NANY HUDÁK * Mramorové slnko (recenzia CD)

nany

Slnko Records

Alternatívny pesničkár z Prievidze Nany Hudák rozhodne netrpí nedostatkom inšpirácie a tvorivosti: v máji 2022 vydal už svoj siedmy album „Mramorové slnko“. Tento album prináša novinky - je jeho prvým sólovým a Nany navyše vymenil akustickú gitaru za elektrickú. Príchuť neprebádaných území je tu teda prítomná od prvých tónov. Svojrázny spevák, gitarista, skladateľ a textár ide s kožou na trh a prináša desať veľmi osobných pesničiek, z ktorých na mňa dýchlo niečo dôverne známe, obyčajné, ale pritom zázračné.  V komornej atmosfére tóny elektrickej gitary, občas skreslené, tvoria more a v ňom plávajú slová. Niekedy sa vynoria či priam vyskočia do výšky, inokedy zmiznú pod hladinou, mnohokrát ich človek v hĺbke len tuší. Nanyho hlboký hlas je pokojný, no zároveň sugestívny a nechýba mu ani naliehavosť.

Úvodná pesnička „Nitra“ je pekným vyznaním lásky tomuto mestu. Nasledujúca pesnička „Druhá smrť Jany z Arcu“ nám pripomína, že zlo je večné a história sa, žiaľ, opakuje. Pri pesničke s chytľavou melódiou nazvanej „Žaba na pumpe“ som si nevdojak spomenula na haiku Macua Bašóa o žabe, ktorá skočila do rybníka. Nanyho text je záznamom prekypujúcich emócií. Nuž, životu, láske a hlavne pochybnostiam sa nedá utiecť ani autom. Do pesničky „Všetko plynie“ autor vložil nádej, že všetko bude dobré, aj keď sa práve teraz nedarí. Pesnička „Mramorové slnko“, ktorá dala názov albumu, ukrýva v lyrickej a meditatívnej hudbe poznanie, akí sme slabí oproti realite, osudu, večnosti. A často sa snažíme hľadať niečo, čo nenávratne zmizlo. V pesničke „Polovičný deň“ tiež ide o straty, hlavne o straty času a vzťahov. „Triviality“ je pesnička o ceste životom a o trivialitách, ktoré tvoria veľkú časť života a či chceme, alebo nie, formujú nás a odhaľujú náš charakter. Pesnička „Padák“ znie takmer až zlovestne a hovorí o démonoch v človeku a o hudbe ako možnej záchrane. Podobné je to i v pesničke „Prístavisko“, kde je láska „z krajiny svetla“ záchranou pred minulosťou. Album uzatvára pesnička „Gloria“ – óda na lásku príjemná na počúvanie. Hostkou v nej je speváčka a študentka bábkoherectva na VŠMU v Bratislave Emma Kováčová. Tá na záver na nahrávke poslucháčom vysvetľuje, čo je to „gobo“ (s použitím Slovníka divadelných profesionalizmov) a čo to má spoločné s ľuďmi.

Slnečné lúče reality sú niekedy poriadne zubaté alebo naopak – nepríjemne spaľujúce. Avšak „Mramorové slnko“ svieti a hreje tak akurát.

****