KARPATSKÉ CHRBÁTY * XXXXX (recenzia CD)

karpatske_chrbaty

Karpatské chrbáty nie sú prvými ani poslednými, ktorí nanovo nahrali svoje piesne a vytvorili z nich výberovku. 5 krížikov symbolizuje jubilejný vek, ktorý dosiahli niektorí členovia kapely a X potvrdzuje desiatu nahrávku v diskografii kapely. Vynovených devätnásť skladieb  pochádza z ôsmich albumov. Pocty umiestnenia na výberovke sa nedostalo skladbám z Canis Carpaticus (2009).

Album drží šťavnato pohromade už od prvej skladby Keď som pásol matrace. Nový, dravý a aktuálny zvuk skladbám veľmi pristane a vtiahne do rockpunkovej alternatívnej nakladačky ako na dobrom koncerte. Setlist výberovky vám nedá vydýchnuť nahustením skladieb vedľa seba či slovným prepojením (spomeňme Kocába, Pavlíčka, Lasicu, Kaščáka, Nvotovú, pribíjanie klincov, pokriky, výkriky…). Nanovo nahrať skladby má výhodu v nových aranžmánoch či vo zvukovom vyvážení poprehadzovaných skladieb z rôznych období. Chronologické usporiadanie výberoviek má svoje úskalia slabšieho a silnejšieho obdobia. Preto je naozaj lepšie pomixovať staré s mladými a hitovými v novom obleku, ak nie sú časové možnosti na živák.

Ak niekto nepozná KCH, ide o zoskupenie ktorého súčasťou je Braňo Jobus – spevácky aj textovo. Texty sa točia či už okolo zvieratkovskej témy (Had nemá vlasyZajaceHroch Karol), základ Jobsových kníh pre deti, alebo vychádzajú z reality sociálnych vzťahov vyjadrených priamočiarym a postpubertálnym slangovým štýlom (Dobre je, keď sa huba oblejeZavrela ho a on zostal domaZavri si konečne hubu). Táto druhá tematika sa pretavila v zoskupení Vrbovskí víťazi (priemyselný folklór) a v projekte Abusus (elektronické podmazy na antialkoholické témy). Braňo Jobus je neprehliadnuteľnou postavou scény s prívlastkom alternatívna. Svojím úprimným vyjadrovaním, patriotizmom a motivačnými príbehmi zo života sa vie priblížiť širokému publiku. Výberovka KCH sa textami približuje k poézii denného života s iskrou recesie (podobne ako L+S+F, Lojzo, Horkýže Sliže). Jobus v piesňach s obľubou pracuje s prehnanou artikuláciou a operným výrazom polovážneho pátosu a komiky, čo spája všetky jeho projekty.

Bolo by chybou pri KCH nespomenúť skvelú gitaru Miroslava Kusého. Vyčistené územčisté riffy a sóla vyznejú oveľa nápaditejšie spolu s podporou basgitary Romana Klča. Štvoricu KCH uzatvára Peter Hrdina na  bicích. Štvorica podpísaná pod XXXXX stála aj pri debute (spolu s trúbkami Štefana Slabého) a následne všetkými albumami. Vynovená dychová sekcia z pôvodných nahrávok je zastúpená v ostrých trúbkach Mareka Bielika (Art Music Orchestra) a saxofónoch Petra Kohouta (BLAS, CHVM). Ženský spev patrí Lenke Dubeňovej známej z hosťovačiek na Jobusových detských projektoch

Čo chýba albumu do plných piatich krížikov? Azda úroveň, ktorú KCH ani nechcú dosiahnuť – masívny úspech, hitovosť. Štýl, ktorý je až príliš vlastný, prízemný, sebaistý, sebastredný ale poctivý, úprimný a vytrvalý hudobne i textovo dostal čerstvý a šťavnatý rockový kabát.

Juraj Gonšor