JANA A JA * Lesokruhy (recenzia CD)

janaaja

Jana a ja - projekt pesničkárky, lyric-popovej speváčky Jany Krčmárovej. Pod pesničkárstvom si zvykneme predstaviť folkáčsku gitaru, no silné vyjadrenia pocitov a nálad prichádzajú tiež spoza kláves či syntetizátorov. Dobré speváčky sa vždy vedia obklopiť dobrými muzikantmi natoľko, aby sa na koncerte úplne odovzdali spevu. Janu Krčmárovú sme mohli vídať naživo buď sólovo s klávesami alebo v komornej zostave s flautou či klarinetom.

Debutový album Jany a hudobníkov točiacich sa okolo jej piesní si vzal pod krídla Ľubo Šrámek (klavír, synth, aranžmán, produkcia, post produkcia). Na výsledný charakter celku Jana postupne upozorňovala zverejnením videí, čím poodkrývala polovicu desaťskladbovej nahrávky. V dobe streamingu, uploadu a downloadu vyznejú jednotlivé skladby ako príjemné experimenty okolo poetickej speváčky. V komplexe je však album prepestrý, prehustený, prevrstvený. Spev s výpoveďou miestami tvoria závoj pekných sprievodov na pomedzí džezu, swingu, filmovej až scénickej hudby. V prúde počúvaných piesní sa vám kratučká inštrumentálka úplne zleje s celkom. Pokým si jednotlivé skladbičky nepovyberáte starostlivým počúvaním, preletíte pohodovou atmosférou v jednej línii.

Až šestnásť hudobníkov prispelo do Janiných skladieb. Základnú zostavu popri Šrámkovi tvorí Juraj Griglák (basgitara), Pavol Bereza (gitara), Marián Ševčík (bicie). Ďalší hudobníci sú uvedení ako rovnocenná súčasť projektu a celkového soundu – sláčiková sekcia v podaní Mucha Quartet a dychová sekcia (flauty, trúbka, lesný roh). Až na inštrumentálnu „Po lete“, kde sa gitara s klávesmi predvádzajú vo flamenco-jazzových variáciách, nástroje na celom albume hrajú pokojne, civilne s nostalgickou zasnenou atmosférou. Džezové aranžmány nie sú až tak technicky zviazané ako na Vlčích makoch (projekt Jany Kozákovej). Taktiež nie sú prekombinované a improvizačne nespútané v rozsiahlych častiach ako u Ľudových mladistiev. Oproti iným speváčkam sprevádzaných klávesami však chýba razantná zmena v obsadení skupiny, alebo ponechanie priestoru pre komornejšiu atmosféru. Ak sú aj náznaky nástupu len synth + flauta, po chvíľke sa hlási o slovo rytmika. Zoskupenie ponorí poslucháča do hudby a speváčku zanechá bez výraznejšieho sólového priestoru. Pritom by na rozčerenie atmosféry celku stačila len jedna úplne komorná skladbička.

Celý ten atmosferický až scénický sound projektu však k poetickým voľnoveršovým obrazom Jany, autorky hudby aj textov, patrí. Jej debut je i zaujímavou prehliadkou muzikantov a možno ho nazvať projektom zoskupenia. Ako pri každom vydarenom debute aj v tomto prípade želáme všetko dobré a dobrý pocit z vypočutej tvorby čím skôr obhájiť ďalšou nahrávkou.

**** (4/5)