BARBORA BOTOŠOVÁ * Roshambo (recenzia CD)

botosova
BARBORA BOTOŠOVÁ
Roshambo

Vlastný náklad
****1/2

Na albumoch Barbory Botošovej je sympatická veľmi dobrá atmosféra vyplývajúca z obklopenia sa nádherne talentovanými muzikantmi. O albumoch hovorím preto, lebo sú už dva. „Colors of my life“ (2019) bol debutom ženy – primášky, na ktorý sa čakalo dlho. Aktuálna dvojka „Roshambo“ prichádza po dlhom čase, počas ktorého vyšiel singel/video „Devloro“ (2020). Oba albumy sú hudobne prepestré, hutné s veľmi šťavnatým a pre naše pomery až exotickým výsledkom.

Albumy Barbory Botošovej, vynikajúcej huslistky, nie sú seba- či sólo prezentáciou, upriamením na jeden nástroj, kde prítomné zloženie muzikantov tvorí pozadie, či nebodaj vatu. Prvý album vyšiel pod hlavičkou Barbora Botošová and Friends. Na obale čerstvého albumu sú ako special guests uvedení: Monika Bagárová, Igor Kmeťo jr. a Tomáš Botló. To však nie sú jediné mená spevákov, ktorých je na albume naozaj požehnane: Michaela Bobeková, Agata Siemaszko, Viktória Barošová, Ricco Šarkózi. Výpočet hostí je však oveľa väčší a v hudobnom výsledku je úžasný navrstvený muzikantský výsledok. Spomeňme cimbalistu Marcela Comendanta, zástup gitaristov: Breza, Petruf, Koleda, Milko, dychovú sekciu: Pavol Jeňo (trúbka) Mário Gapa Garbera (saxofón). Pri toľkom virvare muzikantov sa sólo hra na husliach často vynára a skôr obohacuje premyslene vystavaný aranžmán.

cd_shop

Voči ľudovej hudbe a jej interpretácii často vládne druh stereotypu. Či už cez vnímanie alebo doslovnej interpretácií melodického a harmonického odkazu.  Máme vysoko kvalitné, či nadšenecké ľudové hudby, synthpopové šlágrové podoby, domácu world music ktorej vládne gitarové pesničkárstvo a potom Barboru Botošovú. Tá ponúka zaujímavejšie a azda aj neopočúvané fúzie rómskej hudby. Celkový charakter plný fúzií treba určite pripísať šikovnej práci Eugena Botoša (aranžmá, basgitara, klávesy, náhrávanie, mix).

Základom albumu je rómska pieseň, rómsky jazyk. Každý z deviatich albumových kúskov má pripravené prekvapenia (8 + 1 bonus). Ponúkam, no nepriradím žánrový kľúč ku každej skladbe: balkánska hudba s orientálnymi prvkami, flamengo, gypsy gospel blízky k talianskemu nádychu, rockové prvky hutnej sólovej gitary, manouche ale aj gypsy jazz, swing, dubstep. Kto hľadá a chce nájsť, nájde napríklad melodickú inšpiráciu z uhorského tanca Johammesa Brahmsa. Pred bonusom našla miesto celá plejáda zoskupenia Divé maky, občianske združenie, ktoré podporuje mimoriadne nadané rómske deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.

„Roshambo“ sa miestami prikláňa k synthpopovému krídlu, chvíľami odbočí až do výraznej fúzie s jazzom a orientálnymi prvkami. Čo chýba do plného hodnotenia? Možno samostatný, čo aj malý priestor, kedy počujeme viac samotnú Barboru Botošovú. Album plynie na jeden poslucháčsky dych, je v ňom čo objavovať a nachádzať. Mnohí sóloví hráči by sa od konceptu nahrávky Barbory Botošovej mohli učiť.  Roshambo totiž najlepšie vystihujú prívlastok silne komunitný, neskutočne energický a nadštandardne  muzikantský album.