OLIVER NOSACZYNSKI BOHOVIČ * Ode To The Sea (recenzia CD)

oliver_bohovic

Oliver Nosaczynski Bohovič, mladý slovenský hudobný skladateľ, multiinštrumentalista a spevák, dosiahol výrazné úspechy v zahraničí: napríklad v rokoch 2015 a 2016 sa prebojoval až do finále v inštrumentálnej kategórii súťaže UK Songwriting Contest a môže sa popýšiť i 1. miestom pre krajinu Slovensko v medzinárodnej skladateľskej súťaži „Maurice Ravel“ v talianskom Bergame v roku 2015. V roku 2016 vyšiel jeho EP album, obsahujúci sedem kompozícií rôznych žánrov. Na domácej hudobnej scéne sa tento hudobník zviditeľnil hlavne v roku 2017. Vtedy vydal svoj sólový debutový album „Ballerina“ s vlastnými klavírnymi kompozíciami. Album sa nesie v romantickej, nežnej a zasnívanej nálade, jeho pôsobivo melodické skladby prinášajú pokoj a stíšenie. Zdá sa, že tomuto charakteru hudby autor ostáva verný.

V súčasnosti Oliver Nosaczynski Bohovič vydáva svoj nový sólový akustický gitarový album „Ode To The Sea“. Ten má, podľa počtu skladieb a minutáže, skôr charakter EP. Je inštrumentálny a obsahuje štyri originálne skladby a jeden bonus - predĺženú verziu titulnej skladby, bohatšiu aj o úplne nové motívy. Autorom aj interpretom všetkých skladieb na albume je Oliver Nosaczynski Bohovič a spája ich rovnaká téma, ktorou je, ako napovedá názov, more. Album bol nahraný v štúdiu ARS v Bratislave. Jeho mix a mastering mal na starosti zvukový majster Dušan Ratica. Každá skladba bola nahrávaná naraz, overdubby sa robili len ako prifarbenie melódie.

Skladby na albume majú komorný a meditatívny charakter, nenájdeme tu žiadne ohromujúce hráčske exhibície. Technika hry je podriadená nálade nahrávky.

Už prvou skladbou „Ode To The Sea“ sa tiahne melódia, opakujúca sa ako nárazy malých hravých morských vlniek o breh. Skladba „Beyond The Horizon“ mi evokuje snívanie o diaľkach za obrovskou vodnou plochou, ktoré lákajú a vzbudzujú zvedavosť. Zo skladby „Sea Lullaby“ cítim mocnú energiu a súčasne zmierenie. Táto uspávanka ma skôr preberá ako uspáva, no vôbec mi to neprekáža. Navodzuje mi predstavu súžitia s morom už od útleho detstva. V skladbe „Undersea“ znejú tóny ako kvapky dažďa padajúce na hladinu, a potom v predstavách klesám do hĺbok, pomedzi riasy. Pozorujem vírenie podmorského života. Po vynorení, po chvíľke ticha, vnímam hladinu s odrazom hviezd. Záverečná bonusová skladba „Ode To The Sea – Extended version“ ešte farbistejšie vyjadruje charakter mora, bdejúceho vo dne i v noci.

Oliver Nosaczynski Bohovič nás pozýva na imaginárne stretnutie s ohromným vševediacim morom, ktoré je stále rovnaké, a pritom podliehajúce ustavičným zmenám. Z každého tónu je tu cítiť veľký obdiv a rešpekt pred mocným vodným živlom. Je to emotívna hudba, silno pôsobiaca na city poslucháčov.