RICHARD ŠVEDA / RÓBERT PECHANEC * Songs / Suchoň, Moyzes, Faix, Schneider-Trnavský (recenzia CD)

Slovenský barytonista, Richard Šveda, vydáva svoj debutový album Songs, zostavený z výberu piesňovej tvorby domácich skladateľov, z ktorých je pre širokú verejnosť azda menej známym iba meno Ladislava Faixa. V bonusovej snímke z pera Bartolomeja Urbanca sa s aktuálnym sólistom Deutsche Oper am Rhein predstavuje naša popredná operná diva Edita Gruberová. Za klavírneho sprievodu Róberta Pechanca zaznie celkovo 22 piesní, intenzívne ovplyvnených folklórnym odkazom. Label Viva Musica! Records poskytol albumu obal v podobe knižnej väzby s bohatým sprievodným materiálom, ktorého súčasťou sú aj texty skladieb a fotografie Lukáša Kimličku. Nahrávka vznikla v sále Dvorany VŠMU pod režijným vedením Františka Poula. Internacionálne úspešný barytonista sa predstavuje dobre hlasovo disponovaný. Rozmarná interpretácia väčšinou už zľudovených popevkov nedlhej stopáže by si okrem neodškriepiteľného entuziazmu a iskry zaslúžila azda aj viac dôrazu na mikrointonáciu. Zo strany techniky záznamu potom vyvarovanie sa takým lapsusom, ako sú digitálne peaky v podobe počuteľných skreslení (napr. track 11 v čase 0:24, alebo track opäť v čase 0:24, keby je celá pasáž „hľadaj si...“ , žiaľ, skreslená).  Šveda pôsobí v rámci tejto kolekcie slovenskej piesňovej tvorby azda najimpozantnejšie v lyrickejších číslach, kde môže naplno uplatniť svoj zmysel pre kantilénu. Celkovo možno hodnotiť počin predstaviť svetu slovenskú pieseň a jej melodiku ako záslužný, ako drobnú chybičku glazúry na tradičnej keramike však vnímam spomínané nedostatky, ktoré z nepochopiteľných dôvodov unikli pozornosti produkcie, hoci nemuseli.

***