MIREK KEMEL * Ryby, raci (recenzia CD)

Neviem, či sa vyplní, čo sľubujú niektorí českí recenzenti, totiž, že album Mirka Kemela Ryby, raci(Indies Scope, 2018) dostane výročnú cenu pesničkárskeho Anděla, ale ja sa k nemu budem určite rád a často vracať. Je veľmi vydarený.

Ešte predtým by slovenského poslucháča mohlo zaujímať, že Miroslav Kemel je v Česku celonárodne známy ako karikaturista z extraligy majstrov typu Renčín, Jiránek, Pálka... O tom, že je rovnako skvelý pesničkár, sa príliš nevie ani v Česku. A to je albumRyby, racijeho v poradí už tretí. Všeobecne rozšírenú predstavu, že karikaturista, ktorý každodenne uverejňuje v denníku vtipnú kresbu, musí byť rozchachúlaný aj v živote a samozrejme tiež vo svojej tvorbe piesňovej, Mirek Kemel nenapĺňa. Svojimi veľmi osobnými i bolestne vážnymi piesňovými textami potvrdzuje, že ozajstný humorista, karikaturista vníma skutočnosť a podstatu javov okolo nás presne a mimoriadne ostro. Ináč by nebol schopný prudko ju prevrátiť na hlavu len presne do toho jediného bodu, kde vyzerá absurdne smiešna. A že - zrelý päťdesiatnik - tiež veľmi presne vníma hranicu, za ktorou už humoru niet. Aj preto sú jeho naliehavé texty bez balastu, poetické, svojské, osobné až na dreň.

Hudobne sa tretí album veľmi líši od dvoch predchádzajúcich (Krajem šel anděl, 2011 a Nic víc, 2014), nahraných skôr ako verný otlačok živých koncertov, ktoré Mirek Kemel robí sám s akordeónom, alebo v dvojici či triu, najčastejšie s hercom a muzikantom Vladimírom Javorským(v českom Národnom divadle hral napríklad Hamleta). Ten aranžoval druhý album. Účinkuje aj na albume Raci a ryby, ktorého produkciu Miroslav Kemel zveril producentsky Vlastovi Konopiskému. Ten sa rozhodol pre sýty kapelový zvuk s bicími, rockovou gitarou, ktoré spolu s akordeónom skvele dopĺňajú Kemelov naliehavý spev. V niektorých expresívnych momentoch mi pripomína Mertu.

Ryby, raci je výborný pesničkársky album. Nahraných štrnásť piesní s kapelou a rôznymi zaujímavými hosťami (napríklad dlhoročný člen Chinaski Štěpán Škochna saxofón) je plných nepredstieraného citu. Melódie v aranžmánoch Vlasta Konopiského berú za srdce. Mirek Kemel je ako veľmi dobrý spevák, rozprávač svojich osobných príbehov a poeticky hutných obrazov zaujímavý, čo si môžete overiť na youtube, kde visí profesionálne dokonalý oficiálny klip Ryby, raci. Ako aj ináč, keď v ňom hrá už spomínaný Vladimír Javorský so svojou hereckou kolegyňou Pavlou Beretovou a režíroval ho ďalší skvelý český pesničkár a režisér Jakub Cermaque, ktorého album Neboj som v Novom Populári 3/17 recenzoval tiež.

****

GACO NOVOMESSKÝ