LADISLAV PAZDERA * Chiaroscuro (recenzia CD)

pazdera
LADISLAV PAZDERA
Chiaroscuro

Unit Records
****

Chiaroscuro je termín, ktorý vo výtvarnom umení znamená využitie ostrých kontrastov svetlých a tmavých plôch pre zvýraznenie plasticity objektu. Album českého gitaristu Ladislava Pazderu je komorný a práve kontrasty sú jeho častou pracovnou metódou.

Hudbu na albume tvorí väčšinou jedna klasická gitara s občasným sprievodom barytónovej akustickej gitary alebo prirodzených perkusívnych zvukov (oboje Reentko Dirks), prípadne éterického vokálu (gitaristka Claire Besson). Rozhovor s Ladislavom sme publikovali v minulom čísle Populáru a na tomto mieste by sme sa radi z nadhľadu pozreli na jeho umelecký rukopis. Pazdera, hoci študovaný klasický gitarista, nie je interpret štandardného typu. Zvolil si vlastnú cestu a jeho repertoár je hlavne autorský, takže o ňom môžeme hovoriť aj ako o skladateľovi, i keď obe tieto špecializácie sa u neho harmonicky dopĺňajú. Pazdera sa vybral vlastnou cestou. Klasická gitara je pomerne tichý nástroj, preto potrebná dynamika a plastičnosť vyplýva práve z kontrastov daných kompozíciou aj interpretáciou v rámci jej limitov.

cd_shop
>>> pozrite si novinky v našom CD shope za najlepšie ceny TU <<<

Popri často spomínanej inšpirácii hudbou južných prímorských krajín by som rád na doplnenie vyzdvihol a ocenil istú príbuznosť s prístupom Pata Methenyho v jeho akustických podobách a teda hlavne schopnosť Ladislava pozvať poslucháča aby spolu s ním nastúpil a nechal sa unášať sledom tónov a tušených, nevyslovených harmónií či sprievodov. To, že mu na udržanie kontaktu stačí krehký zvuk klasickej gitary, je znakom jeho majstrovstva, ktoré ani zďaleka nespočíva iba v rýchlosti a presnosti prstov. Zmysel mu dáva nosnosť fráz, ich vzájomné súvislosti a podmanivé hypnotické plynutie. Udržať takýto zázračný lietajúci koberec aj s posádkou v nadpozemských sférach, navyše s takou prirodzenosťou a ľahkosťou, to si vyžaduje zrelého umelca, ale aj ucho sústredeného poslucháča. Tým menej sústredeným to netreba uľahčovať aby neohrozili ostatných. Skvelé je, že „Chiaroscuro“ je na Pazderovej dráhe iba štartovacou rovinou.

MARTIN CHROBÁK

Ladislav Pazdera online: