Fischmann lieta v oblakoch. Nie je to veľmi tradičné nástrojové spojenie, ale na tomto albume funguje dokonale. Je to skrátka jazz, ktorý nasal do seba tu trochu židovskej tradície, tu trochu poriadneho rocku - „shekora ani“, či duchovna, živelnosti a mystiky Balkánu  - „kamavet ahava“. Liturgické chasidské nápevy z východnej Európy sa tu stretávajú s melódiami stredovekého Španielska a aškenázske piesne v jazyku jidiš susedia s vplyvmi  newyorskej downtown scény. Sami hudobníci hovoria: „Šíře pojmu židovská hudba je tak velká, že každý si pod tím představí něco jiného. Já se snažil vycházet z místní, středoevropské tradice. David je ovlivněný sefardskou nebo orientální melodikou, povedal Fischmann. Dorůžka ho doplňuje: „Spíš to vnímám jako úsilí rozvíjet různé zvuky a přístupy k melodii, harmonii a rytmu, které mají společného jmenovatele. Zároveň je to celé široké a otevřené a rozhodně s tím nepracujeme puritánským způsobem.

            Odporúčam počúvať dosť nahlas, alebo na kvalitných slúchadlách!

 

JÁN GRAUS


 

 

 

Článok patrí k časopisu: 
Súvisiace články: