ARTURIA KEYLAB MKII 49 * klávesový MIDI kontroler (test)

Začiatkom roka som písal test na klávesový kontroler Arturia Keylab Essential, v ktorého úvode som si dovolil zašpekulovať o tom, že design panelu a rozmiestnenie ovládacích prvkov vtedajšej novinky by mohol byť predzvesťou toho, ako bude vyzerať ďalšia generácia plnej verzie kontroleru zo série Keylab a aha už je to tu!  

keylab_mkii

Design a popis

Prvým znakom toho, že pôjde o plnohodnotnú verziu kontroleru a nie žiadnu plastovú hračku, bola už hmotnosť krabice, v ktorej ku mne kontroler pricestoval. Vzhľadom na to, že som v poslednej dobe testoval skôr „Lite“ verzie kontrolerov od rôznych výrobcov, ktoré sa vyznačovali celoplastovým vyhotovením a nízkou hmotnosťou, bolo pre mňa prvé uchopenie krabice trochu prekvapením, ale hneď som si uvedomil, čo vlastne idem testovať.

 

Po rozbalení samotného nástroja a položení na stôl, som uvidel známe rozloženie ovládacích prvkov panelu plus/mínus tak, ako som si ho pamätal z verzie Essential a potešil som sa, že som sa v predpovedi nemýlil. Tu však aj celá podobnosť s „Lite“ verziou Essential končí.

 

Predo mnou leží biely kontroler v 49-klávesovej verzii. Jeho celokovové vyhotovenie a veľmi príjemná syntetizátorová polovyvážená mechanika dávajú odpoveď na otázku vyššej hmotnosti. 

 

Arturia Keylab MkII prichádza na trh v dvoch mechanických vyhotoveniach, teda v 49- a 61-klávesovej verzii (88-klávesovej verzie sa pravdepodobne dočkáme neskôr) a v dvoch farebných vyhotoveniach - bielej a čiernej farbe. 

Ako už je zvykom u Arturie, počet ovládacích prvkov je na obidvoch verziách zhodný, líšia sa od seba okrem počtu kláves len v tom, že 49-klávesová verzia má kolieska ohýbania tónu a modulácie spolu s tlačidlami transpozície a módu klaviatúry umiestnené vľavo od klaviatúry, zatiaľ čo 61-klávesová verzia má túto sekciu umiestnenú na ľavej strane ovládacieho panelu nad klaviatúrou.

 

Nástroj celkovo pôsobí veľmi solídne, povrch kovového panelu je príjemný na dotyk, biely lak je hladký a matný. Všetky ovládacie prvky pôsobia mechanicky presvedčivo, všetky tlačidlá majú v sebe zabudovanú svetelnú signalizáciu vo forme bodky v strede, ak sa jedná o okrúhle tlačidlo, alebo čiarky v strede, ak je tlačidlo obdĺžnikové. Podsvietenie nie je aktívne vždy, záleží v akom móde sa kontroler nachádza a aký parameter je tlačidlu priradený. Celé to pôsobí veľmi príjemne. Pri pohľade na ovládací panel mám z tohto kontroleru veľmi dobrý pocit a vizuálne aj na dotyk je hneď jasné, že máte pod rukami hodnotný kus „železa“. 

Pri pohľade z boku do oka udrú dve skutočnosti. 
 

arturia_keylab
 

Nástroj má veľmi nízky profil, čo je tiež dosť v protiklade s jeho hmotnosťou, ale vyzerá to veľmi dobre! Druhá vec už tak aspoň pre moje oči dobre nevyzerá, a to sú plastové bočnice, do ktorých je vsadená imitácia dreva. V ľavej bočnici je v tejto drevenej imitácii vložený nápis Arturia, ktorý je vyhotovený zo zrkadlovo lesklej kovovej fólie. Nápis Arturia sa mi celkom páči, ale kombinácia imitácie dreva a bieleho plastu spolu s lesklým nápisom na mňa pôsobí trochu divne. Ako keby sa tento dizajnový prvok na nástroji vyskytol omylom. V masívne drevenej, alebo hliníkovej bočnici by pôsobil hodnotnejšie. Keď už som načal tému hliník, musím spomenúť, že kolieska ohýbania tónu a modulácie sú vyhotovené z hliníku, resp. jeho zliatiny a vyzerajú veľmi dobre. Škoda, že tento prvok už na iných ovládačoch alebo na spomínaných bočniciach výrobca nezopakoval. Takto sú to na bielom nástroji jediné dva lesklé kovové ovládacie prvky a všetky ostatné sú tmavé plastové. 

 

Ovládací panel

Vrchná časť ovládacieho panelu (nad klaviatúrou) je osadená nasledujúcimi ovládacími prvkami:

(zľava) 

arturia_keylab

 

-Tri okrúhle tlačidlá umiestnené zvislo pod sebou slúžia na prepínanie módu dynamických padov. K dispozícii je mód PAD (nota), CHORD (stlačením padu sa zahrá prednastavený akord) a CHORD TRANSPOSE (stlačením padu a ľubovolnej klávesy sa transponuje zvolený typ akordu). Pod týmito tlačidlami je ešte obdĺžnikové tlačidlo voľby MIDI kanálu v kombinácii so stlačením príslušnej klávesy v ľavej časti klaviatúry. Popis čísel MIDI kanálov je nad spodnou hranou ovládacieho panelu nad príslušnými klávesami. Osobne nechápem toto riešenie, špeciálne ak ide o MIDI kontroler s množstvom ovládacích prvkov a dokonca šestnástimi padmi. Radšej by som v prípade tohto nástroja videl riešenie voľby MIDI kanála pomocou tlačidla a padu. Je to logickejšie a prehľadnejšie. Kombinácia funkčného tlačidla a klávesy sa používa hlavne na nástrojoch, kde je (kvôli cene) minimum ovládacích prvkov a na takomto nástroji podľa mňa nemá čo robiť. 

-Vedľa tlačidiel prepínania módu padov sa nachádzajú dynamické podsvietené pady. Je ich 16 a sú rozmiestené štandardne v matrici 4x4.

-Vpravo od padov sú dve sekcie tlačidiel umiestnené pod sebou. V hornej sekcii, ktorá je venovaná ovládaniu DAW je to 5 tlačidiel Track Controls s funkciami Solo, Mute, Record, Read a Write, pod nimi je 5 tlačidiel Global Controls s funkciami: Save, In, Out, Metronome a Undo

V dolnej sekcii je šesť tlačidiel ovládajúcich funkcie Transport vášho DAW, teda Rýchly posun vpred a vzad, Stop, Play/Pauza, Record, Loop. Treba poznamenať že funkcie Transport sú na týchto tlačidlách stále dostupné, bez ohľadu na to, v akom móde sa kontroler nachádza (Analog Lab, DAW, USER)

-Vpravo od tejto sekcie (uprostred panelu) je displej a pod ním sekcia tlačidiel s krokovým encoderom a funkciou tlačidla na potvrdenie výberu. Táto sekcia slúži na ovládanie priloženého SW Analog Lab, ktorý už poznáme z predchádzajúceho testu. Tlačidlá majú rovnaké funkcie ako na verzii Essential. Pod sekciou sú tri tlačidlá voľby módu kontroleru.

-Vpravo od centrálnej sekcie je v rade 9 encoderov, pod nimi 9 ťahových potenciometrov (faderov) s 9 tlačidlami. Na ľavej strane sú tri okrúhle tlačidlá v  zvislom usporiadaní pod sebou na voľbu banky parametrov priradených k ovládacím prvkom.

Pod sekciou je na paneli vytlačený popis niekoľkých parametrov dostupných po stlačení príslušnej klávesy, tento raz z pravej časti klaviatúry. Tieto parametre slúžia pri programovaní funkcií jednotlivých ovládacích prvkov priamo na kontroleri, bez použitia počítača a editora.

 

K usporiadaniu jednotlivých sekcií ovládacích prvkov na hornom paneli poznamenám už len to, čo aj pri predchádzajúcom teste kontroleru od Arturie (a žiaľ netýka sa to len Arturie). Usporiadaniu padov vľavo a faderov a encoderov vpravo na paneli jednoducho nerozumiem. Pre mňa ako klávesáka je to skrátka presne naopak než ako by som to čakal. Pri každom ďalšom kontroleri, ktorý prichádza na trh s týmto usporiadaním len krútim hlavou. Na túto tému som už vo viacerých testoch popísal dosť, takže sa nebudem opakovať.

 

Ovládacie prvky

K ovládacím prvkom iba doplním, že všetky tlačidlá sú kvalitne vyhotovené, zapustené  akoby hlbšie do panelu, takže ich ovládacie plochy len jemne vyčnievajú. Majú nízky zdvih s jasne definovanou polohou stlačeného tlačidla. Pôsobia elegantne a dobre sa ovládajú. Použité encodery poznáme už z predchádzajúcich nástrojov Arturia a dokonca aj ich plastové antracitové čiapočky. (Tie by som možno na takomto nástroji radšej videl v inom, hodnotnejšom vyhotovení.)

Ťahové potenciometre majú 50 mm dlhú dráhu a plynulý chod. Ich čiapočky vykazujú len miernu vôľu pri pohybe do strán, čo je len dobré.

 

Klaviatúra

Ako som už spomínal na začiatku, nástroj je osadený kvalitnou polovyváženou syntetizátorovou klaviatúrou s funkciou Aftertouch. Klaviatúra je príjemne hrateľná, dosad kláves je presne definovaný rovnako aj prechod do spustenia a ovládania funkcie Aftertouch. V prípade verzie so 49 klávesami je naľavo od klaviatúry umiestnená sekcia s kolieskami modulácie a ohýbania tónu. Okrem nich tu sú ešte umiestnené tlačidlá pre funkciu Chord pre klaviatúru, tlačidlo transpozície a pod nimi dve tlačidlá pre oktávový posun.

 

pady_keylab
 

Pady

Dynamické pady s RGB podsvietením sú tiež rovnako nízkozdvihové a hoci to nemám potvrdené a výrobca o tom nikde nepíše, predpokladám, že sa jedná o inú generáciu padov ako na predchádzajúcich nástrojoch Arturia, resp možno je iný subdodávateľ. Pady na tomto nástroji nevykazujú nežiadúci „dvojklik“ pri ich stlačení na okraji, ako to bolo pri starších modelov. Dobre reagujú na dynamiku. To, že vykazujú nižší zdvih, je oproti starším padom, alebo padom u konkurenčných produktov možno trochu nezvyk, ale sú veľmi dobre hrateľné a užívateľ si na ne rýchlo zvykne. Ich podsvietenie, ako aj farby sú nastaviteľné a užívateľ si tak môže farebne odlíšiť pady s rôznymi funkciami.
 

keylab_rear

 

Zadný panel

Zadný panel už tradične patrí okrem vypínača hlavne konektorom, ktorých má Keylab 49MK2 požehnane. Poďme ale po poriadku. Pri pohľade na zadný panel sprava: hlavný vypínač, konektor pre pripojenie napájacieho adaptéra, USB konektor pre spojenie s počítačom. Nasleduje CV In. Jeho súrodenci sú umiestnení na opačnej strane zadného panelu, ale to sú všetko výstupy a keďže v tomto prípade ide o vstup, je logicky zaradený sem. Tým sme zároveň načali silnú stránku tohto kontroleru. V oblasti konektorov riadiaceho napätia (CV) toho ponúka naozaj veľa. CV in dokáže transformovať na klasický MIDI CC, ktorý pošle do MIDI OUT alebo USB MIDI, čo je šikovná vec. Ďalej sa tu nachádzajú konektory na pripojenie Sustain pedálu a Expression pedálu. Vedľa nich sú tri konektory označené AUX1, 2 a 3, ktoré sú voľne užívateľsky definovateľné či už na pripojenie spínača, alebo Expression pedálu. Nasledujú konektory DIN a síce MIDI IN a OUT a CV výstupy: MOD1 a MOD2, Gate Out a Pitch Out. Tu je vidieť, že Arturia myslí aj na užívateľov analógových nástrojov a modulárov. Sama tiež vyrába nástroje, ktoré CV konektivitou disponujú a tak je jasné, že do svojho portfólia zaradila aj kontroler, ktorým môže užívateľ všetko pohodlne ovládať. Veľké plus!

 

Inštalácia, software, používanie

Čo sa týka inštalácie, tu platí všetko to, čo som popísal už pri teste predchádzajúceho kontroleru. Dve základné aplikácie sa vám postarajú o všetko, Arturia Software Center má na starosti správu licencií a updaty, či už zakúpeného softwaru od Arturie, alebo tých pluginov, na ktoré máte automaticky nárok pri zakúpení kontroleru. Všetko funguje, ako má a užívateľ je informovaný o nových verziách pluginov, driverov alebo firmvéru pre kontroler. Po kliknutí na ich akceptáciu sa automaticky stiahnu a nainštalujú. Toto skrátka Arturii funguje veľmi dobre už roky.

Druhá aplikácia MIDI Control Center je rozhranie na nastavovanie parametrov kontroleru, úpravu vlastných máp pre rôzne nástroje a následnú správu ich knižnice. Opäť k tomu nemám čo dodať, všetko funguje ako má.

V balení sú aj registračné karty na Analog Lab 3, Piano V a Ableton Live Lite. Analog Lab som už spomínal v predchádzajúcom teste, takže sa k nemu už nebudem vracať. Prepojenie kontroleru a Analog Lab 3 je na príkladnej úrovni. Užívateľ sa s orientáciou v rozhraní rýchlo zžije. Kontroler má v sebe preddefinované ovládacie mapy pre všetky bežné DAW. Stačí si vybrať správnu mapu, v DAW nastaviť patričný port a všetko fičí ako má. V User móde môže užívateľ všetkým ovládacím prvkom okrem centrálnej sekcie nadefinovať ľubovoľné MIDI CC, Noty, RPN a NRPN parametre na rôznych MIDI kanáloch a zadefinovať rôzny stav podsvietenia ovládacieho prvku, v prípade padov aj jeho farbu. Celé toto nastavenie je možné pohodlne urobiť v aplikácii MIDI Control Center, nástroj však umožňuje editáciu parametrov jednotlivých ovládacích prvkov aj priamo, bez použitia počítača. V krabici ešte nájdete priložený USB kábel a akýsi USB HUB, ktorý zabezpečuje eliminovanie zemniacej slučky. Príjemným doplnkom je sada magnetických kartičiek s názvami funkcií namapovaných jednotlivým ovládačom, pre rôzne DAW. Kartičky stačí priložiť k panelu s preddefinovanými tlačidlami pre DAW a držia na svojom mieste.
 

 

Záver a hodnotenie

Arturii sa podarilo priniesť na trh veľmi vydarený kontroler so skvelou konektivitou a možnosťami, ktorý môže zaujať dôležité miesto ako riadiace centrum v štúdiu alebo na pódiu a zabezpečiť užívateľovi pohodlné ovládanie všetkých nástrojov v zostave, či už ide o digitálne nástroje,  softverové virtuálne nástroje, alebo analógové moduly.

 

 

PLUSY:

- solídne celokovové vyhotovenie

- výborná polovyvážená klaviatúra s Aftertouchom

- prehľadný ovládací panel

- celkovo podarený design

- slušná SW výbava

 

MÍNUSY:

- kontroler nepodporuje SysEx

 

ROBERT HUBEK

Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk* Cena: 449 € (Keylab 49) 499 € (Keylab 61)

 

keylab_49_61

Článok patrí k časopisu: