LASH&GRAY * Blossoms of Your World (recenzia CD)

lashgrey

Kristína Miháľová a Jakub Šedivý. Kristin Lash a Jakob Gray. Lash&Gray. Chvíľu som mal problém zvyknúť si na stabilný názov zoskupenia, o ktorom sa píše a hovorí čoraz viac a zaslúžene. Vývoj názvu akoby evokoval hľadanie sa vo vodách príbehového pop soulu. Poznávacím znamením je profesionálna a prirodzená angličtina, Kristínin vyzrelý spev a Jakubova sofistikovaná prstová technika hry na (elektro)akustickej gitare. Na debute „Sleepin' With The Lights On“ (2020) bola jedna slovenská skladba a v slovenčine nájdeme pár skladieb aj na ich YT kanáli, no zoskupeniu predsalen viac svedčí angličtina. Slovenčina má v ich podaní guľatú výslovnosť s dôrazom na druhú slabiku, ktorá nemusí iritovať len prudérnych zástancov slovenskej výslovnosti. Navyše soulovanie na slovenský spôsob pristane skôr Zuzke Mikulcovej.

Dvojica si na albume prizvala hostí svetového formátu Brandon Combs (bicie), David Hodek (bicie), Bryan "B Dub" White (basgitara) a sláčikové trio: Asalmas, Malinjak, Marek (S.V.A. Trio). Album bol nahrávaný v Bratislave, Prahe, Los Angeles. Nahrávka vo výsledku pôsobí ucelene, vyvážene a ako celok drží najmä jadro albumu.

Energickosť mladej hudby počuť už od úvodnej „After War“. Kolosálnosť aranžmánov v úvode vystrieda pokoj a komornosť – dominancia albumu. Hutnosť prítomných hostí odznie ešte v tretej „Alone“, kde výrazne zaujme sláčiková sekcia. Viacerých nástrojov sa dočkáme až v záverečnej „I Am the One“.

Pritom obe, úvodný a záverečný track sú tak dobre spracované, že pri prvom počúvaní uveríme, že Lash&Gray je pomenovaním pre dobre zaranžované a vyprofilované zoskupenie. Možno ide o šikovný trik v úvode - pritiahnuť k započúvaniu sa do dua. Dvojica Lash&Gray však vedia spracovať skladby od úplnej nástrojovej intimity až do čisto vokálnych podôb. Poslucháčskym akceptovaním komornej atmosféry s jemnou prísadou hostí sa piesne na albume zlievajú do jedného príjemného sútoku harmónií gitary a precíteného frázovania v stredných polohách. Či je ozdôb na dlhých tónoch spevu veľa alebo málo? Zjavne akurát, lebo výrazne neprekážajú a patria už k rukopisu Lash&Gray. Nižšie položené tóny však Kristíninmu spevu svedčia viac, hoci zjavne radšej smeruje do výšin.

Jakubovu sofistikovanú gitaru mierne tieni spevácky výraz. Skladateľsky sú pod nahrávkou podpísaní obaja. Možno by pomohlo album vyvážiť samostatnou inštrumentálnou miniatúru, tak ako Kristína má svoju vokálnu minútku v skladbe „Brother“. Každopádne, Lash&Gray nahrali dobrý až skvelý album na počúvanie a pohodu.

* * * *