VANDA * Valor (recenzia CD)

vanda_valor

Vanda Krajčovičová je talentovaná a navyše sympatická osôbka. Pred časom som ju spovedal pri príležitosti vydania jej debutového albumu. Dojem, ktorý zanechala, bol zrejmý: babenka, čo má čo povedať, chce to dostať medzi ľudí a má na to prostriedky - ako autorka, tak aj ako interpretka. Keď som išiel do obnoveného Luna baru v niekdajšom hoteli Kyjev, kde vyhadzovač Csaba dráždil trpezlivosť Joža Ráža, na krst albumu Valor, tešil som sa na latinskoamerickou estetikou šmrncnuté pesničky speváčky, ktorá si hovorí aj Vandita. Neprislúcha mi hodnotiť akt krstu a nasledovný koncert, nedá mi však nezveriť sa vám s mojím osobným pocitom, že Vande to na pódiu so živou kapelou za chrbtom svedčí nepomerne viac, než teraz, keď sa na mňa valí z digitálnej konzervy. Kapela zložená z pre mňa neznámych muzikantov „šlapala“ ako dobre namazaný stroj, zvuk bol prekvapivo tiež senzačný, atmosféra uvoľnená a sólistka v brutálne úzkych chemických šatočkách brilantná a charizmatická. Ale k doske: Album Valorpozostáva z čo do počtu skromnej kolekcie pesničiek v španielčine. Vanda totiž delí svoj život medzi Slovensko a Argentínu. A práve pod Andami má ambiciózny cieľ preraziť so svojou hudbou. Sedmička songov z jej pera a pera Stefanie Dominguez sa nahrala v Little Beat Studiu za tvorivej asistencie (napr. aranže) Maxa Šrámka, Andreja Hrušku a Maťa Mikloša. O master sa postaral a k finálnemu sound designu prispel ostrieľaný „Umelec“ Priehradník. Čo z toho vyliezlo? Inteligentný latino-pop s chytľavými popevkami, tanečnými beatmi, tučnými analógovými tepychmi a pulzujúcimi arpeggiátormi. Ani Shakira by sa nemusela hanbiť. Škoda len, že doske chýba atmosféra a energia živej kapely, akú som zakúsil na krste skôr, než som nakŕmil CD mechaniku a stlačil Play. Všetci spomenutí externisti síce odviedli veľmi solídnu a plne profesionálnu prácu, predsa však z ich angažmá necítim stotožnenie sa s Vandiným videním vecí. Odovzdali profi produkt za dohodnutý honorár. Keby si VK prenajala štúdio, jej sprievodná kapela tam navláčila inštrumenty a aparáty a nahrali to spolu a potom to prípadne dozdobili chémiou, tak by to jej nepochybne zaujímavému materiálu s dobrým potenciálom prospelo viac, než modus operandi, pre ktorý sa rozhodla. Predsa sa mi však jej pesničky páčia a koncert by som si bez váhania zopakoval.

***