AKO PÍSAŤ HUDOBNÝ TEXT * workshop

hevier
 

Kvalitná pieseň je bez dobrého textu ako letné gumy na aute v zime. Môžete s nimi bezpečne prejsť do cieľa, ale po ceste sa vám bude šmýkať a hrozí kolízia. A tak je to aj keď vytvoríte geniálnu melódiu, dobre ju zharmonizujete, rytmika šliape ako má, no slová akosi k sebe nepasujú, alebo nemajú, čo povedať. Slovenčina má svoje zákonitosti a pravidlá. A kto ju chce ohýbať, mal by s ňou vedieť pracovať. Platí to dvojnásobne, keď ju máte zhudobniť. Profesionalizácia hudobných textárov nie je u nás dlhou záležitosťou. V angloamerických krajinách je úplne bežné vytvoriť úspešne fungujúcu autorskú dvojicu - hudobník a textár. Na Slovensku si z rôznych príčin píšu často texty sami hudobníci. Je to v poriadku, ak vedia ako na to. Dopyt po kvalitných slovenských textoch ešte zvýšili aj nezmyselné kvóty v rádiách. No aj bez týchto obštrukcií si muzikanti uvedomujú, že náš trh je odchovaný na refrénoch, ktoré si publikum chce zaspievať spolu s ich spevákom v rodnom jazyku. Séria workshopov „Ako písať hudobný text" priniesla cenné teoretické znalosti s praktickými cvičeniami a konfrontovala vývin nášho textárstva. Oslovení boli štyria textári - dvaja z mladšej a dvaja zo staršej generácie. Daniel Hevier (na obr. hore) Martin Sarvaš boli neoficiálnymi členmi kapiel Team, resp. Tublatanka. V čase, kedy textári bežne chodievali na muzikantské skúšky a spoločne s hudobníkmi pracovali na pesničkách. Výsledok urputného snaženia? Dodnes známe hity a zľudovené slogany ako Držím ti miesto, či Pravda víťazí. Na workshopoch zdôraznili, že remeslo je rovnako dôležité, ak nie dôležitejšie, ako prirodzený talent. V ateliéri Daniela Heviera tvorila pestrá vzorka záujemcov: „Stretol som sa s tvorcami, ktorí pôsobia v rôznych oblastiach (hudobník, tvorba pre deti, učiteľka, poetka, reperka), a tak ma motivovali k  pestrej a rôznorodej škále činností s nimi. Spoločne sme vytvorili tvorivú a plodnú atmosféru."Martin Sarvaš pripomenul, že hudobný textár je hudobným spisovateľom, a preto by mal dobrý text fungovať na báze pútavého a dynamicky rozvíjajúceho sa príbehu. Táto konštelácia funguje rovnako na štadiónoch ako aj v kluboch. Klubová pôda je dôverne známa Vladovi Jančekovi - gitaristovi a dvornému textárovi Saténových rúk. Účastníci jeho workshopu si mohli naživo vyskúšať prepojenie slov a hudby na pripravených hudobných nástrojoch. Spomínaná trojica textárov - Janček, Hevier, Sarvaš - vychádza z gitarovej hudby, ale štvrtý lektor pôsobí v oblasti, kde je slovo základom celého žánru. Tono S nevníma rap iba ako profesiu, ale je vyjadrovacím prostriedkom jeho svetonázoru. Dôležitý je pre neho aj retrospektívny pohľad na hiphopové korene. Teoretické znalosti sformuloval do prezentácie s dôrazom na storytelling, punchlines a flow. „Spolupracovalo sa mi výborne. Zo začiatku mi účastníci workshopu pripadali menej aktívni, ale neskôr som mal pocit, že z nich opadla tréma a interakcia fungovala výborne.  Dá sa povedať, že celý event ma posunul, čo sa týka organizačných schopností a komunikácie. Účastníci mi pomohli pochopiť, ako texty aj hudbu vníma laik a zároveň ma svojou tvorbou na workshope inšpirovali,"zhodnotil svoje pocity po absolvovaní pre neho novej skúsenosti. A hoci časť účastníkov už niekedy vytvorila hudobný text, zhodli sa, že bolo pre nich mimoriadne cenné pracovať pod profesionálnym dohľadom. Text je a bude dôležitou hudobnou esenciou. Má nielen zabaviť, ale aj vypovedať o dobe, v ktorej žijeme. A či už je to v punku, metale, pesničkárstve, rape, indie, rocku a popu, slovenčina je viac než dôstojným partnerom k vytvoreniu dobrej pesničky.

DANIEL HEVIER ml.

 

tono_s

Článok patrí k časopisu: