HVOZD * Krehkou krajinou (recenzia)

hvozd

HVOZD

Krehkou krajinou

Slnko Records

Bratislavská kapela Hvozd sa už dávno stala významným pojmom na slovenskej alternatívnej hudobnej scéne. Po vydarenom debutovom albume „Po kopcoch v županoch“ (2010) sa na dlhé roky odmlčala, no opäť je tu. Prvou lastovičkou bolo vydanie albumu „Starý Hvozd“ (2021), ktorý je kompiláciou troch minialbumov mapujúcich históriu kapely a obsahuje remasterované pesničky z rokov 2001 – 2005. Začiatky Hvozdu boli charakterizované značnou inšpiráciou českou undergroundovou hudbou a poéziou. Neskôr sa posunul k osobitému šansónovo-kabaretnému výrazu. V roku 2022 vyšiel druhý radový album kapely Hvozd, nazvaný „Krehkou krajinou“.

Jadrom a srdcom Hvozdu sú naďalej sestry Lucia Chuťková (klavír, syntetizátory) a Ivana Tirpáková (akordeón). Obidve tiež spievajú a sú autorkami hudby. Základnú zostavu kapely momentálne dotvárajú basgitarista Peter Čaputa a bubeník Juraj David Raši. Hvozd je známy dôrazom na rozmanité a svieže aranžmány pesničiek a oproti debutu účinkuje na albume „Krehkou krajinou“ naozaj početná dychová sekcia: trúbky (Karol Šípoš a Robo Kolář), saxofóny (Ján Slezák a Miro Tóth) a trombón (Branislav Belorid). Jednu pesničku obohacuje aj gitara Maja Džubáka.

Akordeón na tomto albume ustúpil do úzadia a hlavné slovo majú klávesové nástroje. Pesničky mi v porovnaní s debutom znejú viac jazzovo, no nechýba obsažnosť a poetika šansónu, ihravosť kabaretu a často ani punková energia. Keď sa akordeón ozve trochu výraznejšie, napríklad v pesničkách „Vesmír“ či „Hostina“, je to príjemné osvieženie. Autorkou väčšiny textov je Ivana Tirpáková, dva napísal Michal Baláž a jeden je zhudobnenou básňou Federica Garcíu Lorcu. Hudba aj texty na albume fungujú v harmonickom celku a spolu vytvárajú krehkú krajinu, ktorú možno nájsť v každom z nás.

Hlasy speváčok aj zvuky hudobných nástrojov maľujú ornamenty pripomínajúce dynamické kresby Ivany Tirpákovej v booklete a sýto dekorovaný obal albumu (maľba pozadia: Viktória Hrončoková). Text i videoklip titulnej pesničky – nežnej balady „Krehkou krajinou“ - dozreli pod vplyvom vojnových udalostí na Ukrajine. Záverečnú pesničku s názvom „Prší 6“ (ktorá je živou verziou úvodnej pesničky „Je čas ísť“) nahral Hvozd v brnianskom klube Alterna. Celý album venovala kapela Hvozd kapele Psí vojáci (ku ktorej bola často prirovnávaná), hlavne jej zosnulému frontmanovi Filipovi Topolovi.  Najviac ma zaujala pesnička „Vesmír“, s až manickými náladami vykresľujúcimi krehkú rovnováhu života a celého vesmíru, a pesnička „Blúznili blázni“, posmeľujúca k prekonaniu strachu a kráčaniu za svojimi snami, aj keď človek pri tomto úsilí niekedy vyzerá ako blázon.

Slovo „hvozd“ označuje hlboký, rozľahlý, často pohraničný les. Vidím tu určitú paralelu s najnovším albumom kapely Hvozd: pesničky majú hĺbku, majestátnosť a svojou hravosťou rúcajú hranice. Lesy sú pre život nesmierne potrebné. Aj tie hudobné.

****1/2