BEHRINGER KM-1700 * PA zosilňovač (test)

behringer_km1700

            Ku základným komponentom ozvučovacieho systému neodmysliteľne patrí aj koncový zosilňovač. Hoci dnešná doba priniesla aj v tomto segmente zvukovej techniky veľa zmien a čoraz väčšiu obľubu si získavajú aktívne systémy spájajúce výkonový zosilňovač, reproduktor a nezriedka aj speaker processing do jedného celku, stále istá časť zvukárov preferuje klasickú koncepciu oddeleného zosilňovača a reprosústavy. Dôvodov je viac. Jedným z nich je modularita, ktorej výhodou je ľahká nahraditeľnosť podobným alebo ekvivalentným komponentom v prípade poruchy. Ak sa poškodí čokoľvek u aktívneho systému, je bohužiaľ nutné vymeniť celý reprobox. Takisto je u tejto konfigurácie jednoduché rozšírenie výkonu pridaním ďalších komponentov, či silnejšieho zariadenia. Tiež sa pokladá za výhodu mať silový prívod na jedinom mieste pódia a nemusieť osobitne ťahať napájanie ku každej strane pódia, čím sa obmedzí riziko vytvorenia zemných slučiek, tvoriacich rôzne rušivé brumy. Skrátka, každá koncepcia má svoje plus aj mínus, a rozhodne sa ani dnes v dobe módnych „aktívok“ nedá povedať, že tradičná konfigurácia ozvučenia s výkonovým koncovým zosilňovačom (prípadne viacerými) a pasívnymi reproboxmi je už passé. Firma Behringer, známa výrobou najrozličnejších zariadení určených pre hudbu a ozvučenie, tiež prišla so svojím výrobkom na tomto poli – koncovým 1700W zosilňovačom KM-1700. A ja som sa rozhodol tento výrobok otestovať a podeliť sa o svoje dojmy.

 

Vzhľad

            Zariadenie má klasické rozmery 19“ rackového modulu o výške 2U, samozrejmosťou sú uši s otvormi pre montážne skrutky, keďže je určený pre montáž do racku. Pre prípad, keby ho ale niekto chcel používať ako stolný prístroj, má na spodnej strane gumové nôžky. Skrinka je pevná a mala by vydržať aj menej ohľaduplné zaobchádzanie. Dizajn je striedmy, prostý a bez akýchkoľvek výstredností, čo sa mi veľmi páči. Nenájdeme tu žiadne ligotavé štylizované ozdobné prvky, ani nič iné, čo by budilo pozornosť. Sú tu iba najnutnejšie ovládacie prvky – na prednom paneli je dvojica volume potenciometrov L a R, LED indikátory vybudenia, prebudenia, tepelnej ochrany, režimu Mono, sieťový vypínač, a samozrejme LED indikáciu napájania, v nezvykle bielej farbe. 

            Pohľad dozadu presvedčí, že sa jedná o profesionálny prístroj, ktorý si poradí v rôznych scenároch možného zapojenia v audio reťazci. Predovšetkým je tu bohatá konektivita, umožňujúca pripojenie rôznych typov zdrojov signálu. Okrem dnes už tradičných XLR vstupov tu nájdeme aj 6,35“ TRS jack zdierky a takisto RCA konektory. Znamená to, že na prístroj môžeme ľahko a bez problému pripojiť napríklad profesionálny mixpult, ktorý má symetrické XLR výstupy, ale poradí si aj s malým jednoduchým mixpultom v skromných podmienkach skúšobne, kde obvykle nachádzame 6,35“ TRS jack výstupy. A sklamaní neostanú ani DJ-i, ktorí majú svoje mixy vybavené obvykle RCA výstupom. Toto všetko ešte viac spríjemní fakt, že prístroj má voliteľnú vstupnú úroveň signálu v troch úrovniach. Dá sa teda ľahko nastaviť vhodná vstupná citlivosť podľa použitého zdroja signálu. Na zamedzenie prebudenia vstupov, ochranu výkonovej sekcie, pripojených reprosústav a vlastných uší je možné aktivovať limitér, ktorý nepustí signál za adekvátne hodnoty a zamedzí nepríjemnému clippingu v špičkách pri vybudení naplno, kde trpia repráky aj kvalita zvuku.

 

            Výstupy tiež možno pripojiť dvojakým spôsobom – buď profesionálne cez osvedčené konektory Speakon, alebo ako alternatíva sú tu aj montážne „hniezda“ na priame pripojenie drôtov bez konektorov. Zosilňovač vie pracovať v troch režimoch – ako tradičný stereo zosilňovač, kde oba kanály, L aj R, pracujú nezávisle s vlastným signálom. Druhý režim je Mono, kde sú vstupné signály L a R zmiešané do jedného súčtového, a ten je nezávisle zosilňovaný oboma sekciami a posielaný do oboch výstupov. Tretím režimom je Bridge, ktorý je vlastne podobný ako režim Mono, ale výstupné sekcie sú pri tomto režime spriahnuté spolu a dodávajú spoločný súčtový výkon. Tento režim sa obvykle používa, keď sa zosilňovač používa na kŕmenie basovej sekcie (ako budič pre subwoofer či viac subwooferov).

            Vzadu nájdeme ešte napájací 230V eurokonektor, volič napájacieho napätia, tlačidlo na vypnutie elektronickej poistky, a dva úctyhodne veľké ventilátory o priemere len o málo menšom než výška skrinky prístroja. Tie v kombinácii s perforovanou čelnou stenou zabezpečia spoľahlivé chladenie zariadenia, kde vzduch voľne prefukuje celým priestorom skrinky prístroja. Chladenie teda výrobca poňal dosť veľkoryso a predimenzovane, za čo ho ako zvukár musím pochváliť. Ventilátory sú ale pomerne tiché a kultivovaného chodu, nečakajme žiadnu „leteckú turbínu“. Zosilňovač pri normálnej prevádzke netrpí nadmerným prehrievaním, ani pri trápení v rozhorúčenej skúšobni sa príliš veľmi nezahrial. Vyzerá teda, že by nemal mať tendenciu ku odpáleniu výkonových prvkov teplom, či ku usušeniu elektrolytu filtračných kondenzátorov zdroja, čo sú zvyčajné problémy podobných zariadení. Len je treba zabezpečiť voľný priestor vpredu aj vzadu, aby mala dvojica veľkých vetrákov čo preháňať. K spoľahlivosti by mali prispieť aj ochrany proti skratu, preťaženiu, napájacím špičkám a prehriatiu.

Zvuk

            Testovanému prístroju nie je naozaj čo vyčítať, čo sa týka kvality zvuku. Vďaka veľkorysej výkonovej rezerve bol zvuk nástrojov aj spevu čistý a precízny aj pri vysokej hlasitosti. Žiadne šumy, brumy, huhlanie, žiadna chlpatá guľa. Z reproduktorov šiel artikulovaný a presný zvuk s vysokou dynamikou a verným podaním transientov. Vyskúšal som ho v dvoch typických situáciách, ako zosilňovač pre ozvučenie živej hlasnej rockovej kapely, aj na ozvučenie klasického dua speváčky a keyboardu. V oboch prípadoch bol výsledok výborný. Detaily a oddelenosť nástrojov od seba ma naozaj presvedčili. Výkonová rezerva je dostatočná, 2x800W/ 4 Ohm, či 2x400W/8 Ohm, či 1700W/8 Ohm v režime Bridge.

            Ku vernosti prenosu prispieva aj technológia ATR (Accelerated Transient Response), čo je vlastne marketingový termín pre pracovnú triedu H. V princípe to znamená prácu zdvojeného koncového stupňa v dvoch rozdielnych pracovných výkonových hladinách. Pre malé tiché signály sa používa pomocný malý zosilňovací stupeň v tradičnej triede AB, ktorý je naladený na optimálny pracovný bod pre dobrú účinnosť a pomerne malé výkonové straty. Akonáhle ale príde na vstup silnejší signál (napríklad úder bubna, fortissimo spevu a podobne), zapína sa za normálnych okolností vypnutý druhý, podstatne silnejší výkonový stupeň, naladený na vysokú účinnosť pri veľkom signále. Keďže tento prídavný stupeň sa otvorí iba v prípade potreby vysokého výkonu v špičke a mimo nej je neaktívny, nezaťažuje zbytočne napájací zdroj, a nehreje sa. To má za následok čisté a nezahltené podanie silných perkusívnych zložiek signálu, pri udržaní vynikajúcej účinnosti, nízkych tepelných strát, a zároveň čistého a neskresleného spracovania tichších zložiek. Elegantné riešenie, ako dosiahnuť vysoké výkony bez zbytočných tepelných strát, pri zachovaní kvality zvuku a presnosti odozvy v rýchlej výkonovej špičke.

 

Záver

Tento PA zosilňovač podľa mňa uspokojí široký rozsah rôznych skupín užívateľov, od amatérskych zvukárskych nadšencov, DJ-ov, rôzne druhy kapiel, kluby, až po profesionálnych zvukárov, ktorým sa kvôli priaznivému pomeru ceny a kvality oplatí mať vo svojom amp racku aj zopár identických kusov ako zálohu, ak zlyhá niektorý z primárnych zosilňovačov. V jeho prospech hrá kvalita zvuku, výborný prednes dynamiky, slušný výkon, akceptovateľná hmotnosť, slušné spracovanie, a naozaj priaznivo nastavená cenová hladina. Verím, že si nájde miesto u mnohých záujemcov, ktorí hľadajú presne takéto zariadenie.

 

MICHAL KYSEĽ

 

 

Distribúcia: BaSys * www.basys.sk * Cena: 220 € aktuálna akcia -28% = 158,90 €

Článok patrí k časopisu: