LORETTA LYNN * Van Lear Rose (recenzia CD - 2004)

loretta_lynn

Loretta Lynn je na jednej strane stelesnením hudobnej a tradície a životného štýlu amerického vidieka, na druhej strane sú neoddeliteľnou súčasťou hudby z aktuálneho CD Van Lear Rose aj dráždivé a elektrizujúce vibrácie, ktoré poznáme z filmovej hudby Pulp Fiction alebo Twin Peaks. Na prvý pohľad možno pôsobí Loretta Lynn ako dáma zo strelnice a jej hudba ako plytko vykopaný hrob ukrývajúci tajomstvo minulého leta, ale i to sú atribúty, ktoré ju spájajú s osobnosťami ako Lou Reed, Robbie Robertson, či Janis Joplin.

Na vzniku CD Van Lear Rose zanechali stopy viaceré generácie. Mladí hudobníci z Detroidu pod vedením aranžéra a producenta Jacka Whitea sú predstaviteľmi aktuálnej súčasnosti. Ich hra je na pomedzí tradície country a súčasnej garážovej alternatívy. Druhú vekovú kategóriu tvoria veci, konkrétne použité hudobné nástroje. Klasické elektrické a steel gitary, husle, elektrónkové zosilňovače, pružinové reverby atď., sa používali keď väčšina z mládencov ešte nebola na svete. Tieto nástroje, spôsob ich použitia a mixu tvoria výraznú zvukovú esenciu nahrávky, prebúdzajúcu neurčité, šteklivé informácie v našom podvedomí. Treťou generáciou je 69 ročná speváčka. Lorettin hlas však v kontexte nahrávky ani zďaleka nefunguje ako nejaká muzeálna rekvizita. Pri porovnaní s poslednými nahrávkami jej vrstovníka Johnyho Casha, ktorého nepokryte starecký prejav dodával surovému zvuku skladieb (producent Rick Rubin) potrebné kúzlo a patinu, Loretta Lynn je skôr jeho protipólom. Jej prejav je zdrojom vitality a nadčasovej energie. Zrejme aj preto sa tak dobre spája s mladými hudobníkmi. Pozoruhodné je najmä sila, s akou takéto protiklady držia pohromade.

Hudba je ako divadlo - má tisíc tvárí a kto sa naučí rozdeľovať ju podľa skutočnej hierarchie hodnôt, zistí, že čas je v nej relatívny pojem. Povedané slovami klasika: „Načo sa ponáhľať, keď aj tak ideme nesprávnym smerom?“ Loretta nič nerieši a hlavne sa neštylizuje. Zásahy producenta Jacka Whitea sú prejavom majstrovstva v svojej neviditeľnosti. Hudba na CD Van Lear Rose je usmernená iba minimálne, zato však správnym smerom. Aj preto sa jedná o magický amalgam a jednu z najsilnejších platní tohto roka.

MARTIN CHROBÁK

Vydavateľstvo: Universal, 2004

Celkový čas: 39:08