J.J. CALE * Roll On (recenzia CD)

j_j_cale_roll_on

Oklahomský rodák, skladatel, zpěvák a multiinstrumentalista J.J. Cale vydal v roce 2009 u labelu Rounder Records své poslední studiové album Roll On, jež se objevilo letos v květnu v nabídce vydavatelství Universal.

Tvorba J.J. Calea, který zemřel v roce 2013, bývala často nazývana „laid-back“ čili pohodová, uvolněná. Byl též zakladatelem tzv. „Tulsa sound“, podle města v Oklahomě, jakési směsi blues, country a r’n’r a byl jedním z nejvlivnějších skladatelů a kytaristů rockové historie. Eric Clapton v něm našel obrovskou inspiraci a Caleovi vděčí za své největší hity, After MidnightCocaine.

J.J. Cale však psal nejen pro Claptona, ale jeho písně hráli také The Band, Lynyrd Skynyrd, The Allman Brothers, Waylon Jennings, Johnny Cash, Captain Beefheart, Tom Petty, Santana, Beck či Chet Atkins.

J.J. Cale na albu zní trochu umírněně až unyle (country Leaving In the Morning), jinde nezvykle (v nadžezlém swingu Who Knews ulítlým scatováním) nebo se ironicky strefuje do svého bývalého „já“ (Former Me).

Memphiský shuffle Down To Memphis by si zase zasloužil méně potlačenou kytaru. Nervní atmosférou a jemným předivem se honosí píseň Where the Sun Don’t Shine. Kdo si u J.J. Calea oblíbil obligátní boogie, bude nadšen skladbou Strange Days, opentlenou nástroji, jako jsou pedal steel kytara, banjo a mandolína. Cherry Street s country-rockovou mezihrou, je zase se stejného těsta jako After Midnight. Jako naprosté zjevení působí Fonda-Lina, tu s názvuky funky, jinde evokující soundtrack béčkového filmu. Titulní skladba Roll On vzešla ze spolupráce Calea s Claptonem, jejichž kytarový duel a bicí Jima Keltnera popohánějí blues-rockový groove. Je-li libo rock’n'rollu v jeho dřevní podobě, a to i s honky-tonk piánem, je zde píseň Oh Mary.

Celé album zní trochu ležérně, ale J.J. Cale byl ve studiu puntičkářem a nevydal by žádný polotovar. Nahrál zde většinu nástrojů sám (kytary, baskytaru, klávesy, bicí atd.) a jeho osobitost je v nahrávce cítit na každém kroku, ať už si pohrává s džezovými motivy, oklahomským folkem, boogie či blues-rockem.

J.J. Cale se na albu Roll On do ničeho nenutí, zůstává svým a vždy bude v historii rockové hudby znám coby unikátní talent, ten, co proslavil druhé. Toto album, které mu vyšlo v sedmdesáti letech, se může jevit jako bilanční, třeba i tím, jak se J.J. Cale v poslední písni alba Bring Down the Curtain jakoby loučí s dlouhou hudební kariérou a chce za sebou zatáhnout oponu.

****