MIRO ŽBIRKA * Miro (recenzia CD)

miro

Obyčajný chalan Meky Žbirka si splnil sen. Totiž svoj najnovší album, ktorý vyšiel 18. septembra, natočil v legendárnom londýnskom štúdiu Abbey Road. Kvitujem, že si nechal zájsť chuť na polopatistický obal s fotkou parafrázujúcou rovnomenný album Beatles s chrobákmi na prechode. Cover Žbirkovej novinky je posiaty množstvom fotiek z nahrávania v ikonickom štúdiu. Idea sa zrodila v hlave jeho manželky Katky, ktorá mu takéto milé prekvapenie nachystala k jeho šesťdesiatke. Najprv nahrali dve pesničky a producentovi Robovi Cassovi sa tak zapáčili, že Mekyho nahovoril na celú dosku. V tomto prípade to nie je len metafora, album Miro totiž vychádza aj ako vinyl a Žbirka na margo toho sucho konštatoval, že je rád, že nevyhodil gramofón. Dvojalbum vlastne obsahuje dva jazykovo odlišné materiály – jeden spievaný anglicky, ktorý má pätnásť pesničiek a druhý slovensky so skromnejším počtom ôsmich trekov. Medzi hosťujúcimi sidemanmi sa objavili aj také fosílne veličiny ako Manfred Mann, či legendárny textár skupiny Cream Pete Brown, ktorý stojí za nesmrteľnými skladbami ako „White Room“ či „Sunshine Of Your Love“. A práve on sa, až na jednu výnimku, kedy si Meky vystačil so svojou poetikou, podpísal pod texty anglickej časti dvojalbumu. Aranže sú vzdušné a príjemné, nosový Mekyho hlas sa nesie na vlne eufórie z práce v raji každého beatlesofila. Trochu škoda, že k nahrávaniu nedošlo o pár rokov skôr, keď bol v lepšej hlasovej kondícii. Zásadnou postavou sprievodnej štúdiovej skupiny je pán Pearse MacIntyre, ktorý sa postaral o väčšinu gitarových, španielkových aj klávesových partov. Nielen nahrávanie, ale aj mixáž a mastering albumu boli realizované v Abbey Road Studios. Ako audiofil nemôžem nespomenúť fakt, že sa tam počúvajú búdy Bowers & Wilkins cez zosilňovače Classé. Azda najviac sa mi páči pohodovka „I´m With You“. Slovenský disk obsahuje Žbirkove a dva Peterajove texty a predznačila ho letná rádiová kampaň, kedy na vás útočila tá, čo „Prišla z Londýna“, hádam aj v prezliekarňach kúpalísk. Príjemný album. V zásade uveriteľný, obyčajne plynúci ako Mirova kariéra bez zbytočných excesov a póz.