MICHAŁ TOKAJ TRIO * The Sign

Slovenské ECM - košické vydavateľstvo Hevhetia, načrelo opäť do zahraničných vôd a svoje portfólio rozšírilo o dvoch vynikajúcich poľských hudobníkov. Zhodou okolností klaviristov. Zatiaľ, čo pre Tokaja je to len jeho druhý album,  pre Wyłeżola je to už šiesty kúsok, ale prvý krát sólo. Michał Tokaj je absolvent hudobnej akadémie v Krakowe. Od roku 1993 hráva s rešpektovanými poľskými džezmenmi. V jeho portfóliu sa objavujú mená ako Jan Ptaszyn Wroblewsky, Janusz Muniak, ale aj legendárny saxofonista Bennie Maupin, s ktorým absolvoval (spolu s triom) európske turné a r. 2008 nahral aj CD Early Reflections. Pri všetkých týchto povinnostiach nemal čas na svoje nahrávky. Až teraz, a možno je to dobre. The Sign (Znamienko) je album vyzretých muzikantov – Michał Baranski, basa a Łukasz Żyta, bicie. Všetkých desať kompozícii na 58 minútovom albume je sviežich a originálnych. Tokajova osobitá hra na klavír a improvizačné schopnosti sú umocňované tvárnou a elastickou rytmikou. Hneď úvodná krásna skladba, ktorá dala názov celému albumu, nám ukáže, že toto nie je obyčajný stredoprúdový džez. Od začiatku nastúpi skvelý groove, ktorý vás vtiahne neomylne do ich sveta a už vás nepustí. Sóla nie sú o chrlení nôt, aby sa zachovala forma. Sú skôr plastické, účelné. Dejú sa tam výrazové aj rytmické zmeny. Tak je to na celom albume, či sme v lyrickejších skladbách (Magdalena; The end of the song, prekrásna Aging ) kde vyniká  basa Baranského, alebo v hravejších (Harmony in the clouds či Blues folk). Počuť tu aj známu „severskú“ melodiku, či poľský folklór a chopenovský romantizmus. No a pri Awakening by som sa skutočne chcel prebúdzať. Naozaj, skvostné „znamienko“ v katalógu vydavateľstva!

*****

Ján Graus

Článok patrí k časopisu: