MACA * Platňa roka (recenzia CD)

maca-platna-roka

Zápisnica z dámskej jazdy, z veselej babskej žúrky, kam mužom vstup zakázaný, kam im neradno, nenačim. Tak vyzerá buklet s textami Platne roka. Písaný ako dlhý list kolektívnemu mužovi, s kolieskami a škvrnami od pohárov s červeným. Na konci otlačené roztúžené ženské pery a P.S.: Nepíš mi, príď... Štyri dievčence sa tu zišli – jedna (Maruška Nedomová) len na skok, ale svoje si povedať stihla: Mala som ťa, už ťa nemám, dala som ti, už ti nedám pokoja / Aj keď iná Ťa už hladí, nemá vôbec také vnady ako ja... – a narozprávali na seba: Ja chcela by byť Indiánkou, čo po poli húka..., hlavne ale na mužov: Máš v hlave tuším chrobáka (sic)..., so smiechom a bez veľkých okolkov. Z dvoch hlavných textárok je o čosi elegantnejšia a ihravejšia Izabela Bérešová (sedem textov): Prišiel za mnou princ na bielom bicykli. / Aby ste si z neho všetci necikli. Zuna Mayerská (päť textov) je doslovnejšia: Chcem sa vydať a mať deti, chcem niekomu patriť navždy. Chcem, aby vynášal smeti. By nepáchal vraždy... Jedným textom prispela aj Marcela „Maca“ Vilhanová: Spieval si mi pod okienkom roztopašnú áriu... a sama všetky tie dievčenské záznamy vzorne zhudobnila a za pomoci mužského muzikantského kolektívu ešte vzornejšie naspievala a nahrala.

Platňa roka je s celou tou svojou dievčensky rozchichotanou samopašnosťou (Moje šťastie jediná vec špatí / z bicykla mi cyklus šarapatí... Bozkávam princov, menia sa na žaby...) i roztopašnou ženskou zádrapčivosťou ( Nechať sa opíjať medom? Ty môj kvet! Na to som trochu pristará...) určená najmä ženám (Odporúčam , Milé ženy, tento recept osvedčený...). Hudba očividne vznikala na texty. Akurátne, s rešpektom ich obkresľuje, nechá sa viesť ich rytmom, žiadne obrátené prízvuky či iné prehrešky. Precízna práca. Možno ale aj preto nie je na albume nejaká výnimočne výrazná či hitová skladba. V súhrne piesne pôsobia ako z nejakého veselého divadelného predstavenia s čisto dámskym obsadením. Marcela Vilhanová spieva výborne, textom vie dať presný výraz, všetko je u nej čisté, presné, dokonale spracované. Je to, ako som povedal, (najmä) pre ženy. Za trochou akustickej, výrazovej aj obsahovej špinavosti a smradu - čo sa dá robiť - bude musieť muž vo mne ísť asi niekam inam.